ZEV nou toch eens!
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 13 februari 2014 09:32 AM

Dat hele Hybride gedoe blijft voor mij toch echt een groot mysterie.
Regelmatig rij ik rond met een accu die voldoende capaciteit heeft onder omstandigheden waar ik volgens mij prima elektrisch kan rijden. Toch draait de motor dan vrolijk zijn rondjes.
Zet ik de knop op ZEV, dan volgt meteen een melding dat elektrisch rijden nu niet is toegestaan.

Vanmorgen een flink stuk wel elektrisch kunnen rijden. Ik kom bij het stoplicht aan en laat dus het gas los om de auto uit te laten rollen. Een prima moment om de accu weer wat bij te laden. Slaat de motor aan ?!?!???

Ben benieuwd naar ervaringen van andere Hybride rijders.

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 13 februari 2014 11:03 AM
  [ # 1 ]

Ligt er ook aan of je veel energieverbruikers hebt aanstaan ,....
Of b.v. de airco,dan slaat de motor ook eerder aan , etc , er zijn heel veel factoren.

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 14 februari 2014 08:51 AM
  [ # 2 ]

Klopt, maar ik merk gewoon dat op dezelfde locaties onder (vrijwel) dezelfde omstandigheden de ene keer wel gewoon electrisch wordt gereden en de andere keer weigert ‘ie gewoon de accu leeg te slurpen. Terwijl die voldoende capaciteit heeft volgens het display.
En dat blijft me maar steeds verbazen.

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
robm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 05-08-2013

Gepost: 14 februari 2014 09:57 AM
  [ # 3 ]

hallo macpro

ik herken dit probleem , vaak schakel ik handmatig over op zev modus , de ene keer gaat dat wel de andere keer krijg ik ook de melding niet mogelijk, wellicht dat dit met de software te maken heeft . het zou wellicht mogelijk moeten zijn hier enige aanpassingen aan te verrichten. wa mij ook opvalt dat als ik weg rij de zev modus ingeschakeld is maar al snel de motor bijspringt, terwijl ik met volle accus en geen airco etc aan heb staan na 10 a 20 sec is het gedaan met electrisch rijden
het blijft mij ook verbazen

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 februari 2014 02:35 PM
  [ # 4 ]

Heb eens gelezen dat de belangrijkste regelgrootheid voor het gebruik van ZEV modus de levensduur van de Accu’s is: Die mogen blijkbaar niet diep-ontladen worden en ook de temperatuur van de accu’s speelt een grote rol. Als je s’ochtends als het koud is wegrijdt “weet” de ECU dat de accu’s gespaard moeten worden.
Waarom? Misschien heeft PSA geen zin in garantie perikelen…. ?? En ja, het zit hem in de software.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 04 maart 2014 10:01 AM
  [ # 5 ]

Mijn ZEV ervaringen wijken af van hetgeen hierboven beschreven is. Wanneer ik rustig accelereer (b.v. de woonwijk uit, met verkeer achter je werkt het niet) kan ik tot ongeveer 40 km per uur puur op de accu rijden, daarna komt de motor erbij.

Verder kan ik als ik 50 a 60 op de cruise control rijdt regelmatig op de accu rijden. Als het erg lang duurt dan wisselen motor en accu elkaar af (terwijl de motor draait wordt de accu ondertussen weer wat bijgeladen).

Ik heb de AC nooit aanstaan (behalve bij hoge temperaturen), waardoor ik hoogstzelden de waarschuwing “elektrische aandrijving niet mogelijk” krijg, behalve dan dus wanneer het roetfilter schoongebrand wordt.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
macpro
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012

- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Gepost: 04 maart 2014 05:48 PM
  [ # 6 ]

Maar jij hebt je chippie laten kietelen. Dat zal ongetwijfeld ook invloed op het gedrag hebben.

“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety             Spritmonitor verbruik plaatje

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 04 maart 2014 09:07 PM
  [ # 7 ]

Snap je reactie, maar denk van niet: enkel motorvermogen en software van de bak zijn aangepast, dus niet de (aan)sturing van het samenspel tussen accu en motor.

Denk dat het uiteindelijk veel te maken heeft met de route die je maakt (ik heb veel 30-50 km zones in het begin/einde van de ritten) en de zwaarte van je rechtervoet Wink

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook