10 van de 11
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 Volgende > 

CDPF’s ouwe DSuper: ze rijdt weer!
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 430

Gepost: 06 maart 2014 09:38 PM
  [ # 136 ]

Ik hoor het al…oude liefdes zijn het hevigst.Laat de zomer maar beginnen!

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 486

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 06 maart 2014 11:26 PM
  [ # 137 ]

Ik kan ook niet wachten op de zomer…
Gisteren de dashboardverlichting, die nog steeds bleek te haperen, helemaal uitgemeten. Toen ik eenmaal wist waar de fout zat had ik geen zin meer om de soldeerbout op te stoken, dus dat heb ik vandaag eindelijk definitief gefikst.
Ondertussen ieder stekkertje achter en onder het dashboard onder handen genomen. Mijn glasvezelpen is bijna versleten nu! Wink
Ongelooflijk hoe probleemloos sommige mega-gecorrodeerde stekkers nog blijven geleiden.
Nu hoef ik ‘alleen nog maar’ alles weer te monteren qua dashboard. Het lijkt wel of er een bom is ontploft daar Mr. Green

Daarna heb ik mij gestort op de achteruitrijd-lampen. Ook hier weer een verhaal van corrosie, slechte contacten en stekkerverbindingen, blah blah lather, rinse, repeat. Deze werken inmiddels ook weer, ik moet alleen nog een van de glaasjes lijmen, deze was gebroken.
We komen zo langzamerhand erg dicht bij een auto die ik wel naar de APK durf te sturen. Nog even een verzekering roggelen.

Nog enkele tips voor mensen die, zoals ik, aan de elektra van de auto werken terwijl ze de accu aangesloten laten voor testdoeleinden:
open deur 1: pas op met meetpennen, spanningzoekers etc. Een sluiting is erg snel gemaakt.
Iets minder open deur 2: als je de auto langdurig op contact laat staan tijdens het testen, trek dan eerst even de plusdraad van je bobine. Anders raakt deze al snel oververhit.
Handigheidje: print het schema van je DS uit op minimaal A3 formaat. Als je niemand kent die een A3 printer heeft, laat het dan voor een luttel bedrag doen bij een copyshop. Hang dit aan de muur van je garage. Als je een schijnbaar onverklaarbare storing zoekt (tip: vaak samenhangend met slechte massa) dan kun je rustig en duidelijk zoeken.
Handigheidje 2: meetpennen op je multimeter die zo dik zijn dat ze in je stekkers passen, werkt heel fijn. Je kunt makkelijk zelf iets maken van wat oude mannetjes- en vrouwtjesstekkers.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 07 maart 2014 09:02 AM
  [ # 138 ]

<onnozel mode aan>

Waarom zou je met twee geopende deuren gaan meten?

<onnozel mode uit>

Bobine is goede tip, als je conventionele ontsteking hebt. De 123 is hiertegen beveiligd.

Meetstiften van oude stekkertjes maken is goeie!

Verdere tip: als je sluiting hebt, zodat steeds dezelfde zekering knalt kun je de zekering vervangen door een koplamp. Die brandt dan best, uiteraard. Zodra je de oorzaak van de sluiting vindt gaat ie uit of verzwakt zichtbaar.

Kom je nou eindelijk keertje langs met die kar?
Er zit intussen spinrag op die toezegging…

Nb Ben intussen wel verhuisd.

knuffel

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 07 maart 2014 11:55 PM
  [ # 139 ]

Rob, zodra ik eindelijk APK op deze kar heb kom ik bij je langs, beloofd. Of je moet graag een ritje in een prachtige XM willen maken, dan kom ik daarmee bij jou langs. Dat kan ieder moment, want de XM loopt altijd Wink Laat maar weten. Ik PB je even voor je nieuwe adres voor ik naar je toe kom.
Ben blij dat je eindelijk in mijn draadje reageert, ik vroeg me al af waar je was. Ik las dat je met een Saab bezig gaat, leuk project! Mijn vriendin is helemaal weg van die ouwe Saabs.

Over de DSuper: vanavond heb ik het hele dashboard weer gemonteerd. Nadat alles in elkaar zat bleek de dashboardverlichting nog steeds te werken gelukkig. Dat heb ik weleens anders meegemaakt! Ik kwam sterk in de verleiding om de asbakverlichting achter het dashboard te gaan repareren, die doet het namelijk niet. Gelukkig kon ik de verleiding na enig nadenken weerstaan; ik ga nu eerst voor de APK, daarna heb ik nog zeeën van tijd voor de rest. Aan de andere kant kon ik het niet laten om even de handschoenkastverlichting werkend te maken. De interieurverlichting rechts werkt ook niet, hier lijkt geen +12V aan te komen. Dit ga ik verder onderzoeken als ik het dak eraf haal om de dakrand te herstellen.

Vervolgens bleek de achteruitrij-verlichting wéér niet te werken. Zucht: gisteren werkte in ieder geval de rechter lamp nog?  Na enig meet- en prutswerk blijkt dat de achteruitrijlampen alleen werken als je de auto uiterst nadrukkelijk op contact zet.
Dan nog het lampje aan de linkerzijde vervangen, en dan werken beide achteruitrijlampen. Glaasje voor de linkerkant geplakt (heeft iemand er nog 1 liggen? Zo’n FORT glas? Ik houd me aanbevolen!) en dat is weer een item dat van het lijstje kan worden afgestreept.
Nu alleen nog de achteruitkijkspiegel weer op de voorruit lijmen, en dan is ze naar mijn mening weer APK-klaar!
Gisteren heb ik haar weer verzekerd, dus dat is al rond. Eens kijken of ik haar deze week nog bij Harry Verhoeven kan brengen voor een APK, die man heeft toch wel mijn vertrouwen…

En zo blijf je bezig. Ach, het houdt je in ieder geval van de straat.

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 08 maart 2014 12:13 AM
  [ # 140 ]
Citroën-das-pas-fën schreef:

.... Glaasje voor de linkerkant geplakt (heeft iemand er nog 1 liggen? Zo’n FORT glas? Ik houd me aanbevolen!)....

Vorig jaar heb ik zo’n glaasje gescoord bij het magazijn. Heb de oude nog wel ergens liggen, maar weet niet zeker of het dezelfde is die jij nodig hebt. Zal morgen even zoeken in de berg.

Hier een plaatje van de achterkant:

Wordt vervolgd, toch?

knuffel

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 08 maart 2014 12:30 AM
  [ # 141 ]

Dit ziet er niet uit als hetzelfde glaasje Rob! Dit lijkt rechhoekiger. Ik zal ff kijken of ik morgen een plaatje weet te posten van hetgeen ik zoek.
Bedankt voor je moeite overigens.

Profiel  

repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 428

Gepost: 08 maart 2014 10:18 AM
  [ # 142 ]

Ik meen dat het al vaker hier op het forum gemeld is: als je de spiegel op je voorruit lijmt, heb je goede kans dat je voorruit scheurt, van boven naar beneden. Dat gebeurt niet onmiddellijk, maar wel binnen afzienbare tijd.
Ik raad je aan dubbelzijdig tape te gebruiken, dan zit ie stevig en voor hele lange tijd (vele jaren…).

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 08 maart 2014 10:39 AM
  [ # 143 ]

Stikkertje Brezan halen voor euro’tje!

knuffel

Profiel  

lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 430

Gepost: 08 maart 2014 02:14 PM
  [ # 144 ]

Heb hier ook goed ervaringen mee in met mijn vorige DS… http://www.bison.nl/static/products/assets/asset_3391_2.pdf

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 08 maart 2014 11:59 PM
  [ # 145 ]

@ Lopez: die lijm uit jouw link heb ik inderdaad gebruikt. Volgens Bison is er geen probleem qua spanning op de ruit zolang je de spiegel op de originele plaats plakt.

Repelsteeltje en Rob: ik zie jullie posts nu pas, ik heb de spiegel er al op geplakt. Ik hoop dat het goed gaat, ik heb dit spul destijds ook gebruikt voor de spiegel van de Dame Blanche, en volgens mij ook bij de Xantia die ik ooit bezat.
Maar bedankt voor jullie tips, volgende keer zal ik zeker dubbelzijdig plakband gebruiken. Is ook wel zo makkelijk!

Vandaag heb ik alles weer gecontroleerd: dashboardverlichting blijft werken, achteruitrijlampen ook. Ik heb de vloerbedekking er weer in gelegd, die had ik eruit gehaald om eens goed schoon te kunnen maken.
Ook heb ik mezelf een cosmetische ingreep toegestaan die niet APK-noodzakelijk was maar wel leuk: ik heb het plastic deel rond de bediening van de kachel vervangen voor een andere. Bij de oude was de rode kleur helemaal verbleekt, en hij was scheef. Ik had jaren geleden al, op een onderdelen strooptocht samen met Lopezdijkstra, een mooi exemplaar gescoord. Deze heb ik even mooi schoongemaakt en 2 schroefjes later zit het aan je dashboard te blinken.

Ik kan nu niets meer verzinnen wat voor de APK nog in orde gemaakt moet worden, volgens mij heb ik alle mij bekende probleempunten aangepakt nu. Eens kijken of ik aankomende week een APK kan laten doen! Zo niet dan schuift het enkele weken op want over twee weken heb ik weer een belangrijk tentamen.

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten

Gepost: 09 maart 2014 10:07 AM
  [ # 146 ]
Citroën-das-pas-fën schreef:

...Ik kan nu niets meer verzinnen wat voor de APK nog in orde gemaakt moet worden, volgens mij heb ik alle mij bekende probleempunten aangepakt nu…

Je auto heeft toch poosje stilgestaan?

- Kijk even of de gordels goed op- en afrollen en blokkeren, ook aan passagierszijde.
- Veel gesleuteld: accu staat goed vast?

Waar laat je de auto keuren, trouwens?

Succes er mee, spannend!

knuffel

Profiel  

Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1351

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 10 maart 2014 07:28 AM
  [ # 147 ]
repelsteeltje schreef:

Ik meen dat het al vaker hier op het forum gemeld is: als je de spiegel op je voorruit lijmt, heb je goede kans dat je voorruit scheurt, van boven naar beneden. Dat gebeurt niet onmiddellijk, maar wel binnen afzienbare tijd.
Ik raad je aan dubbelzijdig tape te gebruiken, dan zit ie stevig en voor hele lange tijd (vele jaren…).

Oef bedankt! Potdorie vrijdag mijn spiegel teruggelijmd op de cabrio met gewone lijm… Die kan er dus weer af. DS voorruiten zijn redelijk zeldzaam hier in afrika.

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5396

Gepost: 10 maart 2014 07:49 AM
  [ # 148 ]

Geldt volgens mij alleen voor gelaagde ruiten.
Met een ouderwetse geharde ruit is glaslijm volgens mij geen probleem.

Profiel  

Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1351

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 10 maart 2014 09:22 AM
  [ # 149 ]

Ik heb een gelaagde ruit…. Maar niet zo’n probleem; die spiegel is er zo af. tijdens de pauze straks even dubbelzijdig tape kopen.

Profiel  

repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 428

Gepost: 10 maart 2014 09:57 AM
  [ # 150 ]

Ik heb tape van 3M gebruikt (in verschillende breedtes te koop), acht jaar geleden geplakt, spiegel zit nog steeds onwrikbaar vast.
Het vervelende is dat je slechts ongeveer 10 a 12 vierkante centimeter nodig hebt, en je deze tape alleen per rol in een doos kan kopen. Misschien dat er iemand in je buurt te vinden is die je zo’n kleine lengte kan schenken.
Deze tape kun je trouwens ook heel goed gebruiken om sierstrips mee vast te plakken…

Profiel  

10 van de 11
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook