als het aan de schijven ligt moet het weg zijn als je stilstaand remt.
als je de motor uitzet kunt je dan nog remmen (even proberen van het bultje af)
kan ook nog zijn dat er lucht in zit
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
lucht is zeker een optie gaat ie ook raar van remmen.
Zonder draaiende motor in een cx rijden, helling af, vind ik zelf nogal tricky.
Hij remt dan heel snel helemaal niet meer.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Totaal aantal Berichten: 10583
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je stilstaand remt voel je natuurlijk geen schokken…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
hey,
bedankt voor het meedenken..
De pedaalslag lijkt mij dan in ieder geval wel goed.
De andere zaken, remmen met motor uit en remmen bij stilstand zal ik zeker eens uitproberen.
En licht bergaf bollen met motor uit: indien niet normaal te remmen, heb ik toch nog steeds de handrem. Deze werkt wel normaal
Maar dat kan ik pas dinsdag testen want heb morgen jammer genoeg geen tijd.
Nog even dit: ik weet dat het zijn charmes heeft, en ik kan er ook best mee leven indien het veel werk is, maar kan men op een of andere manier het voorgloeien versnellen? Contact aan en dan pas na 40 seconden gaat het voorgloeilampje uit. Dan is het starten en meteen loopt de motor, dus op zich geen probleem.
Ook staat de wagen daarna binnen 20 seconden op rijhoogte, dus dat lijkt mij best goed. Kan ik hieruit afleiden dat de voorraadbol voldoende druk heeft of heeft dat er niet veel mee te maken?
Groetjes.
Rik
dat heeft er niks mee te maken eigenlijk. Geeft wel aan dat je pomp nog goed is.
Voorraadbol is makkelijk te testen.
Met kap open, lopende motor, aan je stuur draaien. ALs je druk pomp flink hoort tikken.
Niet goed meer.
Ik verving ze altijd gelijk, zon bol kost nagenoeg niets.
De remaccu bol verving ik ook gelijk, die ligt tegen de radiateur aan(bij benzine versie, ik vermoed diesel zelfde)
die laatste is wat meer gedoe. Maar zeker nwe doen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Nooit de motor uitzetten bij een lange helling af! Bij hydraulische auto’s hangt het van de staat van de voorraadbol en de remaccu af na hoeveel tijd je nog kunt remmen. Bij conventionele auto’s werkt de rembekrachtiging op het vacuum in het inlaatspruitstuk. Ook niet uitzetten dus.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
voor de duidelijkheid: ik bedoel natuurlijk niet ergens bovenaan de mont ventoux de remaccu testen
meer een licht bultje op een parkeerplaats ofzo.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Totaal aantal Berichten: 9365
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Je bedoeld die duinen bij jou
Leon vertelde gister nog,dat hij met de xantia op deze manier zijn deur in de kreukels heeft gereden.
( axantia heeft geen rem accu zoals je weet)(was ook een klein bultje)
Maar met een cx ook nooit proberen als je niet zeker bent van de staat van je bollen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
een vroegere buurman van mij trapte door zijn remmen heen in frankrijk van de berg af.
leiding stuk en lhm op.
handremmen deden het uiteraard ook niet.
aan de ene kant een ravijn, maar aan de andere kant gelukkig een mooie steile wand die prima functioneerde als remvoering.
hij is er nog mee thuis gekomen ook, lv ging niet meer open, la kon alleen nog dicht middels een touw tussen beide deurgrepen
Heb wat betreft de remmen hetzelfde gehad; harder/zachter remmen bij zelfde remdruk op pedaal. De remschijven leken prima; zag ook geen slingering. De remblokken toen vervangen en geen verbetering, toen de schijven vervangen en probleem opgelost.
Bij een slingering in de schijven is dit vaker niet zo te zien, bij mij leken de schijven qua dikte nog goed maar dit was toch net ietsje te dun waardoor het probleem ontstond.(schijven voorzijde)
gegroet,
juriaan
DS & Xantia 1.9 TD
Ik heb het een en ander nagekeken.
Voor zo ver ik het kon testen, is het remmen zonder draaiende motor nog mogelijk. Ik heb de motor gestart, achteruit naar het einde van mijn oprit gereden, even vertrokken met de CX en direct de motor uitgezet. Even laten bollen en dan geremd. Ik kon goed remmen, maar de afstand was natuurlijk te kort en de snelheid te laag om te kunnen inschatten of het met schokken was of niet. In ieder geval, zonder draaiende motor kan ik ook nog remmen.
Ook heb ik eens mijn voorraadbol getest, zoals Verkuilm hier beschreef.
Ik hoor de pomp wel eens tikken als ik het stuur volledig uitdraai, maar dat is slechts 1 à 2 tikken, zeker niet veel/constant dus dat lijkt mij wel ok.
Ik ga toch maar nieuwe remschijven bestellen en plaatsen. Het lijkt mij inderdaad logisch dat kromme remschijven moeilijk vast te stellen zijn op het zicht. En nieuwe schijven en blokken kan natuurlijk nooit kwaad. Mocht het probleem toch nog ergens anders liggen, dan heb ik in ieder geval remschijven en -blokken als reserve liggen. Vroeg of laat moeten deze toch eens vervangen worden.
Later meer.
Doei.
Rik

Een mogelijke oorzaak is de rem ingedrukt houden na hard remmen. Waar de blokken tegen de schijf drukken koelt de schijf sneller af. Mijn ervaring met schijven voor de saxo is dat je ze het beste bij de dealer kunt kopen. Bij Brezan 2 tientjes goedkoper, maar na 2 jaar weer trillen. Hoe vaak je nog kunt remmen met motor uit is gemakkelijk te testen. Motor laten draaien tot de wagen op hoogte is. Dan motor uit en kijken hoe vaak je kunt remmen voordat het lampje van de hydraulische druk gaat branden. (contact wel weer aanzetten!) Moet toch wel zo’n 20 keer kunnen met goede bollen.
Deze manier van testen was mij nog niet bekend.
Dit ga ik morgen zeker en vast eens doen.
Bedankt.
Rik
Je kunt nog wel remmen met cx zonder draaiende motor. Maar echt maar heel even. Ik weet niet of je de twintig keer haald.
Maar het verschil met een gewone auto is:
-Zonder draaiende motor doet het vacuum het niet. je kunt dan nog wel remmen, maar hard trappen.
-Bij een cx, xm of bx. Zonder motor kun je paar keer remmen. Daarna gewoon helemaal niet. Doet niets meer.
Ik had om die reden bijna forse schaden aan mijn huidige xm.
Te gehaast in een drukke straat de xm van een oprijauto laten rollen.
Ik remmen. Dat ging drie keer. Toen vol gas eraf. In reflex net mijn handrem in getrapt. 5 centimeter voor een boom tot stilstand
Zo te horen is je voorraadbol niet zo verkeerd. Maar een CX heeft een apparte bol voor de remmen.
Ik zou ze beide vervangen, kost bijna niks.
Maar ik denk dat je kromme schijven hebt inderdaad.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Wel, ik heb gisteren die test eens gedaan:
Motor gestart, wagen op rijhoogte laten komen en even later motor uitgeschakeld en contact terug aan. Dan ben ik beginnen te remmen, maar verder gebeurde er niet veel. Ik kon blijven op het rempedaal duwen. Ik zat al aan meer dan 40 keer en nog steeds geen lampje extra gaan branden. Kan dit? Na verloop van tijd, weet niet meer precies na hoeveel keer remmen, merkte ik wel dat de achterkant ietsje inzakte als ik op het rempedaal duwde.
Na nog enige tijd remmen en inzakken van de wagen achteraan, heb ik de wagen maar terug gestart en onmiddellijk kwam de CX terug in de normale rijstand.
Is er nu iets mis met mijn Familiale? Het lampje van de hydrauliek ging dus niet branden. Testknopje van de lampjes maar eens ingedrukt, maar dan branden ze allemaal. Is dat inzakken achteraan dan wel normaal bij remmen zonder draaiende motor?