Totaal aantal Berichten: 1929
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Ik zit ook op ongeveer 5000 km per jaar met de CX.
JW
Maar als iemand het nou gewoon leuk vindt om een mooie klassieke auto te hebben en er af en toe mee rijdt, moet ie toch helemaal zelf weten? Er zijn mensen die maar een paar honderd kilometer per jaar rijden.

Totaal aantal Berichten: 27978
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mij hoor je ook niet zeggen dat daar iets mis mee is, die vrije keuze heb je.
Er zijn zelfs mensen die letterlijk alleen naar de garage rijden voor de APK keuring.
Alleen 2000 km is gewoon te weinig…
Veel liefhebbers willen er toch mee naar evenementen, en/of op vakantie. Gezien een ritje naar Frankrijk zomaar 1500 km kost (meestal veel meer) is 2000 km te weinig om zomaar vanuit te gaan.
Als je er maar 2000 km mee mag rijden zal je op evenement straks geen oldtimer meer zien omdat die kms al op gegaan zijn aan de vakantie, dan sta je daar met ze allen met een veld vol lease bakken

- CX 25RD Turbo
Nou ja MAG rijden, het was toch maar een rekenvoorbeeld van “vlietmansje”?
Iedereen moet vooral rijden wat hij wil. Maar voor een hobbymatig gereden auto
die 150, 2000 of 5000 km per jaar rijdt naast een “gewone” auto is eur 1400/jr best veel.
JW
PS. Buitenlandse evenementen kunnen er inderdaad best inhakken inderdaad.
In 2014 zijn de rondjes Treport en Gällivare goed voor een respectabel aantal km.
Maar dat is dan ook wel een bijzonder CX jaar. (lustrum).
Normaal kom ik met zo’n 4 a 5000km prima uit.

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
JWH schreef:.... Let wel op dat de schorsing minimaal één maand moet duren.
Anders betaal je alsnog belasting.
Ik meen dat dit 3 maanden is?

- CX 25RD Turbo
Volgens de RDW site is het tegenwoordig 1 maand.
http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/default.aspx
JW

Arjan Verkade schreef:...Alleen 2000 km is gewoon te weinig…
Veel liefhebbers willen er toch mee naar evenementen, en/of op vakantie. Gezien een ritje naar Frankrijk zomaar 1500 km kost (meestal veel meer) is 2000 km te weinig om zomaar vanuit te gaan…
Het idee is uiteraard dat als je 5000km per jaar rijdt dat je dan ook gewone tarief mrb betaalt.
Er zijn genoeg ‘gewone’ mensen die ook maar 5000 km per jaar rijden met bezoek aan ziekenhuis en kleinkinderen.

O ja, ook nog een optie voor de dieselrijders: je rijdt van april tot september, en betaalt het tarief dat daar voor staat. Dan schors je tot het voorjaar, schorsen van een auto ouder dan 15 jaar kost een kleine € 25.

JWH schreef:Volgens de RDW site is het tegenwoordig 1 maand.
http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/default.aspx
JW
Yep, klopt.
Was in de war met binnen een jaar twee keer schorsen.
Dan wordt een ander tarief van schorsen gehanteerd…
Je moet je er echt even in verdiepen, dus.
Ook dat geldt alleen voor auto’s die nog geen 15 jaar oud zijn.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

- CX 25 GTi Turbo 2
vlietmansje schreef:Arjan Verkade schreef:...Alleen 2000 km is gewoon te weinig…
Veel liefhebbers willen er toch mee naar evenementen, en/of op vakantie. Gezien een ritje naar Frankrijk zomaar 1500 km kost (meestal veel meer) is 2000 km te weinig om zomaar vanuit te gaan…Het idee is uiteraard dat als je 5000km per jaar rijdt dat je dan ook gewone tarief mrb betaalt.
Er zijn genoeg ‘gewone’ mensen die ook maar 5000 km per jaar rijden met bezoek aan ziekenhuis en kleinkinderen.
Ik snap nog even niet waarom je met 2000 niet hoeft te betalen en met 5000 wel
Ik heb gewoon een auto voor dagelijks gebruik waar ik dik 20k per jaar meer rijdt. Die 5000 km is bijna allemaal plezierritjes…
Het is niet zo dat je met 5000 km misbruikt maakt.
Tuurlijk zijn er ook mensen met een moderne auto die amper 5000 per jaar rijden, in veel gevallen is dat ook wel de 2de auto die het dorp nauwelijks uit komt. Maar zo’n auto valt niet onder cultureel erfgoed of onder een vorm van hobby.

Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Toch ben ik benieuwd hoeveel ster-auto’s met 3-letterig kenteken er na 31-12 nog rond rijden en hoeveel er geschorst gaan zijn tot de (auto z’n) respectabele leeftijd van 40 jaar bereikt heeft.
Als je een auto van zo’n 38 jaar of zo hebt is dit misschien wél het moment van groot onderhoud / restauratie. Op die manier ben je natuurlijk wel met je hobby bezig, help je ook de garage / onderdelenhandelaar de crisis door en hebt tegen de tijd dat we een kabinet of 2 verder zijn een mooie rijdende auto, MRB-vrij.
Over dit kabinet gesproken, de ANWB heeft ook een mooi artikel artikel met een mooie foto van Weekers, hij staat er echt bij van ‘zo, dit is afgerond…’
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

- CX 25 GTi Turbo 2
bartjes schreef:Als je een auto van zo’n 38 jaar of zo hebt is dit misschien wél het moment van groot onderhoud / restauratie. Op die manier ben je natuurlijk wel met je hobby bezig, help je ook de garage / onderdelenhandelaar de crisis door en hebt tegen de tijd dat we een kabinet of 2 verder zijn een mooie rijdende auto, MRB-vrij.
Hoewel dat laatste natuurlijk een mooie gedacht is denk ik dat het niet vaak zal gebeuren
En daarbij is er nog teveel onzekerheid… De regering heeft zich op dit onderwerp niet bewezen als stabiel
precies. Over 4 jaar veranderen ze het naar 50 jaar, of naar 60.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

- CX 25 GTi Turbo 2
Of helemaal weg zoals eerst de bedoeling was… Want de regeling die ons nu te wachten staat blijft natuurlijk het goedmakertje van de Fedac.
De huidige 30 jaar regeling lijkt me prima om te handhaven, we zitten nog in de overgangsregeling van 25 naar 30…