Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Succes met het vervolg!
Citroen!
Citroën-das-pas-fën schreef:MielcitrofielDS schreef:Wat bedoel je met het afvoerslangetje bij het kofferbak slot? Zit dat in dat kleine “bakje” waar het slot (en bij regen water) invalt?
Dat afvoerslangetje zit aan je slot (dat heeft een mini-slangpilaartje) en loopt vervolgens door de onderste balk van het kofferdeksel naar buiten, alwaar het eventueel lekwater netjes op je achterbumper dumpt.
Fijn om te lezen dat er ook nog mensen zijn die me gemist hebben
DrverD: volgende keer (waarschijnlijk volgend jaar dus…) komen er echt goede lekzakken op. Momenteel moet de boel ff dicht zijn en heb ik teveel dingen waarover ik m’n budget moet verdelen. En aangezien een lekzak simpel te vervangen is, vond ik dat ik hierop nog wel even kon besparen.
Onderdelen die ik via de club gekocht heb, zijn trouwens altijd van A+ kwaliteit geweest.
Dat ga ik maar eens nakijken, heb nog geen roest aan de kofferbak en deksel, en dat wil ik graag zo houden!

Totaal aantal Berichten: 486
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Net als bij de meesten van ons DS-freaks, raast bij mij het lentegevoel in alle hevigheid door de aderen. En daarmee het sterke verlangen om in een DS te rijden, terwijl je je linker onderarm op het openstaande portierraam hebt liggen, terwijl het heerlijk weer is. Kortom: ernstige lentekriebels!
Afgelopen donderdag had ik een belangrijk tentamen, en de twee weken daarvóór mocht ik dus van mezelf niets anders doen dan blokken. Ik kon dus niet aan mijn nieuwe huis klussen, niet aan de XM prutsen en al helemaal niet aan de DS.
En dat terwijl de DS enkele weken geleden geen enkele sjoege gaf toen ik haar even wilde laten lopen.
Ze staat al enkele maanden bij het nieuwe huis, en sinds mijn vader haar daar heeft neergezet vertikt ze het om te lopen.
MAAR… zoals gezegd: tentamen was geweest, en het weer deed het DS-virus ernstig oplaaien. Bovendien had ik al enige tijd niet meer gesleuteld. Ik knutsel regelmatig wat aan de XM, maar da’s toch anders dan een DS. Voelt en -vooral!- ruikt ook heel anders.
Dus. Snel even de uitsluitproef gedaan van een auto die niet wil starten: bougie eruit: we blijken een vonk te hebben.
Benzineslangetje aan carbu losgemaakt: aha! We hebben een gemis aan nafta.
Als eerste maar eens een andere benzinepomp gemonteerd. De oude was volgens mij wel stuk, want het beetje olie dat er na montage uitliep rook wel heel sterk naar benzine.
Helaas kon ik niet zo lang starten na montage van de nieuwe benzinepomp (ik trek de accu nooit leeg) dus ik zag nog geen benzine komen. Geen nood, we doen het gewoon lekker relaxed. Morgen maak ik wel ff een infuusje aan de carbu, even een jerrycannetje benzine halen, en dan kijken we wel wat ze doet. Voor vannacht heb ik haar aan de lader gezet. Een auto die 4 maanden geleden rijdend is weggezet kan nooit heel problematisch zijn. (sprak hij hoopvol tegen beter weten in )
Maar, wat me opviel: ik had echt zó‘n ontzettende zin om even aan een DS te frunniken he. En het deed me ook zó goed om weer eens ouderwets smerige vingers en rouwranden onder de nagels te hebben! Heerlijk. Je zou potverdikke bijna vergeten dat je zo’n rijdend stuk erfgoed als een DS hebt!
Toen ik thuiskwam, vroeg mijn vriendin of ik opgeschoten was in het nieuwe huis. Ik liet haar mijn vette klauwen zien en vertelde haar dat ik geen ruk aan het huis had gedaan, maar mezelf ‘verwend had’ met een klus aan de DS. Ze lachte. Ze weet hoe ik daarvan kan genieten. En dan weet ik weer dat ik met de juiste vrouw ben
Dat wou ik dus even kwijt: ik heb vanavond een simpel snertklusje gedaan: het vervangen van een mechanische benzinepomp. En ik weet niet eens of het probleem nu opgelost is. Maar ik heb genoten! Heerlijk.
Hopelijk kan ik deze zomer een paar kilometers met deze bombe bleu maken.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Toppie dat je weer terug bent in CiFo-land!

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Kan toch niet anders met dit weer, als DS-bezitter
Maar ook fijn om te zien dat jij hier nog steeds bent Rob.
Hoera CDPF laat weer van zich horen
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Hey snoek1! Ik hou ook van jou he.
Zo, vanavond hebben we de klus even netjes afgemaakt. Nieuwe benzineslang en slangklemmetjes, eerst even een infuusje aangelegd.
Ze startte vrijwel direct! En na kort lopen van de motor zag ik al flinke gutsen benzine verschijnen in het potje wat ik aan de benzinepomp had gehangen. Mooi, dat ging helemaal goed komen dus.
Snel de dame uitgezet, alles weer gemonteerd zoals het hoort en we hadden weer een op zichzelf lopende, infuusloze dame.
Mijn vader, die binnen in het nieuwe huis aan het klussen was, stak grijnzend zijn hoofd om de schutting. ‘Wat ben ik blij om dat ding weer te horen lopen. Ze sloeg meteen aan he?’ zei hij. (Gevolgd door “Hoe heb je dat nou geflikt?” maar dat weten jullie al )
Waarna hij de aanhanger die achter de DS stond, aan de kant begon te slepen: “Nu ze weer loopt moet je haar echt even goed warmrijden”
I couldn’t agree more! Ik heb lekker met geopend raam en mijn arm op de deur wat rondjes in de buurt gereden totdat ze lekker warm was, en toen heb ik haar weer teruggezet.
Nu kan ik met een gerust hart weer wat aan mijn nieuwe huis knutselen, met af en toe een uitstapje naar een DS-klusje. Ik ga maar weer een lijstje maken, da’s altijd goed om het overzicht te bewaren. Ik ga u allen op de hoogte houden van de vorderingen alhier.
Soms is het leven mooi!

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Ongelooflijk, is het alweer 2,5 jaar geleden dat ik hier enige voortgang postte v.w.b. mijn DS? Wat erg!
Intussen heb ik toch wel een klein beetje aan de dame geklust. Vorig jaar Kerst werd ik door mijn vrouw gedwongen om enige afleiding te zoeken in de vorm van het klussen aan de DS. Ik heb toen het contactslot er weer uitgehaald vanwege het probleem dat de startmotor al ging lopen als het slot op contact stond. Na inspectie bleek het contactslot zelf prima in orde, dus heb ik deze maar weer teruggeplaatst. Dit met de gadachte dat ik het probleem dus ergens anders moest zoeken, en de ‘nulsituatie’ weer moest herstellen. De volgende avond heb ik het massaprobleem bij de koplampen weggewerkt. (De linker koplamp gaf veel minder licht dan de rechter). Na het in ere herstellen van de massa-aansluiting van de linker koplamp vlak achter de voorbumper werkte alles weer prima. Inclusief het startslot! Blijkbaar gaf de slechte massa een dermate potentiaalverschil over het startrelais dat deze in sommige gevallen aantrok terwijl de boel slechts op contact stond!
Dat was wel fijn, ik had in 1 keer twee problemen opgelost, waarvan ik van 1 probleem dacht dat die me nog aardig wat hoofdbreken zou kosten.
Afgelopen weekend liep ik langs een Halfords, en zag daar Varta Blue Dynamic accu’s in de aanbieding. 1 ervan was in E24 formaat en paste dus in mijn goddelijke dame. Aangezien ik juist enig budget ter beschikking had, heb ik die accu gekocht zodat ik in ieder geval weer een goede vonkenvoorziening heb. De oude accu was na enige jaren verwaarlozing toch echt rijp voor de stort. Daarnaast heb ik enkele weken terug bij de Lidl een druppellader gescoord, dus deze accu moet ik in goede conditie kunnen houden.
Hopelijk morgen even de nieuwe accu inbouwen en die lader erop zetten.
Dan moet ik nog tijd vinden om een nieuwe stuurhuishoes te monteren (gelukkig aan de rechterkant!) en nog een nieuwe lekzak RA. En dan zouden we weer eens een APK kunnen proberen.
Could it be, na al die jaren?

Totaal aantal Berichten: 1234
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Kan het zijn dat het 2,5 jaar geduurd heeft vanwege een andere “jongere” franse dame
Haar naam begint met een X.
Ik begrijp je volledig, daar ik ook voor haar gevallen ben.
Groeten Peter.

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Citroën-das-pas-fën schreef:....Soms is het leven mooi!.....
Misschien te kort om een DSuper te restaureren?
Je begrijpt dat je met deze post de morele verplichting over je hebt afgeroepen om haar weer zwevend te krijgen….WE zullen je volgen en wakker houden zodat je elke ochtend wakker wordt met de zin je hoofd “Oh ja ik ben DS eigenaar YIHA! “

Totaal aantal Berichten: 3452
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Citroën-das-pas-fën schreef:
Dan moet ik nog tijd vinden om een nieuwe stuurhuishoes te monteren (gelukkig aan de rechterkant!) en nog een nieuwe lekzak RA. En dan zouden we weer eens een APK kunnen proberen.
Could it be, na al die jaren?
Ken je de stuurhuishoeslist van Boog?
Kan handig zijn, want als de ene kant aan vervanging toe is zou ik de andere kant meteen meepakken, je hebt het stuurhuis toch al los
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
@Jan: ik heb bij mijn vorige DS al eens de linker stuurhuishoes vervangen. Destijds heb ik er een tooltje voor gemaakt dat ik nu nog heb. Was eigenlijk niet van plan om die rotkant ook te doen. De rubbers zijn namelijk op zich nog in goede staat, maar de vorige eigenaar heeft tijdens één of ander klusje een winkelhaak in de rechter hoes getrokken.
@Lopez: Mmmtjah… Op zich vergeet ik nooit dat ik een DS bezit (hoe zou ik ook kunnen) maar als je er niet mee mag rijden gaat het speciale eraf en wordt het soms bijna een gewoon feit, hehe. Hopelijk dit weekend weer wat prutsen!
@Rob: dat zou weleens heel goed kunnen! Ik troost mezelf met de gedachte dat ik de tijd in ieder geval aan iets (anders) nuttigs besteed, en dat daar ooit een einde aan komt. Waarna ik weer tijd heb voor de blauwe slang!
@Peter: Gedeeltelijk heb je gelijk, het dagelijks vervoer heeft natuurlijk altijd voorrang op de hobby. De TCT kostte daarbij wat meer tijd dan de V6, maar dat is puur vanwege de staat. Daarbij, de DS hóeft niet te lopen, de XM moet dat per se wel.
Aan de andere kant had ik de afgelopen 2,5 jaar best wat meer tijd voor de DS vrij kunnen maken als ik echt had gewild.
Allemaal bedankt voor jullie reacties, leuk om te zien dat na al die tijd nog veel oudgedienden hier dagelijks rondschuimen!

Totaal aantal Berichten: 487
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Staat de auto al die tijd buiten? Is het dan niet een beetje 1 stap vooruit, 2 stappen achteruit?
Succes met de klussen, zou jammer zijn als de auto niet meer van zijn plek komt!

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Nee Matthijs, gelukkig staat de auto sinds ik verhuisd ben lekker binnen. Anders zou het waarschijnlijk inderdaad 1 stap vooruit & 2 stappen achteruit gaan worden. Nu wacht ze gewoon lekker droog op betere tijden.
Afgelopen weekend helaas weer geen fluit aan de DS kunnen doen wegens griep. Ik was gewoon te slapjes. Hopelijk aankomend weekend betere kansen!