Brandstoftank niet vol te krijgen 1,4 break"97
akapUch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 24-04-2011

Gepost: 03 januari 2014 07:37 PM

Sinds korte tijd weer wat onderhoud aan mijn zx gedaan. Los van handremkabels bij de vorige apk nog nooit wat mee gehad.
Het enige waar ik mij mateloos aan irriteer is het volgende.
Bij de pomp slaat de vuller vaak al af bij 25 soms 30 liter. Meter geeft aan leeg, tanken, maar meer wil er soms wel en soms niet in.
Mijn record is 17 liter afslaan, tot 35 liter erin gekregen, met half ingekrepen vulkraan en zeer veel geduld.
Helaas geeft de brandstofmeter nooit meer vol aan.
Laatst een keertje wel, toen ging er zo 45 liter in, toen schudde ik de auto wel hard, maar vaak doet dat truucje helemaal niets.
De dealer heeft er naar gekeken en kon niets vinden, ook heb ik zelf de ontluchting al een keer door laten spuiten.
Morgen ga ik testen met jerrycan mee hoelang ik nog door kan rijden vanaf het moment dat het oranje lampje voor de 2keer gaat branden(is altijd al 2 keer geweest)
zit momenteel op 40 km, ooit toen ik hem net had meen ik 60km te hebben gereden voordat hij echt op was.

Wat kan het zijn?
De meter geeft iets meer dan 3 kwart aan als hij nu helemaal vol zit.

mvg

pUch

ps.uitlaat laasts voor 5 euro laten lassen er weer helemaal goed, goedkoper rijden kan haast niet Smile

1.4 break’97, vstrom 650’11

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 03 januari 2014 10:02 PM
  [ # 1 ]

Ik denk toch dat de tankontluchting niet helemaal lekker werkt…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 03 januari 2014 10:22 PM
  [ # 2 ]

Kan ook zijn dat de brandstof lang in de vulslang blijft staan, bijvoorbeeld door een knik in de rubber slang, of een blokkering, of omdat er ooit ( vorige eigenaar??) iets in de vulopening gevallen is ( ik heb ooit een stuk van/halve trechter uit een vulslang gehaald ).  ? Dan kun je ook niet doorvullen, want het pistool slaat af…

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 04 januari 2014 06:47 PM
  [ # 3 ]

wat je kan proberen is het ontluchtingsknopje indrukken tijdens het tanken (als deze dat heeft)

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
akapUch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 24-04-2011

Gepost: 05 januari 2014 09:59 AM
  [ # 4 ]

`Gisteren de auto leeg gereden, 73km vanaf het moment dat het lampje aanging voor de 2de keer.
5 liter erin, 53 km gereden en toen volgooien op een bijna lege tank dus.
Na 9 liter afslaan, rustig weer beginnen 17 liter afslaan enz.
Met veel geduld 46 liter erin gekregen toen stond de benzine meter op bijna vol maar niet zo vol als ooit.

De meter kan ik dus uitsluiten, wij hebben toch een 55 liter tank in onze zx ‘en?

ik zal de adviezen op gaan volgen, als er nog andere opties zijn hoor ik het graag.

mvg

pUch

ps weet iemand waar ik een handige uitleg over lichten afstellen kan vinden, ik heb het onderhouds boek, waar ik op doel is een muur met een hoogte meting op x meter aftand zoiets

1.4 break’97, vstrom 650’11

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1967
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 05 januari 2014 11:03 PM
  [ # 5 ]

54 liter incl. reserve geloof ik. Weet niet of de Break misschien een grotere tank heeft dan de hatchback? Ik vul ‘m zelf altijd bij als het metertje in de reserve blijft staan (ook als je een bocht naar rechts maakt, dit vanwege de manier waarop het niveau in de tank gemeten wordt). Dan gaat er meestal zo’n 42 liter in.

De vulslang van de tank kun je zien lopen in de wielkast rechtsachter, voor het wiel. Daar is niks geks te zien? Bij mij gaat er altijd veel zand en modder en troep tussen de buis en wielkast zitten. Ik maak het daar ook altijd goed schoon als ik de auto was om te voorkomen dat het die slang aan tast. Misschien dat de buis daar slecht is ofzo? Ik dacht dat de ontluchtingsslang daar ook liep, die is nog intact?

@ stan, ZX’en hebben geloof ik geen ontluchtingsknopje voor de tank, de mijne in ieder geval niet. Is ook niet aan te raden om die in te drukken om zo meer brandstof in de tank te krijgen, die extra ruimte die je dan vol laat lopen met brandstof is juist zodat er geen druk op de tank komt te staan.

Je weet trouwens ook dat het niet zo heel best is om je tank compleet leeg te rijden? Op die manier heb je kans dat je allerlei rotzooi uit de tank het brandstofsysteem in pompt (met verstopte filters/verstopte injectoren tot gevolg)

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 05 januari 2014 11:18 PM
  [ # 6 ]

Afstellen van de koplampen doe ik als volgt:

Rijdt de auto met de neus haaks (bijna) tegen een muur, garagedeur o.i.d. Dimlicht aan. Plak een stukje gekleurd tape horizontaal in het hart van de lichtbundel.
Rij de auto 5 meter recht naar achteren. Het hart van de lichtbundel moet nu ongeveer 5 cm. onder het aangebrachte tape staan. Voorwaarde is wel dat je op een vlakke vloer staat.

Wil je een 100% goede afstelling, rij dan even langs de garage.

Profiel  
 
akapUch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 24-04-2011

Gepost: 09 januari 2014 05:36 PM
  [ # 7 ]

Nog geen tijd gehad voor onderhoud, net rij ik en moet hard remmen toen voelden ik al wat sponsigheid, na nog 2 keer remmen trapten ik het pedaal verder in dan gewoon.
Thuis nog even een keer trappen en ja hoor tot de bodem, klein plasje remvloeistof op de grond ergens rechts achter.

Remslangen makkelijk te vervangen zelf? Ik heb ooit de remmen voor gedaan maar niet de slangen, ik heb een ontluchter voor de motor die op de auto prima inzetbaar is.

mvg

pUch

1.4 break’97, vstrom 650’11

Profiel  
 
aura
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 27-06-2013

- ZX 1.8i Aura Break
- Berlingo Multispace
Gepost: 10 januari 2014 09:38 AM
  [ # 8 ]

Heb met mijn ZX 1.8i aura break (°1995 en +2013) nooit problemen gehad om de tank te vullen, kon 53 of 54 liter in het reservoir.  Als het oranje lampje constant bleef branden (en niet aan- en uitging in bochten), kon ik nog zo’n 100 km rijden. Wel eens de motor voelen haperen tijdens de beklimming van een helling, bij bijna lege tank.  Er was ook een ontluchtingsknop naast de vulopening om er eventueel nog een litertje bij te krijgen.

Profiel  
 
akapUch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 24-04-2011

Gepost: 10 januari 2014 05:21 PM
  [ # 9 ]

Eindelijk tijd om te kijken blijkt hte de remcylinder te zijn van de rechter achterrem. Dus er moet een nieuwe cylinder op komen en de schoenen zijn ook goed doorweekt, die zijn niet te herbruiken toch? Dat remt nooit meer goed lijkt me.
In de handleiding staat dat je altijd beide kanten vervangen moet, setje nieuw is 135 euro. Ik dacht van de sloop een kant te halen, of heeft iemand nog wat liggen?
Hier wat foto’s ook van de tank en ontluchting, volgende keer dat ik tank zal ik de witte knop inhouden kijken of dat verschil maakt.


1.4 break’97, vstrom 650’11

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 januari 2014 09:50 PM
  [ # 10 ]

Gewoon een superkit kopen ; 2 rempompjes, alle veertjes, 2 keer 2 remschoenen.
Als je het helemaal netjes wilt hebben vervang ook ineens de flexibele leidingen, je moet toch ontluchten.
Met het setje van de motor gaat het wel, eerst rechtsachter dan linksachter dan rechtsvoor en als laatste linksvoor.
Flink door ontluchten-bijvullen, heb je ineens nieuwe remolie zitten.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
akapUch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 24-04-2011

Gepost: 10 januari 2014 10:18 PM
  [ # 11 ]

Ik heb een kit gekocht voor 100 euro, hoop hem snel binnen te hebben.
Helaas was de meeste oude remolie er wel uit, dus dat wordt nog een klusje.

pUch

1.4 break’97, vstrom 650’11

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 11 januari 2014 02:50 PM
  [ # 12 ]

dat ontluchten met het knopje werkt super, deed ik met mijn zx 1.9d ook altijd

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook