4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Citroën-brochures
Rene de Boer
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 02-11-2008

Gepost: 26 december 2013 02:19 PM
  [ # 46 ]

Net voor de Kerstdagen nog wat leuke vooroorlogse aanwinsten:

Bovenste rij vlnr de AC-nummers 109, 110 en 111 en de oudste verkoopdocumenten van Citroën in mijn collectie die zijn uitgevoerd met een nietje (alle lagere nummers en oudere documenten zijn uitgevoerd als vouwblad oftewel ‘dépliant’ danwel ‘folder’ voor de meer Engelsgezinden). Alledrie 18 x 21 cm en 16 pagina’s, gedrukt bij Draeger. AC 109 beschrijft de ‘Voitures Découvertes’ op basis van de 10 HP: de Torpédo Série, de Torpédo Série Luxe, de Torpédo Tourisme Luxe en de Torpédo Sport ‘Caddy’. AC 110 is gewijd aan de ‘Voitures Fermées’ op basis van de 10 HP: Conduite Intérieure 3 places, Conduite Intérieure 4 places, Coupé Grand Luxe en Landaulet Grand Luxe. AC 111 tenslotte documenteert de ‘Voitures de Transport’: Camionette Normande (bestelauto met open laadbak), Voiture de Livraison (gesloten bestelauto), Camionette Boulangère (bakkersauto waarin de stok- en andere broden rechtop konden staan) en de gewone Camionette met stoffen zijkleppen ter bescherming van de lading.

Onderste rij AC 3, gewijd aan de 5 HP, een vouwblad van 6 pagina’s in het formaat 13,5 x 20,5 cm, gedrukt bij Draeger, en AC 5 voor de 10 HP Torpédo 4 Places Série ‘Luxe’, een vouwblad van 8 pagina’s in het formaat 12 x 15,5 cm, ook gedrukt bij Draeger. Daarnaast twee prijslijsten: AC 170 (4 pagina’s, 12 x 15 cm, gedrukt bij Chaix), de normale prijslijst per 1 oktober 1924, en AC 192 (4 pagina’s, 12 x 15 cm, gedrukt bij Chaix), met de prijzen voor verkoop op afbetaling, naar keuze in 12 of 18 maandelijkse bedragen, eveneens per 1 oktober 1924.

AC 3 en AC 5 zijn de laagste AC-nummers die ik in mijn collectie heb (niet te verwarren met de oudste brochures, want die dateren al vanaf de oprichting van het merk in 1919. Wanneer André Citroën precies met het nummeren van zijn documentatie begon, weet ik niet, maar ik vermoed dat het ergens eind 1920 of begin 1921 geweest is. Overigens gaat het hierbij dus niet alleen om verkoopbrochures en prijslijsten, maar ook technische instructies voor dealers, posters, onderhoudsboekjes, doorsmeerschema’s, order- en afleveringsbonnen en nog veel meer. Het nummeren van de documentatie ging door tot circa 1965. De nummers zijn handig als referentie, maar niet honderd procent betrouwbaar: zo komen sommige nummers twee keer voor bij totaal verschillende documenten en hebben identieke documenten soms twee verschillende nummers, of verschillende drukdata, of verschillende drukkleuren. Toch zou het mooi zijn als er ooit een keer een catalogus van al deze nummers zou komen, zoals een postzegelcatalogus.

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook