Ritje naar Frankrijk
serve_vliegen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 08-02-2010

- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Gepost: 29 oktober 2013 12:51 PM

Zo, ritje naar Frankrijk zit erop. Helaas is de missie niet geslaagd deze keer.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede DS. Waar begint de zoektocht? Natuurlijk op marktplaats en soortgelijke auto advertentie sites. Zo heb ik in Zuid Oost Nederland al een aantal DS gezien en gereden.  Ik werk in Duitsland en ben daar veel onderweg. Ook bij onze oosterburen heb ik dus een aantal DS-en bekeken.

Over het algemeen vond ik de auto’s in discutabele staat: ofwel plaatwerk was slecht, de lak of er was mechanisch het een of ander op aan te merken. Natuurlijk is het maar net wat je zoekt. Maar door gebrek aan tijd en plaats zoek ik een auto die in de basis gewoon goed is en waar ik gewoon lekker mee kan rijden. Ik snap ook dat je voor 5000€ niet veel koopt, dus ik had mij ingesteld een hoger bedrag uit te geven.

Zoals gezegd vond in in NL en Duitsland niet dierct wat ik zocht, dus had ik het plan opgevat om in Frankrij op zoek te gaan. Ik hield al een tijdje leboncoin.fr goed in de gaten en had van verschillende aanbieders een serie detailfoto’s gekregen. Eindelijk was daardie zondag in Oktober waar ik in principe nog niets gepland had. Vrouwtje lief aangekeken: Schat, kun je me een zondag missen, ik wil een dagje naar la douce France….Ik had met drie verschillende verkopers contact gehad in een straal van 100km rondom Orleans. Orleans is 600km van mijn woonplaats en met een beetje goede moed binnen 24uur op en neer te doen.

Anyway, zaterdagavond de trailer opgehaald bij mijn maat Roger (Dyane, GS, 404)(http://www.N276.nl), achter de Alambra gehangen en rond 9 uur vertrokken naar Orleans. Ik had in Orleans een goedkoop hotelletje geboekt om toch nog een paar uurtjes slaap te krijgen.

De rit lijkt op de kaart altijd korter als in het echt (had ik kunnen weten). Ik ben gewend veel lange afstanden te rijden maar bij Parijs begon ik toch wat slaperig te worden, ondanks de thermoskan sterke koffie. Na een half uurtje pauze in een wegrestaurant (wat loop daar ‘s-nachts toch veel raar volk rond) toch maar mijn weg vervolgd naar Orleans. Daar kwam ik om drie uur aan. Natuurlijk was mijn reservering niet doorgegeven, dus duurder het nog eens 20 minuten voordat ik kon gaan maffen.
Zondagochtend, na een frans ontbijtje weer op weg naar Vierzon.

Daar aangekomen was de eigenaar snel ter plaatse en liet me de DS zien. Eerste indruk was vrij goed: chassis en plaatwerk strak, lakwerk slecht (in advertentie stond “peinture brille mais presente sa defaults” (lak blinkt, maar foutjes zijn zichtbaar). Mwa…dit viel wat tegen, overal zakkers en oneffenheden, stofpartikels in de lak. Dan maar een blik onder de kap. Motor en bak zagen er goed uit, stuurhuis zo lek als wat. Mwa…dit was me toch wat veel werk voor de vraagprijs, en ik had niet de indruk dat de overigens vriendelijke eigenaar wat van de prijs wilde doen. Dus ik heb bedankt en verder gegaan naar de volgende.

De volgende was een originele “DSuper5 en parfait etat” volgens de advertentie. Van deze auto had ik 35 gedetaillerde foto’s gekregen en die waren veelbelovend. De eigenaar woonder ergend helemaal achteraf en had geen adres. Hij had gezegd: “rij naar la Chappelotte (wat al een gehucht was met vier huizen) en vraag gewoon naar mijn naam” LOL.  Ook deze DS bleek minder dan verwacht, Chassis en plaatwerk inderdaad erg goed, maar motorisch (DY3 motor, dus geen DSuper5) en hydraulisch gewoon in erg slechte staat. Dus ook hier bedankt.

Op de terugweg naar Parijs de derde en laatste DS van mijn missie bezocht. Deze stond in een loods vol met DS spul. De eigenaar was werkelijk een gepassioneerde DS liefhebber, een restaurateur die alles zelf kan, een heel aardige en open man. Hij liet me de DS zien, ik kon mijn ogen niet geloven: een DS zoals hij zo uit de fabriek komt. Nieuwe gespoten in Palladium Gris (ik weet het, een Pallas kleur terwijl dit een DSuper was, OK). Volledig en goed gespoten, dus ook de binnenkant schermen etc. Motorruimte helemaal clean. Interieur volledig nieuw gemaakt (Skai, OK, ik zou zeggen zet er dan meteen leer in). Zo eerste indruk was erg positief. Een proefritje kon helaas niet gemaakt worden want “ce n’est pas assuree”.
Toch maar eens de zaak van onder bekeken, het leek al te mooi om waar te zijn en jawel hoor: de longerons leken wel een plakwerkje van mijn dochter. Hier en daar plater eroverheen gelast en met kit een beetje bijgewerkt en afgedicht. Op dat moment verloor ik het vertrouwen. Hoe is het mogelijk dat je de DS voor het oog zo mooi opbouwt, en de struktuur zo belabberd aanpakt. Bij nader inzien was ook zichtbaar dat de deurbakken een beetje amateuristisch vervangen waren. Dus deze werd het ook niet.

Onverrichterzake huiswaarts gekeerd. Roger, die van de trailer, dtuurde me nog een SMS-je: “En, heb je al wat op de trailer staan?”...
Tja, een aardig ritje naar huis waarbij de Navi me opeens van de Peripherique stuurde: niet leuk, met een vijf meter lange aanhanger door Parijs rijden…

Rijdend langs Aulnay viel me trouwens op dat er erg weinig auto’s stonden, later realiseerde ik me dat net vorige week het licht was uitgegaan in de ooit zo grote Citroen fabriek.
Uiteindelijk om een uur of negen (dus inderdaad 24 uur later) weer thuis aangekomen, 1350km gereden, aardig uitgeput en een ervaring rijker.

De DS zoektocht gaat verder, iets meer geduld opbrengen…

Serve, Maastricht

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 oktober 2013 01:00 PM
  [ # 1 ]

Onderstaande post heb ik al op in een ander topic neergezet, maar hij is hier onverminderd van toepassing en gebaseerd op 20 jaar auto’s kopen in Frankrijk…

waterman schreef:

Even een vertaling voor jullie, zodat je weet wat je kan verwachten als je naar Frankrijk gaat om een auto te kopen:


Tres bon etat - hij rijdt, meer ook niet
Prevoir quellque petit travaux - onderdelen donor, komt nooit door de apk
Bon moteur - verbruikt maar 1 liter olie op 250 km
Petit corrosion sur plancher - bodem kuis verrot
Tout d’origine - komt zo uit de schuur, al jaren niets meer aan gedaan
Moteur revisée - nieuwe bougie’s en olie
Garde sous l’abri - heeft jaaaaaaaaaaaren onder een boom gestaan
Roule tout les weekends - verder dan de kerk durf ik er niet mee op zondag
Peinture neuve - vorige week over de roest heen gespoten
Voiture propre - De hondenharen zijn er uit en ik heb em gewassen
Á restauré - Wrak, de sloper bood niet genoeg
Part par la route - kan over de weg, mits op een vrachtwagen
Dans son jus - ziet er nog net zo uit als toen opa em 15 jaar geleden in het gras parkeerde
part toute distance – kan elke afstand aan, mist de wegenwacht achter je aan komt
premiere main – één eigenaar die hem afgeleefd heeft
sorti de grange – kwam te voorschijn toen we de schuur afbraken na de storm
tres belle etat – ga 20 meter verderop staan, sluit je ogen bijna en kijk door de kier.
Pas de fuites d’huile – hij is leeggelopen en lekt nu niet meer
CT neuf – Hij is bij de apk geweest, zie de waslijst met mankementen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 29 oktober 2013 02:27 PM
  [ # 2 ]

En om er nog maar eentje aan toe te voegen:

De foto’s van de advertentie zijn van jaren geleden, toen de auto er nog goed uitzag…

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 29 oktober 2013 04:13 PM
  [ # 3 ]

En dan snap ik het nog niet?
Er is hier voor boven de 5000 euro zat goeds te krijgen.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 oktober 2013 04:30 PM
  [ # 4 ]

Ja maar ik denk niet voor onder de 10.000.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 29 oktober 2013 06:38 PM
  [ # 5 ]

Ja dat blijft lastig! Ik kan zelf niet goed frans dus mijn vrouw belt dan. Dan mis je ook de achtergrond, wat voor iemand heb je aan de lijn?
Heb meerdere citroens gekocht. Topper was vorig jaar na 20 jaar zoeken een 4x4 mehari volledig orgineel, dus niet opgeknapt door een fransoos. Want ik heb liever roest!

Maar ook een keer voor niks naar toulon voor een cx, op 20 meter afstand al klaar ermee. En had enkeltje gekocht.

Maar wat je gedaan hebt is het beste denk ik, je moet er toch heen. En fotos zegt nooit alles.

Maar ik heb wel de indruk dat je een nieuwe zoekt Wink
Als je de lat hoog legt, moet je er gewoon echt meer bekijken inderdaad.

Ik koop eigenlijk alleen van de eerste eigenaar. En dan moet je nog goed vragen, U heeft hem echt zelf gekocht?
En niet weer een of ander familie lid etc.

Ben benieuwd, ben ook eens aan het kijken, nog nooit een snoek gehad, en zijn wel echt gaaf.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 oktober 2013 06:46 PM
  [ # 6 ]

Leuk verhaal!
Ondanks je geen succes heb, toch goed dat je ze laat staan. Ik denk niet dat je de eerst zal zijn die met een DS thuis komt uit FR omdat ze niet voor niks wilden rijden… Met natuurlijk een boel achterstallig onderhoud.

Hoewel je budget me nog niet helemaal duidelijk is, lijkt het me verstandig sowieso even 2000 Euro achter de hand te houden voor wat onderhoud (vanuit gaande dat je het niet zelf doet).

Ik heb eigenlijk het idee dat er de laatste tijd juist weer een paar mooie DSen in NL te koop staan.

Waar ben je precies naar op zoek? Waar de 1 de voorkeur geeft aan een luxe DS, krijg je een ander zijn ID niet uit Wink

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 29 oktober 2013 08:28 PM
  [ # 7 ]

http://www.citro-classique.nl/
Citroen DSpecial 1970 LPG   Deze bij voorbeeld
Hier hebben ze vast wel iets.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 29 oktober 2013 10:25 PM
  [ # 8 ]

Voor een goede DS/ID hoef je niet naar Frankrijk te hollen denk ik vandaag de dag. Zoals Waterman al eerder benadrukte, meestal hebben de fransozen ook andere begrippen over een een staat van wagen..en dat is niet alleen met onze wagens zo, maar met ALLE franse wagens. Voor een fransman, moet een wagen doen wat ie moet doen ; van punt A naar punt B. Het maakt geen hol uit in welke staat.. Je moet maar eens door la douce France cruisen,elke auto—ook de nieuwere types - mankeren wel altijd iets. Repareren ? Pas als de auto écht stuk is. Om nog maar te zwijgen over hun reparaties..

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 29 oktober 2013 10:37 PM
  [ # 9 ]

Wel een romantische actie met je trailer een dsje gaan ophalen in la France. Uiteraard kom je dan natuurlijk ook de over geromantiseerde advertenties tegen….Maar als je er één scoort dan heb je wel een leuk verhaal!

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 29 oktober 2013 11:03 PM
  [ # 10 ]

Helemaal gelijk. Blijft wel kapotlachen met die fransozen op die manier.

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 29 oktober 2013 11:08 PM
  [ # 11 ]

Mooi verhaal, Serve!

Grtn Martijn

Profiel  
 
A3 rijdt C6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 20-09-2010

Gepost: 29 oktober 2013 11:51 PM
  [ # 12 ]
Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 30 oktober 2013 08:52 PM
  [ # 13 ]

Het is zeker een leuk verhaal als het lukt!
Maar vergeet niet dat er nog wel een hoop mooi spul staat.
Er is gewoon meer plek in dat land. En in het zuiden gewoon bijna geen roest.
Vooral in de VAR rijden nog(beperkt) volledige orgine Hy’s 2cv en snoeken rond.
En in FR kost het hebben van een auto niets. Dus kun je lekker in een schuur laten staan etc.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 05 november 2013 10:41 PM
  [ # 14 ]
lopezdijkstra schreef:

Wel een romantische actie met je trailer een dsje gaan ophalen in la France. Uiteraard kom je dan natuurlijk ook de over geromantiseerde advertenties tegen….Maar als je er één scoort dan heb je wel een leuk verhaal!

Hehheh, bekende foto zeg… bekende DS ook, trouwens. Wink

Ik ben het met voorgaande sprekers eens dat tegenwoordig de kans groter is dat je een mooie DS in nederland vondt dan in la douce. Hier zijn gewoon veel meer mensen al veel langer fan van DS.
Ik wens je succes op je zoektocht!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 06 november 2013 11:38 AM
  [ # 15 ]

Mooi verhaal.

Enkele jaren geleden kochten wij “bij toeval” een bijzondere DSpécial 1972 in Palles uitrusting ergens in Pas de Calais.
Mijn zoon had daar in de buurt een DS in een weitje zien staan tussen een reeks legervoertuigen. Bij wijze van toeristisch uitje zijn we er met beide zoons heengereden, gewapend met wat spullen voor een noodreparatie. Het ding bleek verregaand verrot. Een sjieke heer kwam op ons af met een fotoe van een fraaie DS. “Ik woon om de hoek, kom maar kijken”.
We vielen daar van de ene in de andere verbazing. Het stond er vol met Bugattis in diverse stadia van restauratie, een handvol Ferraris, een 2CV uit ca 1955 en een oer-Mini in concoursstaat en planken vol historische olieblikken en reclameborden een grote kelder vol uiterst bijzonder spul, dat met al dat moois te maken had, maar ook die DS.
Op de lak na erg goed, waar je ook keek. Nog geen 100.000 op de teller, dat werd bevestigd door tal van details.
De oorspronkelijke eigenaar was een magistraat uit Lille, die deze auto in de ze staat destijds zo had besteld (dat kon in de laatste jaren).
Zeg maar een volledige Pallas uitrusting, maar met lage fiscale pk’s.
De man kreeg 20 jaar geleden een attaque, overleed 17 jaar later en de kinders vroegen hun kennissen met al die antieke auto’s of zij er wat mee konden. Ze hadden hem rijklaar gemaakt en er mee naar huis gereden, maar het ontluchten van de achterremmen ging ze al boven de pet. Dat heb ik ter plaatse dus even voorgedaan.
We kochten het ding voor een straffe prijs, want alle Fransen weten dat Hollanders op DS’en jagen.
Tot hun stomme verbazing reden we er gewoon mee naar huis. Dat was ook de eerste proefrit en die viel niet tegen.

De belangrijkste ingrepen bij thuiskomst warend de harmonicarubbers van het stuurhuis, een lek afdichtingsrubbertje van het remservo en een grote beurt.
Later vervanging van de schelp links achter, de hydrauliekleidingbundel van voor naar achter en een nieuwe benzinetank.
Het plaatwerk is aan een spuitbeurt toe, maar verder is het een solide auto.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook