



Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Sorry, met die laatste post kan ik je niet volgen - wat is precies je punt?
De studie van Stef is behoorlijk degelijk en bovendien op een DS uitgevoerd; de observaties zijn helder en de conclusie is logisch. Zonder fan loopt een DS warm.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nog even ter verduidelijking: Stef had als test de mechanische verwijderd en een elektrische gemonteerd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
We hebben het er in dit draadje al eerder over gehad en wat je kunt doen is gewoon de proef op de som nemen. De ventilateur van de DS zit vast met vier schroeven, haal hem er uit en ga rijden. Je zult merken dat Stef gelijk heeft, er zal wat luchtstroming zijn door de radiateur maar dat staat niet in verhouding met de meeste auto’s die door de rijwind voldoende koeling hebben en een elctrische fan die alleen inkomt als je lang stilstaat met draaiende motor, of in een file staat.
De ventilateur van de DS heeft een enorme capaciteit, maakt veel geluid en hij is echt nodig.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Micky schreef:als een “23” radiator standaard alleen wordt toegepast met elec+mech fan, kan dat simpel weg zijn omdat de normale rijwind niet genoeg doorstroom krijgt vanwege weerstand.
De DS23 heeft een elektrische fan als extra gemonteerd omdat de 23 motor veel heter wordt als de 20 of 21 motor. Dat is ook gelijk één van de nadelen aan de 23 motor, ze lopen snel heet, hebben vaker last van een lekke koppakking, het blok vervuild intern sneller en de voetpakkingen gaan sneller lek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
goed om te weten, mooi dat ik dan een tellerbak met koelwatertemperatuur-meter heb gemonteerd, nu alleen nog even een sensor in de luchtschuif plaatsen, aansluiten en ik ben klaar voor de zomer… (hoop ik)