
















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
En die lage spannings banden maken het er volgens mij ook niet beter op.


































Totaal aantal Berichten: 15756
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een ID uit die jaren staat op dezelfde banden als mijn trax, dus dat gaat in elk geval niet op. Ik denk dat we met zijn allen gewoon verwend zijn












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat weegt een Trax op de vooras vergeleken met zo’n ID?
Misschien zijn Trax rijders gewoon bikkels
Als een id of ds 100 km na vervanging van zuigers en bussen aangeboden wordt en wat herrie maakt bij stationair draaien zou er bij mij toch wel een alarmbel gaan rinkelen. In het vervelendste geval is er iets misgegaan bij die klus… en dan moet de boel weer uit elkaar. Misschien is het mogelijk om iemand met ervaring, en een goed oor, er eens naar te laten luisteren.
Ik heb wel met id’s zonder stuurbekrachtiging gereden. Echt geen probleem, als je je realiseert dat je in een auto uit een ander tijdperk rijdt, een klassieker dus, en ja, dan moet je werken tijdens het inparkeren. Daar gebruik je je biceps voor, je gaat gewoon lekker aan dat grote stuur hangen. En een id parkeer je heel makkelijk in één beweging in.
Twee grote voordelen: je hebt geen kosten aan je stuurhuis, een onbekrachtigd stuurhuis gaat hydraulisch niet kapot… en het stuurt echt heerlijk rustig en stabiel op de snelweg, zonder kleine bij-stuurbewegingen.
Minpunt vind ik de remvertraging. Met het huidige verkeer in ons land, met verhoogde risico’s (hogere snelheden, oudere bestuurders (tragere reacties), zou ik me toch wel even afvragen waar en wanneer ik de auto zou gebruiken.

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Eigenlijk gewoon een keer proberen ergens. Ik zou geen onbekrachtigde ID meer willen. Op de snelweg stuurt het wel ok.
Grappig, die meningen over stuurbekrachtiging.
Ik heb een DSpecial met en een ID19 zonder. Doe mij maar zonder. Zonder stuurt veel fijner als je de juiste banden en spanning hebt.
Met is fijner met parkeren maar hoe vaak doe je dat op een dag? Op de snelweg is het redelijk vaag.
Jeroen.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het zou wel goed kunnen dat de ID die ik probeerde zonder stuurbekrachtiging te weinig lucht in de banden had. Ik ben het wel met je eens dat het bekrachtigde stuurhuis een beetje zoekerig is op de snelweg. Dat hebben ze bij de CX wel afdoende opgelost.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Eerder al bij de sm.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een DS met een goed stuurhuis wat goed gemonteerd is hoeft niet vaag te zijn. Ik reed met mijn Ds 21 IE rustig 180 km/h zonder enige vorm van vaagheid.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is het gewicht nog van invloed?
Dat een zwaardere DS IE met wat bredere banden wat fijner op de snelweg ligt dan een lichte ID met smalle banden en stuurbekrachtiging?




























Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waterman schreef:Een DS met een goed stuurhuis wat goed gemonteerd is hoeft niet vaag te zijn. Ik reed met mijn Ds 21 IE rustig 180 km/h zonder enige vorm van vaagheid.
Mij net zo,is dan wel een DS Pallas (67) maar met het oude stuurhuis zoekerig,nu met het nieuwe stuurhuis perfect .
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
waterman schreef:Een DS met een goed stuurhuis wat goed gemonteerd is hoeft niet vaag te zijn. Ik reed met mijn Ds 21 IE rustig 180 km/h zonder enige vorm van vaagheid.
Precies, helemaal mee eens. Wel dit jaar de borging van het rechter hulpstuurhuis flink vast moeten draaien vanwege wielvlucht. Dat scheelt toch ook gelijk even een hoop zeg.
C’est une voiture du ministre !














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik ben meer te weten gekomen over de 1958 er;
Hallo Stef,
Ek is nou baie tevrede met die ID. Hy is nou by die spuitverwer want ek was nie tevrede met n kol op sy voor modderskerm nie. Ek het nou baie meer vertroue in hom en sal met n geruste hart met hom kaap toe ry. Sy masjien moet net ingeloop word
Stephen Le Roux reken hy is defnitief gebou in Slough. Ek kon nog nie n ander onderstel nommer opspoor nie.
Ek het nog nie eens gereageer op jou Citroens nie. Hulle is baie mooi en het jy nog die H-Van? Ek het defnitief al fotos gesien van hom en ook die stasiewa,laasgenoemde was fotos wat iemand in ons klub geneem het. Die convertable wat jy bou is ek seker was eers Eddie Schudel se kar. Die ID het ook eers aan hom behoort. Die ID se eerste eienaar was in Kaapstad toe het Stephen hom gekoop en hy het hom lamk gery en toe koop Eddie hom. Die kar het oor die 800,000 myl opgehad toe Stephen hom terug koop.So jy kan dink hoe het gelyk toe ek hom by Stephen koop. Ek sal vir jou fotos stuur.
Groete daar
Vrij vertaald;
Hij is gebouwd in Slough en dus niet in Zuid-Afrika, heeft 800.000 mijl gereden (1.3 miljoen km) en is gerestaureerd met gebruik van een hoop niet origineel spul. Ik heb foto’s gezien van hoe hij was…oeioeioei. Ik ken de restaurateur ook; levert goede kwaliteit, maar originaliteid laat nogal te wensen over.
Ik heb besloten deze auto niet te kopen, tenzij de prijs halveert. De enige andere DS in een omtrek van 150 km rijdt hier ook in het dorp rond; een linksgestuurde ‘73 er die dagelijks gebruikt wordt voor woon-werk. De eigenaar moet helaas het land uit en ik kan deze waarschijnlijk overnemen. Het lijkt er op dat deze auto de opvolger gaat worden van mijn prototype cabrio. Ik ken hem goed want ik doe al 3 jaar het onderhoud op deze auto. Hij begint helaas redelijk op te raken.