Heeft er iemand een tip?
mijn ds23 van 1972 doet niets op de voorremmen.
de auto heeft een aantal jaren stil gestaan en daarvoor was die nog niet in mijn bezit.
Dus ik weet niet of het probleem al langer aanwezig was.
de auto zakte ook met remmen maar dat werd veroorzaakt door lucht in de achter remmen.
voor komt er geen lucht uit. klauwen zitten niet vast.
bvd mvg HJ Beunk












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zitten de zuigers dan niet gewoon vast?
Het klinkt toch wel alsof de remaccu kapot is.
Dan haalt ie de remdruk uit de voorvering, dat verklaart het zakken.
Als de voorkant goed op hoogte is zou ie toch wel moeten remmen, maar met een kleine vertraging.
Als ie toch helemaal niet remt weet ik het ook niet, het lijkt me sterk dat alle remzuigers tegelijk vast gaan zitten…












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat gezegd hebbende…
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de conclusie is getrokken dat de voorremmen niets doen.
Is dat op de remmenbank gedaan of voelt dit zo tijdens het rijden?
Is de boel al uit elkaar geweest en schoon gemaakt? Ik denk dat het na een paar jaar stilstand ook geen overbodige luxe is om alle bollen eraf te halen en te laten vullen. (zie vorige opmerking hierboven)
Bedankt voor de reacties!
Na de eerste rit merkte ik dat de ds wat vaag remde en als je een paar keer achter elkaar remt gaat de rode lamp aan.
Dit was na het ontluchten van de achter remmen.
Dus denk ik, ook lucht in de voorremmen! maar er komt geen lhm uit. wiel van de grond af, maar geen enkele weerstand tijdens remmen.
Vering zakte al niet meer na het ontluchten van de achter remmen!
mvg
Als je de wielen van de grond hebt remt ie alleen als de hendel van de rijhoogte in de hoogste stand staat.
En met druk op het systeem natuurlijk…




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Niet bij de voorremmen van de latere types. Die voorremmen worden direct gevoed uit HD circuit. Geen flow na lange stilstand terwijl auto wel omhoog komt (dus met werkend HD circuit) lijkt me probleem met de remservo. Remaccu doet niet ter zake, ook als die kapot is zou je druk moeten hebben. Kan natuurlijk ook dat de ontluchtingsnippels dichtgeslipt zijn!


Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 22-03-2009
- CX GTi 25 (automaat)
- ID/DS DS23 Pallas
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- Panhard Dyna X
- Overig Peugeot P4 pick-up
- C4 (1928-1932) C4F pick-up
Ik zou zeggen als er geen lhm uitkomt heb je nog niet ontlucht.
Dan zt de boel verstopt.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Rijd met de auto stapvoets op een zandweggetje en maak een ‘noodstop’, zodat je met een metertje of twee stilstaat.
Uitstappen en je ziet op het zand precies welk wiel meedoet, en welk niet. Kost niets en zo gedaan.




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Merk je met een DS ook zo wel. Als de neus niet duikt maar alleen de achterzijde naar onderen getrokken wordt weet je genoeg. Geen remdruk op de voorremmen zou toch echt heel duidelijk moeten zijn.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
precies. auto omhoog is druk. en dan moet je kunnen ontluchten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik had ongeveer hetzelfde probleem. Nu ik wist dat mijn remmen niet meer te best waren. Had op de remmenbank verschil van 40%. Bij mij zat de rechterkant vast door de afvoer van de radiator en de schijven waren ondertussen ook verre van goed. Deze zijn ondertussen vervangen. Als ook het rubbertje van mijn hoofdremcilinder (deze lekte aan de binnenzijde van de auto tijdens het remmen) en de hoofdbol. En nog had ik niet het gevoel dat ze goed remde.
Omdat de auto, zonder belasting, niet helemaal in zijn hoogste stand kwam. Eindigde mijn zoektocht bij de hoogteregelaar. Na deze opnieuw afgesteld te hebben kwam de auto weer goed op hoogte en toename van de remdruk. Maar ik zou in eerste instantie eens goed ontluchten in zijn hoogste stand. Eerst achter en dan voor anders heeft het geen zin.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Nogmaals, bij de latere types heeft veerdruk en remdruk voor niets met elkaar te maken. Dus ook niet de hoogteregelaar. Remservo is enige component dat druk kan beperken op de voorremmen (sterker nog, da’s de primaire functie van dat ding). Echter, systeem kan alleen werken als HD druk in orde is en er van ernstige vervuiling van leidingen etc geen sprake is.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat vind ik ook wel logisch wat Matthijs zegt.
Die bolafhankelijke druk voor is idd van oudere modellen, dat zat er eind jaren 60 al niet meer op.
Dat de auto achter inzakt tijdens het remmen kan volgens mij ook betekenen dat de voorkant later remt dan achter, dat hoeft niet te zeggen dat er helemaal niets gebeurt.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Achterkant kan inzakken als de remschoenen te veel vrije slag hebben voordat ze aangrijpen op de trommels.
Heb je de test op het zandpad al gedaan, dan kun je ook opmeten of de achterremmen eerder remmen dan voor.






















Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Spoorzoeken moet de oorzaak snel blootleggen.
Auto op druk, iets of iemand op de rem en dan de toevoerleiding naar de voorremmen lossen.
Als daar olie uitkomt moet je bij de remunits zijn.
Komt daar geen olie uit, dan het remservo eruithalen en vervangen door nieuw of ruil (Chyparse). Wel even onthouden welk leidinkje waar zat.
Zo’n servo heb je er zo uit (tenzij het een paddestoel is, maar dan is revisie waarschijnlijk toch wel nodig.
Een versleten paddestoelservo brengt lucht in het systeem.
Lang stilstaan en oude LHM kan van alles veroorzaken.
Een rondje Chyparse kan wonderen doen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop