Verstuivers, het kan dus ook mee zitten…
RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- 2CV Special
- (Grand) C4 Picasso 1.6 thp Intensive
Gepost: 26 november 2013 06:43 PM

Afgelopen weekend heb ik eens zitten zoeken naar een “how to” voor het vervangen van verstuivers. Wij hebben een C4 2.0Hdi Exclusive uit 2005, waarbij de vervanging hard nodig was. Alles wat ik las, waren problemen, zoals niet los krijgen en lekkage’s langs de nieuwe verstuivers. Met enige angst begonnen we maandagochtend dus aan dit karwei. Leidingen los, retourleidingen los, stekkers er af en de imbusmoeren los. Alles ging voorspoedig. Als dat maar geen verkeerde voorbode was. En nee hoor, met de hand kon ik de verstuivers al iets draaien, grote schroevendraaier voorzichtig onder de verstuiver, als hefboom. Zo kwamen alle vier de verstuivers direct los. De hele boel schoon gemaakt en gecontroleerd, nieuwe verstuivers er in, alles weer af bouwen en starten. Na minder dan 3 uur werk reed ik de auto weer naar buiten voor de testrit. Het hoeft dus niet altijd tegen te zitten!!!

Zet maar weer in de agenda!!! Vierde weekend juni organiseren wij voor de 16de keer het Lindetreffen in Oldeholtpade!! Van 20 t.m. 22 juni 2025 zijn jullie weer welkom!!

Profiel  
 
patrijsraam
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 405
Geregistreerd: 30-04-2007

- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Gepost: 26 november 2013 07:55 PM
  [ # 1 ]

Hoi Ruud,
Mooi dat het gelukt is.
Heeft de C4 dan al zoveel gelopen dat de verstuivers op waren?

Profiel  
 
RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- 2CV Special
- (Grand) C4 Picasso 1.6 thp Intensive
Gepost: 26 november 2013 08:19 PM
  [ # 2 ]

Slechts 240.000 km op de klok Jan.

Zet maar weer in de agenda!!! Vierde weekend juni organiseren wij voor de 16de keer het Lindetreffen in Oldeholtpade!! Van 20 t.m. 22 juni 2025 zijn jullie weer welkom!!

Profiel  
 
patrijsraam
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 405
Geregistreerd: 30-04-2007

- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Gepost: 26 november 2013 08:25 PM
  [ # 3 ]

okee, net ingereden dus. Laughing  Laughing

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1293
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 27 november 2013 01:03 AM
  [ # 4 ]

Kijk dat is fijn, altijd mooi als het meezit! Hoe merkte je dat ze aan vervanging toewaren als ik vragen mag, was hier een duidelijke aanleiding toe? Ik vermoed van wel want het zijn best prijzige dingen om te vervangen.

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
sjouke3
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 28-05-2012

Gepost: 28 november 2013 12:01 AM
  [ # 5 ]

Inderdaad goeie vraag, waaraan merk je wanneer je de verstuivers moet vervangen?

Profiel  
 
sardonis
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 18-01-2013

- C4 (2004-heden) C4 1.6 e-HDi 115 Airdream BMP6 98g Exclusive
Gepost: 28 november 2013 08:20 AM
  [ # 6 ]

Mijn “goede” vriend Goegel kwam met volgend antwoord :

Slijtage en defecten aan verstuivers


Wanneer worden verstuivers vervangen

Elk mechanisch of elektronisch onderdeel in auto’s slijt. Dus ook de verstuivers. Over het algemeen gaat dit proces geleidelijk. Slijtage van dieselverstuivers kan leiden tot bijvoorbeeld:
◾afname van vermogen,
◾verhoogd brandstofverbruik,
◾rookontwikkeling bij accelereren,
◾startproblemen en
◾nadieselen of
◾lampje “storing brandstofsysteem” gaat branden

Lees in het laatste geval meer op de pagina “lampje storingsysteem gaat branden“.

Slijtage van verstuivers en de problemen als gevolg daarvan komen in de regel pas voor boven de 150.000 km. Dit proces kan wel versneld worden door bijvoorbeeld het tanken van een lagere kwaliteit brandstof (voornamelijk in het buitenland), of soms zelfs het (per abuis) tanken van de verkeerde brandstof en het rijden hiermee.

Buiten de reguliere slijtage kunnen verstuivers ook “gewoon” mechanisch of elektronisch stukgaan. Dit openbaart zich meestal vrijwel direct en lijdt er vaak toe dat het voertuig onbruikbaar word tot het moment van reparatie. U staat stil.

Een defecte verstuiver vertaalt zich meestal in het niet meer goed openen en/of sluiten van de inspuitmond. De verstuiver kan teveel, te weinig, op de verkeerde manier of op het verkeerde moment brandstof gaan inspuiten.
Gevolgen hiervan zijn:
1.afname van vermogen,
2.beperkte of helemaal geen verbranding in één of meerdere cilinders,
3.rookontwikkeling bij accelereren,
4.u ruikt de geur van uitlaatgassen in de auto,
5.tikkende bijgeluiden uit de motor en
6.onregelmatig lopen van de motor.

In sommige gevallen valt de motor zelfs helemaal uit. Wanneer met dit soort defecten met de auto wordt doorgereden kan dit tot ernstige motorschade leiden!

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1293
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 28 november 2013 02:05 PM
  [ # 7 ]

Ik ben benieuwd welke van bovenstaande van toepassing was voor ruurd!?

Mijn 1.6HDI heeft er nu 260 dkm opzitten en volgens mij beginnen ze langzaam na te laten, wat ook niet zo vreemd is.
Ik doe wel vaker forte diesel system clean erbij, uiteraard ieder jaar een schone dieselfilter erin, denk dat je hiermee ook al een hoop ellende voorkomt. Tuurlijk kwaliteit van de brandstof zal ook parten spelen hierbij.

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- 2CV Special
- (Grand) C4 Picasso 1.6 thp Intensive
Gepost: 01 december 2013 09:57 PM
  [ # 8 ]

Onze C4 startte wel altijd goed, maar wilde vaak niet netjes stationair gaan draaien na het starten. Dan reageerde de auto ook niet op het gaspedaal. Uit zetten en opnieuw starten, totdat de auto wel goed liep, was de enige optie. Nu is het starten en weer direct rustig stationair lopen.


De speciale reinigers had ik al geprobeerd en bovendien had ik er ook al nieuwe gloeipluggen in gezet.

Zet maar weer in de agenda!!! Vierde weekend juni organiseren wij voor de 16de keer het Lindetreffen in Oldeholtpade!! Van 20 t.m. 22 juni 2025 zijn jullie weer welkom!!

Profiel  
 
CitroMeppelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 20-11-2007

- C3 1.6hdi
Gepost: 06 december 2013 09:24 PM
  [ # 9 ]

Het kan meezitten, en ook niet. Mijn 2.0 hdi (in een C5, dat wel) rijd al 400.000 kilometer met dezelfde verstuivers. En ik tank bij de goedkoopste aanbieder.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 07 december 2013 12:20 AM
  [ # 10 ]

Die rookontwikkeling bij accelereren dat komt enkel van de verstuivers? Ben ik ook aan een rondje toe.
Zijn dat nieuwe die je steekt of laat je die reviseren of zijn het gereviseerde met inruil systeem?
Waar kocht je ze en wat kost zo’n setje?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- 2CV Special
- (Grand) C4 Picasso 1.6 thp Intensive
Gepost: 07 december 2013 12:16 PM
  [ # 11 ]

De nieuwe verstuivers komen van een revisiebedrijf. Kosten liggen rond de €1000,- exclusief BTW. De verstuivers zien er gewoon uit alsof ze nieuw zijn, gestraald, binnenwerk en electrische aansluitingen zijn helemaal nieuw. Er hoeft niets te worden afgesteld, dat is ook allemaal gedaan. Het is dus een kwestie van oude er uit en nieuwe er in.

Zet maar weer in de agenda!!! Vierde weekend juni organiseren wij voor de 16de keer het Lindetreffen in Oldeholtpade!! Van 20 t.m. 22 juni 2025 zijn jullie weer welkom!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook