Ho. straks kost ie 4 gasinstallaties per jaar aan wegenbelasting.
Staat ongeveer gelijk aan de kilometerprijs die jij voor je xantia Diesel zou betalen wanneer je 400 km per jaar rijdt.
Ga dat eens uitrekenen!
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Dan kun je toch gewoon de LPG installatie uit de CX slopen, ik zie het probleem niet.
En anders ben je een dagelijkse kilometervreter en hoor je gewoon MRB te gaan betalen.












































Totaal aantal Berichten: 27978
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zowel met LPG of diesel ben je het haasje.
LPG uitbouwen kan natuurlijk wel. Bij een CX is dat voor sommige best te overzien om op benzine te gaan rijden.
Maar voor de liefhebbers van de auto’s uit de USA is dat niet zo’n fijne optie.
Als jij nu een leuke klassieker uit 1979 heb die zo’n 2000 Kg weegt en amper de 1 op 5 red dan is dat zelfs op LPG duur rijden, op benzine is het dan helemaal niet meer te overzien.
In Zuid Holland gaat je met een auto van 2000 Kg op LPG de MRB ruim 2500 Euro per jaar kosten!
Een CX van ruim 1300 Kg op LPG gaat je overigens ook nog ruim 1400 Euro kosten.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je kunt ook van de andere kant rekenen:
1. Een liefhebber rijdt een kleine 2000km per jaar, zoiets is ook gangbaar in verzekeringsland.
2. Bij een verbruik van 1:10 is dat 200 liter benzine, dus ongeveer € 350.
3. Bij LPG en 1:8 kom je uit op € 200 brandstofkosten.
Dus de echte liefhebber haalt de LPG-installatie er uit, herstelt zijn auto in oorspronkelijke staat, betaalt mrb voor zijn toerritjes (€ 120 per jaar) en rekent aan de pomp de brandstof af (extra € 150).
En stalt zijn auto als liefhebber natuurlijk lekker binnen, droog en warm, gedurende de wintermaanden.
Meerkosten van de aangekondigde maatregel is dan € 270.




















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Daarmee is zijn LPG installatie die hij misschien net heeft aangebracht waardeloos geworden, en krijgt hij een rekening van Eur 270 per jaar toe. En bij onzuinige auto’s of meer km per jaar een veelvoud daarvan. Een dieselaar die met veel liefde zijn auto heeft opgeknapt heeft ziet zijn bezit enorm in waarde dalen en krijgt als dank een aanslag van Eur 1400 per jaar.
JW
Even een praktische vraag. Ik wil in ieder geval mijn diesel schorsen tot en met april. Op welk moment moet ik schorsen? Moet ik eerst de acceptgirokaart van de RDW afwachten of kan ik op dit moment mijn diesel al per 1 januari 2014 al schorsen? Voor het geval ik ga schorsen na 1 januari, ben ik dan al een kwartaal wegenbelasting verschuldigd? Wie weet raad?




















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Je kan online schorsen. De schorsing gaat dan per direct in.
Eventueel al betaalde mrb wordt vanaf die datum terugbetaald.
Ik zelf ga op 31 december schorsen en ik hoop dat veel mensen dat met mij doen
op die datum. Een goed signaal naar de politiek.
Als de regeling onverhoopt later ingaat omdat ze het niet op tijd rond krijgen
ga ik later schorsen. Let wel op dat de schorsing minimaal één maand moet duren.
Anders betaal je alsnog belasting.
JW

























Totaal aantal Berichten: 6517
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
@ Barkie: Waarom nu al schorsen? Dat geldt toch pas als de regeling daadwerkelijk van kracht is? Ik ga mijn auto pas schorsen als het nodig is.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Ok, dan wacht ik het moment af dat de regeling daadwerkelijk van kracht wordt. Ik vrees echter dat de streefdatum van 1 januari 2014 gewoon gehaald gaat worden.
Houd dit ook even in de gaten:
Als u een schorsing vóór de einddatum opheft en u schorst hetzelfde kenteken opnieuw binnen een jaar na begin van de eerste schorsing, dan moet u een hoger schorsingstarief betalen. Dit tarief vindt u onder aan deze pagina (schorsen binnen een jaar na ingangsdatum laatste schorsing).(bron:RDW)
Dat betekent een extra post van €120,-.
die regeling geldt volgens mij alleen voor het schorsen van auto’s die jonger zijn dan 15 jaar.
JWH schreef:Een dieselaar die met veel liefde zijn auto heeft opgeknapt heeft ziet zijn bezit enorm in waarde dalen en krijgt als dank een aanslag van Eur 1400 per jaar.
Zo iemand die dan niet veel rijd is inderdaad het haasje, en dat vind ik echt sneu, want ik ben zelf ook een grote dieselliefhebber.












































Totaal aantal Berichten: 27978
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
vlietmansje schreef:Je kunt ook van de andere kant rekenen:
1. Een liefhebber rijdt een kleine 2000km per jaar, zoiets is ook gangbaar in verzekeringsland.
2. Bij een verbruik van 1:10 is dat 200 liter benzine, dus ongeveer € 350.
3. Bij LPG en 1:8 kom je uit op € 200 brandstofkosten.Dus de echte liefhebber haalt de LPG-installatie er uit, herstelt zijn auto in oorspronkelijke staat, betaalt mrb voor zijn toerritjes (€ 120 per jaar) en rekent aan de pomp de brandstof af (extra € 150).
En stalt zijn auto als liefhebber natuurlijk lekker binnen, droog en warm, gedurende de wintermaanden.Meerkosten van de aangekondigde maatregel is dan € 270.
Waarom rijdt een liefhebber maar 2000 km per jaar?
Ik denk dat ik zowel met de DS als de CX (1989 dus wordt gewoon MRB voor betaald) zo’n 5000 km per jaar mee rijdt.
De CX rijdt al 1500 km weg door 1 evenement (Le Citon Pressé), wat overigens dus voor een deel in het buitenland wordt verreden.
2 dagen naar Citromobile? Dat kost 400 km…
Zo zijn er genoeg evenementen waar je even een dagje naar toe rijdt en dat je zomaar even tegen de 500 km op 1 dag rijdt.
Dus met 2000 km per jaar ga ik het echt niet redden. Zeker niet als je er ook nog even een keer mee naar het buitenland mee wil.
Barkie schreef:die regeling geldt volgens mij alleen voor het schorsen van auto’s die jonger zijn dan 15 jaar.
Je hebt gelijk.














































Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klopt. Bij mijn sm houd ik het precies bij. Ik rijd er van zeg, eind maart tot ca midden oktober mee. Een enkele keer woon-werk, da’s per jaar al 1000 km. Dan ieder jaar naar het Circuit des Remparts, da’s weer 2500. Meetings doe ik niet aan, clubritjes ook niet. Maar wel een leuk tripje naar Frankrijk, wat rondjes om het dorp enz enz. 5000 km maak je gewoon zomaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste