3 van de 11
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Project S, een documentaire over de Citroën SM
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 25 oktober 2013 01:13 AM
  [ # 31 ]
makman schreef:

en nu net over de 10.000 euro heen… clap

Blijkbaar zijn de makers échte liefhebbers. Nu de teller ruim over de 10.000 euro heen is, gaan ze het extra geld niet uitgeven aan dikke sigaren die ze bij het filmen kunnen roken, maar gaan ze zorgen voor extra inhoud. Als er nog wat geld binnenkomt, kunnen ze daarvan naar de VS vliegen om niemand minder dan Jerry Hathaway te interviewen. Diens garage SM World in Los Angeles geldt onder SM-kenners als een heiligdom. Nu we weten dat de extra giften goed besteed worden, kunnen we met een gerust hart blijven geven!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 november 2013 09:00 PM
  [ # 32 ]

Van de voorpagina

Project S: De jongens, de dromen

Davied Eliasar en Dirk Besteman laten zich inspireren door Sa Majesté om te doen, wat niemand voor ze heeft gedaan: een documentaire over de Citroën SM. Wonderbaarlijk genoeg ontbrak het de wereld daar node aan. Dromen gaan ze waarmaken, iets wat een SM-bezitter wel bekend voor zal komen. Hoe zagen die dromen er voor de documentairemakers zelf uit?

De SM is een droom van vele autoliefhebbers, en natuurlijk wel heel in het bijzonder voor citrofielen. Sterker, de kans dat de SM een bescheiden volksstam aan citrofilie heeft geholpen moet niet worden onderschat. De heren Eliasar en Besteman bewijzen het: citrofilie is besmettelijk. En citrofilie kan nog wel eens tot grotere dingen leiden dan je voor mogelijk houdt.

Davied Eliasar is citrofiel van huis uit. De liefde voor de SM is hem zelfs met de paplepel ingegoten: “De Citroën SM werd bereden door een beroemde voetballer, Johan Cruijff, en een beruchte dictator, Idi Amin. En door mijn vader, beroemd noch berucht, maar gewoon een liefhebber van het mooiste dat ooit op de weg verscheen. Op de achterbank van de SM van mijn vader raakte ik in de ban van die auto en over die auto ga ik nu, samen met Dirk Besteman, de eerste documentaire ooit over de SM maken.”

Ook Dirk Besteman is vanaf zijn prille jaren voortdurend met het merk Citroën in aanraking gekomen, maar zijn band met de SM ontstond heel anders dan bij Eliasar. Hij vatte er een liefde voor op, zonder te weten wat zijn object van aanbidding precies was. Hij werd door Eliasar ingewijd: “De SM heeft tot mijn 18e jaar geen rol gespeeld, daar ik simpelweg niet op de hoogte was van het bestaan. Dit veranderde toen ik in Amsterdam ging studeren. In Amsterdam-Zuid zag ik een hele bijzondere auto staan en ik besloot om te stoppen met mijn fiets en eens goed te gaan kijken. Groot was mijn verbazing toen ik het Citroën-logo in het luchtrooster op de voorklep zag staan. Ik vertelde dit tegen Davied Eliasar, die ik toen net had leren kennen. Hij kon mij meer over deze auto vertellen en zei dat zijn vader er ooit een had gehad. Deze auto bleek een Maserati motor te hebben en verder over alle kwaliteiten van de DS en de CX te beschikken.”

De liefde voor een bepaald automerk kan je zomaar komen aanwaaien. De liefde voor een bepaald type gaat meestal wat verder. Een voorliefde voor de SM is voor sommigen een acquired taste. Maar dat zo’n liefde meestal diep zit, is aan de heren wel te merken. Besteman daarover: “Zo’n mooie motor, in een auto met alle comfort van Citroën. En dan die vorm die een beetje Amerikaans aandeed, maar toch duidelijk Europees was. Heel af en toe zag ik er nog een staan in Amsterdam en elke keer stopte ik weer met m’n fiets en liep een rondje om de auto heen, in stilte de lijn bewonderend. Toen ik een tijd geen vriendin had, besloot ik een foto van een SM in mijn portemonnee te bewaren om toch iets moois te hebben waar ik af en toe naar kon kijken.”

Het is een betovering die Eliasar op zijn eigen manier deelt: “De SM is een auto van uitersten: mooi, innemend, onvoorspelbaar en speels. Typeringen die maar voor weinig auto’s zijn weggelegd. Na verdere verdieping bleek dat de ontwerper, Robert Opron, architect en kunstenaar is. De brede visie die deze man met zich meedraagt, heb ik onbewust gevoeld, toen ik opgroeide in de Citroëns van mijn vader. Een heel bijzonder gevoel dat alleen maar sterker is geworden na de ontmoeting die ik met Opron had.”

Instinctief of rationeel, de SM doet iets met de filmmakers achter ‘Project S’, een werktitel die overgenomen werd van Citroën waar het de ontwikkelingscode van de SM was. Beide heren verdienden afzonderlijk hun sporen in de filmwereld, maar de gedeelde liefde voor de SM bleef. Groot was dan ook de verwondering toen bleek dat daarover niet eerder een film gemaakt was. Dat betekende wel dat Eliasar en Besteman hun vakkennis konden inzetten om hun passie te laten zien. Het idee voor een documentaire over de Citroën SM was geboren.

Besteman en Eliasar over hun documentaire: “Het werd al snel duidelijk dat een zo bijzondere auto als de SM om een speciale invalshoek vraagt die recht doet aan de auto en we kwamen al snel op de parameters architectuur, vormgeving en filosofie.”

“Enkele thema’s uit de film zullen zijn: toekomst, het ontwerp, kunst en muziek. We hopen de snaar te raken van iets wat boven het materiële uitstijgt - en dat is spannend!”

Spannend is zoiets zeker. De Citroën SM is ongetwijfeld een dankbaar onderwerp, maar een goede documentaire over Sa Majesté maken is voor een buitenstaander een onvermoed complexe opgave. Toch is die buitenstaander belangrijk voor Davied Eliasar en Dirk Besteman; de citrofiel is van nature geïnteresseerd, maar ook de ‘gewone’ autoliefhebbers en diegenen die helemaal niets bijzonders met auto’s hebben, moeten door deze film gegrepen worden. De SM moet opnieuw mensen met citrofilie besmetten. Vandaar ook hun keuze van thema’s. Besteman: “We gaan een film maken die net als de SM de techniek ontstijgt en meer wordt dan een opsomming van geschiedenis en kunnen - kortom: een film die de SM waardig is.”

Wie de heren in hun project wil steunen kan dat nog tot en met 20 november doen via Cinecrowd.

Tekst: Penny Lane, foto:  Vincent Carmiggelt

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
marcovandernoordaa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 13-02-2011

- Ami 6 Break Commerciale (1965)
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- Traction Avant 11 BN (1954)
Gepost: 17 februari 2014 05:48 PM
  [ # 33 ]

Zaterdag 22-2 figureert de AL-63-61 met mij erbij Smile in de Parool-rubriek Gáán! (over Amsterdammers en hun favoriete vervoermiddel) in het PS-katern. Met als - als het goed is - ook aandacht voor Project S. Wie weet levert het nog wat extra duiten op…

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 17 februari 2014 08:42 PM
  [ # 34 ]

Haha, de andere SM die regelmatig in het nieuws is… Zou leuk zijn als het wat oplevert voor Project S. Hoe zou het daarmee staan trouwens?

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 januari 2015 01:22 AM
  [ # 35 ]

Mmmmmmmmm.

http://www.cinecrowd.nl/project-s

“Wanneer Project S er is? Dat gaat nog een x-aantal dagen duren. Dagen, dus niet maanden of jaren. Het is maar dat u het weet. Wij houden u op de hoogte!

Hartelijke groet,

Het team van Project S
25 March 2014

Dagen worden weken , weken worden jaren….... die x-aantal dagen is dus inmiddels 10 maanden
Iemand al iets gehoord cq vernomen rond project S ??

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 20 januari 2015 09:21 AM
  [ # 36 ]

Laatst bij Cyril gesproken met Davied en Dirk. Er is een tijdje terug weer filmmateriaal opgenomen. Het schijnt tussen de bedrijven door dichter bij het doel te komen.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 20 januari 2015 11:58 AM
  [ # 37 ]

Wat daar geschreven is:

“Wanneer Project S er is? Dat gaat nog een x-aantal dagen duren. Dagen, dus niet maanden of jaren. Het is maar dat u het weet. Wij houden u op de hoogte!

klopt wel.

Er staat niet:

wanneer Project S klaar is


Het gaat hier over de start van Project S, dat kwam snel dichterbij toen dat in maart vorig jaar geschreven werd.
En dat klopt, Project S is kort daarna echt gestart.

De realisatie ervan gaat de nodige tijd kosten, zoals ze ook schrijven in dat verhaaltje.

Groet,
JW

Profiel  
 
Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 24-01-2006

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 20 januari 2015 12:24 PM
  [ # 38 ]

Op 27 oktober heb ik onderstaande mail van Davied ontvangen:

Geachte donateurs,

Project S heeft niet stil gezeten.

Nieuws:
Dankzij onze producent Harry de Winter van Sarphati media kan de crew van Project S beginnen aan de laatste opnamen van de documentaire. We zijn met verschillende omroepen nationaal en internationaal in gesprek, maar daarover in een latere nieuwsbrief meer.
Met steun van onze producent gaan we dan nu echt naar LA om Jay Leno en Jerry Hathaway te interviewen en hebben daarna nog een paar draaidagen in Fr. en Ned. op stapel staan.

De afgelopen maanden:
De afgelopen maanden is het stil rondom deze bijzondere documentaire geweest, maar we hebben niet stil gezeten. In juni zijn we afgereisd naar Parijs voor een interview met ingenieur Jean Nicolas in het conservatoire, de vader van vele technische hoogstandjes in de SM.                                In juli hebben we Marlene Wolgensinger geinterviewd. Zij was in de jaren zeventig hoofd Competition bij Citroen en heeft in die hoedanigheid vele successen met de SM behaald. Op het circuit du Bourbonnais doet zij een boekje open over haar ervaringen.
In augustus hebben we een zeer bijzondere ontmoeting met Jerry Hathaway en zijn vrouw gehad op het circuit van Le mans bij het Euro Citro festival.

We houden u op de hoogte,

Met hartelijke groet,

Crew Project S

Profiel  
 
JWH
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012

- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Gepost: 20 januari 2015 01:27 PM
  [ # 39 ]

Hé jammer, ik ben ook donateur, maar ontving die email niet.

JW

Profiel  
 
Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 24-01-2006

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 20 januari 2015 01:37 PM
  [ # 40 ]

Ik eerst ook niet, maar heb in augustus een mail gestuurd met de vraag hoe het met het project ging. Daar werd netjes op geantwoord en in october kreeg ik bovenstaande mail.

Profiel  
 
JWH
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012

- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Gepost: 20 januari 2015 01:47 PM
  [ # 41 ]

very good

JW

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 20 januari 2015 01:51 PM
  [ # 42 ]

Ik meen me te herinneren dat de mannen me vertelden ook al bij Opron opnames te hebben gemaakt.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 29 januari 2015 12:22 AM
  [ # 43 ]

Ja… en ze waren in Juli ook op Citro Racing nabij Moulins,

leuke groep mensen trouwens.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 09 mei 2015 01:52 AM
  [ # 44 ]

van de voorpagina

Project S Goes West

In juni vertrekt de crew van Project S (je weet nog wel: van de film over de Citroën SM) naar Los Angeles voor interviews met Jay Leno en Jerry Hathaway van de beroemde garage SM World. Jerry bouwde de SM waarin zijn vrouw Sylvia met ruim 300 km/u de snelste vrouw ter wereld werd.

In mei zijn we in Vichy, op het internationale evenement van de SM-club.  Daar interviewen we een aantal van de eigenaren van de bijna 100 SM’s die er worden verwacht.

In de afgelopen maanden draaiden we al een substantieel deel van de film in de vorm van interviews met de messieurs Opron (de SM-ontwerper), Nicolas (de technische ‘papa’ van de SM) en Marc-André Biehler (de collectiebeheerder van het Conservatoire Citroën) en met madame Wolgensinger (hoofd van het Citroën-raceteam in de jaren ’70) op het circuit van Bourbonnais.

Na Amerika gaan we in Nederland nog op bezoek bij architect en SM-rijder Dolf Dobbelaar, ontwerper Wim Crouwel (die de laatste hand legt aan de poster/flyer van Project S) en uiteraard bij de beroemdste Nederlandse SM-rijder, Johan Cruijff. Daarna kunnen we aan de afwerking (montage, geluid enz.) beginnen.

Het maken van Project S, de auto, kostte veel tijd, omdat het een briljante auto moest worden. Het maken van Project S, de film, kost veel tijd, omdat het een briljante film moet worden. Filmen zit niet altijd mee. Filmen is vaak wachten. De ene keer zijn de mensen die je wilt interviewen niet direct beschikbaar. De andere keer zijn leden van de filmcrew met andere, betaalde opdrachten bezig. Luxe interesseert ons niet. We leven spartaans. Alles in dienst van de film. Passie en liefde zijn de belangrijkste ingrediënten om tot het gewenste niveau te komen.

Zoals het er nu naar uitziet hebben we in september 2015 (jazeker!) de eerste ruwe versie klaar. Je hoort snel weer van ons!

tekst: Davied Eliasar en Dirk Besteman, foto’s: NN

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 09 mei 2015 03:47 PM
  [ # 45 ]

Op 7 mei kreeg ik plotseling per e-mail een update.
Maar wel 10 maal op twee accounts. Dat had nou ook weer niet gehoeven.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
3 van de 11
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook