9 van de 11
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende > 

CDPF’s ouwe DSuper: ze rijdt weer!
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 486

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 19 februari 2014 11:26 PM
  [ # 121 ]

En dan toch duurt het veel langer dan je wilde, voor je weer enige actie onderneemt. Maar deze week was rustig qua opleiding, en ik had daar ook een beetje genoeg van. Tijd voor a change of scenery!
Dus ik ben weer eens lekker de garage in gedoken en heb me gestort op het vervangen van dat stuurhuisrubber, waar ik zo tegen op keek.
Stuurhuis losgemaakt, rechter spatbord eraf gehaald. Vervolgens een blikje Fanta leeggedronken, omdat ik die nodig had. Huh? Ja, ik heb de bovenkant en de bodem eraf gesneden en vervolgens over de lengte doorgesneden. De scherpe randen heb ik “afgewerkt” met duct-tape. Nu heb ik dus een lapje dun blik, afgekant met tape.
Dit heb ik over de aansluiting en de dikke moer van het stuurhuis gevouwen, in een soort van trechtervorm. In deze vorm vastzetten met ducttape. Dit heb ik ingesmeerd met LHM en vervolgens de nieuwe hoes eroverheen getrokken.
Ik vertel dit nu even kort, maar voor ik op dit punt kwam was ik al twee avonden klussen verder…

De derde avond heb ik d.m.v. een soortgelijke ‘trechterconstructie’  de stuurhuishoes over de 2 schaaltjes in het midden van het stuurhuis gewurmd. Was ook nog een allemachtig geklooi. Vervolgens beide kanten weer mooi vastgezet, natuurlijk met nieuwe Ligarex.
Weer een belangrijke stap richting een APK-goedkeur gezet!

Achteraf gezien heb ik met bijna 3 avondjes klussen dus niet heel veel tijdswinst gehaald door het stuurhuis erin te laten zitten. Volgende keer zou ik het stuurhuis weer gewoon eruit halen denk ik. Come to think of it: Volgende keer zou ik wachten tot middenin de zomer met dit klusje; het rubber is dan veel beter tot medewerking te bewegen Wink

Tussendoor heb ik de motorruimte schoongemaakt hier en daar, het tankje voor de ruitensproeiervloeistof weer mooi wit gemaakt, en de V-snaren eraf gehaald. Deze lijken mij al erg oud dus die wil ik gaan vervangen nu ik er zo makkelijk bij kan.

Aankomende week ga ik een lekzak en V-snaren organiseren, en dan kunnen we weer lekker verder!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  

SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 910

- ID/DS Dsuper
Gepost: 20 februari 2014 12:17 AM
  [ # 122 ]

Blijven gaan very good

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 20 februari 2014 10:43 PM
  [ # 123 ]

Ik doe m’n best Chris, dank je Smile

Vraagje: ik zag dat de ‘klei’ of kit onder de voorruit zo uitgehard is dat het hier en daar met grote stukken loslaat.
Dit probleem moeten meer mensen hebben gehad, maar ik kan me niet herinneren hier ooit iets over gelezen te hebben.
Wat hebben jullie hiervoor gebruikt wanneer het nodig was? Ik heb zelf zitten denken aan Wymaplast, kan ik makkelijk en goedkoop aan komen.

Profiel  

Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206

Gepost: 20 februari 2014 10:54 PM
  [ # 124 ]

Hoi Chris,

http://www.youtube.com/watch?v=YZsMm12dcXs Hier gebruiken ze 3M ribbon sealer

Groet Martin

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2986

Gepost: 20 februari 2014 11:08 PM
  [ # 125 ]

Met 4 man een klusje doen, wat je als je handig bent alleen kan doen!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  

SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 910

- ID/DS Dsuper
Gepost: 20 februari 2014 11:49 PM
  [ # 126 ]

LOL.. Dat staat mij ook nog te wachten. Mijn vooruit zit nl vol met steenslag, wanneer ik in het voor- of najaar richting een laag hangende zon rij wordt het ineens heel mistig gulp Wanneer de kap eraf is en de ruit eruit wil ik wel eerst de regengoot onder de ruit opnieuw goed in de lak zetten. Ik dacht wel het rubber gelijk te vervangen in daar waar het rubber rond de regengoot komt lekker dik in de kit

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  

lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 430

Gepost: 22 februari 2014 09:59 PM
  [ # 127 ]

Goed bezig kerel! Ik heb gewoon alle harde “klei” stukjes gewoon weggehaald en de boel ingevet tegen de roest. Alle rubbers delen ingewreven met weekmakers. Vervolgens het raam weer (niet te) strak gezet in de sponning. Bij mij sluit het allemaal goed aan want je kunt het met de stel plaatjes goed plaatsen.

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 22 februari 2014 10:55 PM
  [ # 128 ]

OK dus de kit is eigenlijk niet per sé nodig? Ik kan me herinneren dat bij mijn oude witte Dspécial het water weleens onder de voorruit door wilde sproeien bij forse regen.
Ergens vind ik het ook wel leuk om daar een klont klei te hebben zitten aangezien die er origineel ook zit. Maar het is goed om te weten dat het ook zonder kan. Tnx Lopez!

Martin ook bedankt voor je tip!

Gisteren en vandaag de garage verder opgeruimd, ik ben bezig met mijn onderdelenvoorraad in een Excel-sheet te zetten. Ik heb namelijk inmiddels zoveel zooi (vooral voor de XM) dat het overzicht verloren dreigt te gaan. Hopelijk morgenavond nog een beetje aan de DS klooien.

Profiel  

lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 430

Gepost: 23 februari 2014 01:58 AM
  [ # 129 ]

Goed bezig…Maak meteen even van elke doos/onderdeel een foto. Grijp zelf hier vaak op terug.

Profiel  

pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1234

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 23 februari 2014 01:31 PM
  [ # 130 ]

Die kit heeft nog wel een nuttige functie, namelijk minder windruis in de auto.
Als je de kit weglaat heb je meer herrie in de toch al niet zo stille Ds. Wink

Gr Peter.

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 24 februari 2014 11:57 PM
  [ # 131 ]

Dank je Peter, daar had ik nog niet eens over nagedacht. Als dat een duidelijk verschil maakt is het inderdaad de moeite waard.

lopezdijkstra schreef:

Goed bezig…Maak meteen even van elke doos/onderdeel een foto. Grijp zelf hier vaak op terug.

Mijn probleem is dat ik behoorlijk goed weet wát ik heb, alleen waar??
Ik heb de volgende methode gebruikt, dat ruimt heel erg vlot op:
-Men kope een assortiment stapelbare bakken
-Ik pak een krat met ongesorteerde onderdelen, en flikker ze at random in zo’n stapelbare bak. Van ieder onderdeel schrijf ik op wat het is, bij welk type auto het hoort en evt. bijzonderheden.
-Als de bak vol is, plak ik het briefje op de bak en zet de bak op een schap.
-De bakken zijn genummerd, en dit nummer is natuurlijk ook een kolom in de Excel-sheet.
-Als ik een paar bakken gevuld heb, neem ik met mijn telefoon foto’s van de etiketjes en kan ik op mijn gemak op de bank de Excel-sheet invullen.

Dit werkt erg goed voor mij.

Vandaag weer lekker zitten prutsen: Stuurhuis weer vastgezet, spatbord weer gemonteerd, dwarsbalk van tunnel weer vastgezet, idem voor hoogteregeling koplampen.
Vervolgens alle V-snaren eruit gehaald, deze wil ik vervangen voor nieuwe. En toen was het alweer laat!

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 25 februari 2014 11:13 PM
  [ # 132 ]

Vanavond heb ik het gedeukte achterspatbord eraf gehaald en provisorisch uitgedeukt. Nog best aardig gelukt! Dit in voorbereiding op het vervangen van de lekzak. Daarna de hele auto afgestoft, in 3 jaar stilstand verzamelt zo’n vehikel een hoop stof zeg.

Vervolgens de kofferbak, dakrand en c-stijlen geïnspecteerd op roest, de eeuwige vijand van de DS. Resultaat: dakrand aan bestuurderszijde slecht tot aan het midden. C-stijlen en regengoten in wonderbaarlijk goede staat. kofferbakboden is er nieuw ingelast 3 jaar geleden, en behandeld. Dat zag er ook prima uit. De rande waar de kofferbakrubbers invallen waren wel slecht, vooral de onderste. Ook was een steun van één van de kofferbakveren weggerot. Aangezien dit gevaarlijk kan zijn is ie op het prioriteitenlijstje gekomen. De rest van de roest heb ik ingespoten met Fluid Film liquid A totdat ik meer tijd/budget heb om hiermee bezig te gaan.

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 04 maart 2014 12:17 AM
  [ # 133 ]

Nou, sinds vanavond kan ik eindelijk (voorlopig!) onder de motorkap vandaan.
Ik heb daar de afgelopen dagen flink schoongemaakt, nieuwe V-snaren gemonteerd en de hele boel eromheen weer in elkaar gezet.
Vanavond heb ik een andere, zo goed als nieuwe ventilator gemonteerd. De oude was nogal rafelig aan de randen Wink
Daarna heb ik de nieuwe accu die klaarstond, erin gehesen. Weer nette ringen en veertjes op de ‘haken’ van de accubak gezet.
Toen ik hier toch bezig was, heb ik meteen wat massaverbindingen die me niet bevielen, vernieuwd. Vooral die naar de spanningsregelaar was rattig. Dat wil zeggen: hij was elektrotechnisch OK, maar had een witte draad en zag er oud en provisorisch uit. Het laatste stukje van alle kabels die naar de minpool van de accu gaan even gebundeld in een krimpkousje en de boel zag er weer heel netjes uit. Startrelais er weer op, en we hebben prik! Eindelijk kunnen we naar binnen om de elektra te testen en na te lopen.
1 knipperlicht vóór deed het niet (slechte stekkerverbinding natuurlijk) en daarna bleef ik even hangen op de dashboardverlichting. Die werkt namelijk niet. Eerst maar even de dimmer doorverbonden, maar dat hielp niet. Lampje van het klokje doet het wel, dus aan de massa van dat gedeelte ligt het niet.
Morgen eerst maar even meten of er überhaupt wel 12 volt komt te staan op de aansluiting van de gele stekker (linksonder, met 2 groene draadjes eraan, vanaf voren gezien). Voor vanavond was de tijd weer om; morgen weer school!

Stukje bij beetje komen we steeds verder.  cheese

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 05 maart 2014 12:30 AM
  [ # 134 ]

En vanmiddag heb ik weer eens het genot mogen smaken van een opstijgende DS!  Mr. Green
Het kwam zo:
De hele ochtend was het erg mooi weer. Het begon enorm te jeuken om niet naar school te gaan, maar (de carnavalsvakantie indachtig) lekker naar huis te gaan. Om aldaar de DS op de oprit te zetten en er eens lekker aan te gaan klooien.
Dit klonk als een zeer goed plan. Nadat ik klaar was met werken ben ik eerst langs een onderdelenhandel gegaan die 2 panden verder dan ons bedrijf zit om wat benzineslangklemmetjes, spiegellijm en ander klein grut te halen. Vervolgens de XM even naar mijn vader gebracht (‘Ik moet alleen even een aanhanger naar de stort brengen’. Jaja, ik heb de auto nu nóg niet terug. Zo gaat dat iedere keer tongue wink )
Vervolgens naar huis om me op de blauwe slang te storten. Benzineslangen vernieuwd, klemmetjes erop en… niet starten. Natuurlijk niet, dat duurt even. Inmiddels hadden de kinderen natuurlijk allang door dat er met de DS gerotzooid werd, dus we zaten met z’n drieën op een rijtje op de voorstoelen terwijl ik startpogingen ondernam. Terwijl ik de startmotor liet kuchen werd de rest van de DS vakkundig afgebroken door mijn nageslacht.
Het deed me denken aan de laatste keer dat ze liep, het lijkt een eeuwigheid geleden. Toen heb ik zelfs de benzinepomp vervangen omdat er ook geen peut opgepompt werd.
Ik vermoedde (en vermoed nog steeds) dat de klep in de benzinepomp niet goed afsluit als ie helemaal droog is.
Na een kwartier startpogingen, de kinderen waren inmiddels van verveling in de tuin gaan spelen, trok ik de benzineslang aan de carburateur eens los en spoot er wat WD40 in (wat moet je anders met het spul… Ja ik poets er nog weleens iets mee.) in een poging de boel goed te laten afdichten daarbinnen.
Dat werkte direct! Ik probeerde weer te starten, en terwijl mijn dochtertje -nog geen 3 jaar oud- op haar driewielertje de garage binnenkwam, sloeg het monster brullend aan!
Het arme kind schrok zich wezenloos… maar de kleine heldin durfde wel langs de openstaande motorkap te lopen om zich door mij te laten troosten. Toen de traantjes gedroogd waren, mocht ze naast me zitten terwijl ik de DS de garage uitreed. Dat vond ze natuurlijk wel spannend.
Eenmaal op de oprit eiste ze dan ook de real deal: “Papa, écht rijden. Toe?” Zucht. Ook op haar heb ik dus het virus alweer overgedragen…
Gelukkig hebben we een mooi pleintje voor het huis waar we wat rondjes op konden draaien. Hopen dat mama het niet ziet.
Maar zoals iedereen die een relatie heeft, weet: mama ziet alles gulp
Gelukkig vertedert dat kleine koppie uit het open raam maximaal.
Mooi, dus ze loopt weer! In de hoogste stand zetten, en achter- en onderkant bekijken. Dat levert een mooie meevaller op: Beide lekzakken achter zijn nog OK! Dat scheelt weer mooi kosten en werk.
Weer naar beneden gezet, stofzuiger gepakt en eens ff al dat Zuid-Franse zand eruit gezogen (het leek wel of de vorige eigenaar uitsluitend naar het strand reed met het ding..). Daarna ging het blauw weer in de garage

‘s Avonds was het weer tijd voor de elektra. De dashboardverlichting werd teruggevoerd op een gebroken printspoor van de print achter het klokkenspel. Dit duurde nog wel ff voor ik die eruit had.
Vervolgens achterlicht rechts hersteld (roest, slechte massa) en de remlichten weer laten werken (remlichtschakelaar brak)
Al met al schiet het lekker op!

Profiel  

pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1234

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 05 maart 2014 04:50 PM
  [ # 135 ]

Goed bezig😄
Mooi om te horen dat je weer met de Ds bezig bent.
Al begrijp ik dat je door de Xm gegrepen bent.
Hier zo’n zelfde situatie.
Vandaag is mijn Ds weer gekeurd dus met dit mooie weer gaan we dit weekend met de snoek op stap.
Veel sleutelplezier.

Profiel  

9 van de 11
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook