run flat banden
robm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 05-08-2013

Gepost: 24 oktober 2013 10:40 PM

wie heeft ervaring met run flat winterbanden,  ik weet niet of de zomerbanden ook rf zijn
wat is het nadeel van rf banden stugger vlgs mijn kennis ?

groet rob

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 25 oktober 2013 09:26 AM
  [ # 1 ]

Of je zomerbanden runflat zijn kun je zo nagaan, staat als het zo is op de band zelf aangegeven (wel kennen de verschillende merken verschillende aanduidingen, Michelin spreekt bijvoorbeeld over ZP en Dunlop over DSST).

Naast stugheid is er natuurlijk sprake van een ‘gezond’ prijsverschil. Overigens zie ik persoonlijk het nut er tegenwoordig minder van in aangezien je bandenspanningscontrole heel snel een lek signaleert. Heb ooit met Espace melding gekregen op de snelweg van lekke band. Toen ik gestopt was zag de band er nog goed uit, 5 minuten later was die plat. Signalering was dus goed/tijdig.

Daar staat natuurlijk tegenover dat wanneer je geen reservewiel hebt, zoals bij de hybride run on flat banden wel handig kunnen zijn. Met dien verstande dat je ook daar niet lang mee door mag blijven rijden, het brengt je hooguit op een wat veiligere plek zoals P of onderaan de afrit.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 26 oktober 2013 09:07 PM
  [ # 2 ]
NeufegliseThierry schreef:

aangezien je bandenspanningscontrole heel snel een lek signaleert.

Heb ik een leuke verrassing voor je: de DS5 heeft niet altijd bandenspanningscontrole aan boord.
Ik heb een DS5 Hybrid Business Executive. Toch niet de minste uitvoering. Maar een bandenspanningscontrole systeem kon er niet meer bij.

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 26 oktober 2013 09:28 PM
  [ # 3 ]

Kun je het systeem niet vinden, is het nog nooit afgegaan, oftewel: hoe weet je dat het er niet op zit?

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
robm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 05-08-2013

Gepost: 26 oktober 2013 09:35 PM
  [ # 4 ]

hoi

laat de band maar eens iets leeglopen, volgens mijn info is het systeem zels verplicht vanaf 2012 als er ge en reserve wiel aan boord is
in in sport chique is het wel aanwezig in ieder geval. ik hou jullie op de hoogte maar ik ga nu voor 225 55 16 banden dieheb ik nog van mijn vorige auto
passen ook op ds5 blijkbaar, nu nog een paar velgen zoeken
groet. rob

Profiel  
 
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 26 oktober 2013 09:47 PM
  [ # 5 ]
NeufegliseThierry schreef:

Kun je het systeem niet vinden, is het nog nooit afgegaan, oftewel: hoe weet je dat het er niet op zit?

Gevraagd bij de aflevering. Want ik merkte bij het starten meteen dat ik het vertrouwde schermpje met 4 banden OK niet zag.
Heb jij het dan wel? Want jij hebt toch ook een Hybrid4?

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
robm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 05-08-2013

Gepost: 26 oktober 2013 09:54 PM
  [ # 6 ]

nu begin ik ook te twijfelen ik zie geen schermpje met 4 banden, vlgs mij gaat het alleen piepen als de druk te laag wordt en verschijnt dan een melding, ik zal eens kijken
ja ik rij in een hybride sport chiq , in principe moet daar alles op en aan zitten voor zover ik het weet

rob

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 26 oktober 2013 10:43 PM
  [ # 7 ]

Naar mijn idee werkt het a la Volkswagen/Seat en dat betekent dat je enkel een melding krijgt als er iets niet in orde is. De oudere systemen (zoals die ik destijds op de espace had) en continue de bandenspanning aangeven zijn erg storingsgevoelig.

Even gecheckt: het instructieboekje van de DS5 geeft ook aan dat er enkel een signaal afgaat wanneer er iets loos is.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 26 oktober 2013 10:44 PM
  [ # 8 ]
robm schreef:

hoi

laat de band maar eens iets leeglopen, volgens mijn info is het systeem zels verplicht vanaf 2012 als er ge en reserve wiel aan boord is
in in sport chique is het wel aanwezig in ieder geval. ik hou jullie op de hoogte maar ik ga nu voor 225 55 16 banden dieheb ik nog van mijn vorige auto
passen ook op ds5 blijkbaar, nu nog een paar velgen zoeken
groet. rob

Ik dacht dat de 16 inch niet op de hybride passt?

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
robm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 05-08-2013

Gepost: 26 oktober 2013 11:18 PM
  [ # 9 ]

vlgs mijn info en instructie zou 16 inch mogelijk zijn, ik ga het anders maar eens uitproberen, ik had ook mijn twijfels maar vlgs vershillende sites zou het moeten kunnen
en ook ff gekeken in instructie klopt wat je schrijft over de bandenspanning sensoren en werking hiervan
groet. rob

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 754
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 26 oktober 2013 11:19 PM
  [ # 10 ]

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag:

wat is het nadeel van rf banden stugger vlgs mijn kennis ?

Run flat banden zijn keihard en dus verschrikkelijk oncomfortabel. Als je ze niet per se nodig hebt zou ik als ik jou was voor gewone banden gaan. Ik heb 17” run flat winterbanden op een Volvo gehad die ik zakelijk rij en het rijcomfort was er-bar-me-lijk. Ik heb die RF banden dus al na ca. 1000 km laten vervangen voor een set standaard winterbanden en het probleem van het bonkige rijden was meteen verdwenen. Geen bandenboer wilde overigens die RF krengen inruilen (“slecht comfort, geen vraag naar”).
Kortom: RF banden, niet aan beginnen!

Profiel  
 
robm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 05-08-2013

Gepost: 26 oktober 2013 11:41 PM
  [ # 11 ]

bedankt voor het advies, dat had ik ook al begrepen stugger ik ben daarom ook van dat idee afgestapt, maar ik had niet begrepen dat de stugheid zo extreem was
ook de hoge kosten tav gewone winterbanden zijn niet mals en blijkbaar is er ook een vergrote kans op lek rijden en hogere slijtage vlgs amerikaans onderzoek
dus inderdaad niet aan beginnen…
rob

Profiel  
 
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 05 december 2013 08:08 PM
  [ # 12 ]
NeufegliseThierry schreef:

Kun je het systeem niet vinden, is het nog nooit afgegaan, oftewel: hoe weet je dat het er niet op zit?

Vandaag de winterbanden laten plaatsen. En toen de zomerband van de velg werd gehaald meteen een nieuwsgierige blik op het ventiel geworpen.
Dat is dus gewoon een standaard rubber huis-tuin-en-keuken ventiel zonder bandenspanningssensor.

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
robm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 05-08-2013

Gepost: 05 december 2013 11:36 PM
  [ # 13 ]

hallo heren

16 inch past dus echt niet op een hybride , had een paar mooie velgen aangeschaft maar helaas nu proberen te retouneren .
heb nu maar 18 inch orginele velgen met winterbanden aangeschaft, ook heb ik sensoren gekocht voor deze banden maar dan moet de band er weer vanaf ik weet niet of dit jaar nog gaat lukken,  regelmatig worden er 18 inch velgen met winterbanden uit de lease aangeboden maar nu moet ik nog op zoek naar kettingen vlgs mijn info passen er alleen michelin easy grip of iets dergelijks op dus geen traditionele ketting ga ik toch proberen
dit is een kunstof ketting met zeer kliene schakels , 
jullie horen nog wel wat er past
groet

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook