











































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Foto’s komen hier vandaan, daar staat ook nog een stukje over de auto.



Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-2011
- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
Van te weinig koelvloeistof wordt de motor ook te heet… Er was een koelwaterslang lek. Is gerepareerd. De koeltunnel wordt bekeken bij de volgende beurt. Voorlopig weer even heerlijk zoeven!
Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans)
Goed om te horen dat het gelukt is. Maar dat kun je wel aan Richard overlaten.



Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-2011
- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
Hé Erict, was jij degene die het boodschappenlijstje zat te schrijven donderdagochtend?
Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans)
Ja, dat was ik. Heb je ook nog naar de LHM lekkage laten kijken? Er moest wel erg veel bijgevuld worden.









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Lady Earl Grey schreef:Van te weinig koelvloeistof wordt de motor ook te heet… Er was een koelwaterslang lek. Is gerepareerd. De koeltunnel wordt bekeken bij de volgende beurt. Voorlopig weer even heerlijk zoeven!
Heb nog wel gebruikte liggen voor je als je met de auto komt tzt is het in 10 minuten gebeurt



Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-2011
- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
Erict schreef:Heb je ook nog naar de LHM lekkage laten kijken? Er moest wel erg veel bijgevuld worden.
Ik moet er nog mee terug. Inderdaad de LHM verdwijning even kritischer naar kijken en remmen ook niet helemaal top. Op de brug kan Richard ook beter beoordelen of koelkanaaltjes verstopt zitten. Ik ben dus ook al een lijstje aan het schrijven
robbertkars schreef:
Heb nog wel gebruikte liggen voor je
als je met de auto komt tzt is het in 10 minuten gebeurt
Gebruikte koeltunnel?
Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans)
Weinig zeilers op het forum… Het is niet alleen belangrijk wat er voor de radiator zit, nog belangrijker is het hoe de warme lucht weer weg kan. Op zich is de rijwind voldoende om de motor te koelen, de motorruimte is echter zo dicht gemaakt dat er een ventilator nodig is om de lucht door de radiator te dwingen. Kijk goed uit met een warmlopende motor, ik heb al een id daardoor verloren. Haal de radiateur een er af en spoel deze eens goed door en kijk of het water er makkelijk doorstroomt. Makkelijk klusje voor de kerst - als je binnen kunt staan. De middeltjes om een lek in het koelsysteem te dichten leveren vaak veel ellende op, is dat ooit gebruikt?
ID19B 1967





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Juist bij een ds is de rijwind niet voldoende aangezien de luchtinlaat onder de wagen zit. Bij een sm kan de lucht nog slechter weg en slaat de fan op de snelweg meestal niet aan omdat de inlaat meer frontaal zit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ischiev schreef:Weinig zeilers op het forum…
Onzin. Ik ben een zeiler.
Op snelheid is er echt wel druk door de radiator door e speciale vorm van de kinnebak.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
ik ben ook een zeiler
@ischiev, reken maar eens uit hoe veel/weinig luchtverplaatsing een standaard elektrische fan doet, dat is veel minder dan je zou verwachten, de meeste koeling komt door de rijwind, zo snel je een beetje goed vaart hebt, komt er meer lucht door een radiator door rijwind dan door de standaard fan, deze heeft dan helemaal geen nut meer, uiteraard wel bij lage snelheden en stilstand.
Ik heb dit eens uitgerekend met een vriend van me die een kitcar gebouwd heeft, oa hebben we hier een kleine elektronische windmeter voor gebruikt, die kan registreren wat de doorstroom is, alleen rijwind en met fan erbij aan en met de verschillende openingen in de motorruimte open of gesloten.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Micky schreef:ik ben ook een zeiler
Ik trouwens ook. Bijna vergeten!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.




























Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik een surfer
En ieder jaar een weekje zeilen
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Stef Sep schreef:Okeeeee…Had toch een middagje zonder vrouwelijke supervisie (vrouw en dochters naar balletvoorstelling; Papa blijft wel thuis!)
Dus; een testrit (en de eerste rit sinds 2 maanden)
Ging in het begin nog wel goed, lichtje van ventillator ging branden (=oranje lichtje van achterruitverwarming) na 10 km toen de temp meter aan het einde van het witte stukje kwam;
Ik dacht nog; laat ik eens kijken hoe lang die aanblijft om weer op normale temp te komen.. Toen gebeurde dit toen ik een half minuutje flink gas moest geven om op de snelweg te komen (lichtjes bergop)
Verwarming aangedaan en rustig door blijven rijden, toen ging het weer goed, maar ja, nu weten we het zeker; electrische fan + 3 rijen radiateur van DS 23 is dus niet genoeg om een 2 liter koel te houden. Zeker met een volle ds (zie begin dit stukje; 3 vrouwen = hoop zut mee) over de drakensbergen langs Lesoto
Temperatuur vandaag was 23 graden, beetje regenachtig…Zometeen maar weer de mechanische fan terugzetten; verzet toch echt een flink stuk meer lucht…
Mijn nieuwe armsteun was trouwens wel geweldig! heerlijk met een los polsje schakelen, geweldige ergonomie en zit echt veel lekkerder, zeker voor mijn rechtsgestuurde ds waarbij de pedalen erg ver naar rechts staan. Koppelingspedaal zit recht onder het stuur, de rest zit verder naar rechts, zodat je automatisch wat diagonaal gaat zitten. Nu kun je lekker tegen de armsteun aanhangen… Heerlijk!
Geluid was een stuk minder dan normaal, maar dat kan ook te maken hebben met de nieuwe rubbers in de rechter motorsteun; de oude was erg ver doorgezakt. De vervelende rauwe motordreun is nu verdwenen.
Groeten.
Stef
De DS heeft niet genoeg aan rijwindkoeling alleen, zie mijn tests van vorig jaar




Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
kan uiteraard, maar je kunt 1 oldtimer niet altijd vergelijken met een andere, bij mijn 23 IE zit 1 elektrische en een mechanische fan, of de elektrische ook werkt moet ik nog bekijken, heb jij het in je verhaal ook over een elektrische en mechanische, want als een “23” radiator standaard alleen wordt toegepast met elec+mech fan, kan dat simpel weg zijn omdat de normale rijwind niet genoeg doorstroom krijgt vanwege weerstand, mijn bovenstaand verhaal ging niet over een DS, maar dat was wel duidelijk denk ik.