DS5 motortrillingen?
geerst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 21-04-2011

Gepost: 08 november 2013 10:53 PM

Beste DS5 rijders
Betreft HDI 160pk.

Bij stilstaan en motor op +/-1800tpm met versnelling in vrijloop trilt motor en de gehele auto vreselijk.

Na vervanging motorsteun op 13/9 is er geen verschil te merken.
Opnieuw naar garage,onderzoek van software,bezoek technici van citroen enz…Ik heb zelfs een mail ontvangen waarin citroen zich verontschuldigt voor het technisch probleem.
Brandstoffilter en injectoren zijn vervangen doch probleem blijft hetzelfde.
Na 5 (vijf!!!) weken in de garage(ik weigerde de auto nog te gebruiken) krijg ik de melding dat ALLE hdi 2.0 ds5 dit probleem hebben!
Die conclusie heeft dus 5 weken geduurd.Als het normaal is, waarvoor zijn dan al deze kosten en onderzoek gedaan?

Maar mijn vraag is:
Heeft uw wagen dit ook of helemaal niet? Graag uw reactie zodat ik eventueel verdere stappen kan ondernemen.

Veel dank.

Profiel  
 
Gepost: 09 november 2013 10:28 AM
  [ # 1 ]

De belangrijkste vraag die ik mij hier bij stel is waarom je in vredesnaam je motor bij stilstand in zijn vrij 1800 tpm wil laten draaien?

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 09 november 2013 12:48 PM
  [ # 2 ]

Misschien dat de kosten en het onderzoek gedaan zijn om een klant tevreden te houden?

Ik had van de zomer dat ik elke keer een slissend/slurpend geluid van de achteras hoorde. Twee keer mee terug geweest, bleek dat de monteurs eerst met dichte ramen gereden hadden (die isoleren goed!).

En wat blijkt: het zijn de schokdempers en als je er op let hebben veel auto’s dit zonder dat er iets mee mis is. Soms is er gewoon sprake van producteigenschappen en hoef je je nergens druk over te maken.Geen kosten in rekening gebracht voor het onderzoek, top dus!

Het wordt pas irritant als je b.v. in de 5e versnelling op een snelheid die je vaak rijdt bij 1.800 toeren de auto blijft schudden.Ik herken overigens wel het beeld van een wat rauwe motor bij stilstand, maar als je als 2e auto een Saab 9-5 2.2 tid hebt dan lijkt de Citroën welhaast een voorbeeld van ‘loopcultuur’.

Ik zou het dan ook gewoon even aankijken en als het probleem beperkt blijft tot stationair en in stilstand 1.800 toeren draaien dan lijkt het me verder niet iets om zorgen over te maken en gewoon lekker blijven genieten van die DS5!

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
geerst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 21-04-2011

Gepost: 09 november 2013 01:12 PM
  [ # 3 ]

Beste,
De vraag waarom 1800tpm in vrij is me al vaak gesteld.De reden is dat de wagen ernstig schokte,dreigde stil te vallen terwijl ik 70 per uur reed in 4’, koppeling ingedrukt wat gas geven en euvel (2x na elkaar was verdwenen). Thuis gekomen naar motor luisteren en langzaam toerental opgevoerd. Anders had ik dit nooit gemerkt.
Waarom ik me zorgen maak? Enkele technici vrezen voor onbalans van de motor of vliegwiel…op lange termijn???De trillingen zijn dan enkel waarneembaar in een klein toerental gebied.(stationair trilt de wagen in vergelijking met de 1800tpm nauwelijks)

Maar rijden doet ie geweldig!!!

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 09 november 2013 01:46 PM
  [ # 4 ]

Ah, kijk, dat van die 70 km/u had je er niet bij verteld, dan is het inderdaad wat vervelender. is dat 1 keer voorgekomen of vaker? Als het maar 1 keer was lekker laten gaan.

Je probleem is geregistreerd, als er later toch een onderdeel vervangen moet worden wat in verband gebracht kan worden met de onbalans die nu nu meemaakt dan valt dat ook buiten de garantieperiode gewoon onder garantie/coulance.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
heije
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 03-12-2012

Gepost: 14 november 2013 06:17 PM
  [ # 5 ]

Beste,

Tja volgens mij is trillen van een DS5 idd een “producteigenschap” (kan het woord niet meer horen)

Ik wil niemand voor zijn hoofd stoten maar wil het wel even kwijt. Ik heb sinds 1 maart mijn DS5 Hybrid gekregen en ben de auto sindsdien al meer dan een maand kwijt geweest aan de garage.

Eerst is hij een week in de garage geweest om alles een juist af te stellen; Motorklep, Kofferbakklep, deuren etc.

Vervolgens begon mijn stuur te trillen tijdens het rijden, nee niet elke keer bij dezelfde snelheid maar gewoon willekeurig. Oplossing volgens de garage nieuwe rubbers in de ophanging aan de voorkant. HELAAS niet opgelost. Vervolgens zou het aan de 18” velgen liggen BullShit met hoofdletters. heb nl 2 weken met 17” van de garage gereden en had hetzelfde problem. Vervolgens de auto weer in de garage geweest omdat er een monteur van PSA kwam kijken naar de auto. Uiteindelijke conclusie en daarmee is het dan ook volgens Citroen opgelost: “dit is een producteigenschap van de DS5” hoeveel onzin kun je als Citroen NL verkopen naar een klant. Maar ja ik zit er wel mooi mee €52000,—voor een auto met als standard uitrusting een trillend stuur.

Profiel  
 
ferryvg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 18-10-2013

Gepost: 15 november 2013 11:02 PM
  [ # 6 ]

Heb het idee dat Citroën voor eind van het jaar van veel klachten af wil, en het dan een “DS5 PRODUCTEIGENSCHAP WELKE NIET OP TE LOSSEN IS te noemen.

Zo ook bij mijn DS5 Hybrid, welke “Hamerslag op Motor” laat horen bij stapvoets rijden (bijvoorbeeld in file of drukke stad).

Voor youtube filmpje met beeld en geluid van deze hamerslag via http://youtu.be/EBjDrB_9bvk

Heb hier ook een topic van lopen met als titel “hamerslag op motor bij 7 km/h”.


Ik heb nog nooit motortrilling gehad in mijn DS5 (heb een hybride, andere motor dan jouw versie).
Heb jij wel “hamerslag op motor” zoals in filmpje te zien is?


Succes met de verdere oplossing van jouw DS5 probleem.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 16 november 2013 12:28 AM
  [ # 7 ]

Wil niet lullig doen maar volgens mij is dit dus gewoon het ontkoppelen van de motor van 1e versnelling naar neutraal.

Hoor ik ook maar stoor me er totaal niet aan. Misschien rij ik iets te weinig file ervoor en is het bij mij wat minder luid hoorbaar.

Voor mij valt het derhalve in de categorie “producteigenschap” en prijs mezelf gelukkig dat ik me er niet aan stoor terwijl ik wat bijgeluiden betreft eigenlijk een ZEIKERD 1e klas ben, tis maar dat je ‘t weet Wink

Overigens: wellicht dat met afstelling stangenstelsel de ‘hardheid’ vand e klap die je hoort wel wat te verzachten valt, lijkt me dat de oplossing in die richting gezocht moet worden, dus in het stangenstelsel van de bediening van de bak.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
geerst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 21-04-2011

Gepost: 26 november 2013 12:23 AM
  [ # 8 ]

Beste,
Filmpje gezien! dat is gewoonweg niet te accepteren!Idem voor de trillingen in het stuur! Ik ben al bijna tevreden met mijn probleem van motortrillingen als ik dat lees!
Ik rijd nu al bijna 40 jaar met citroen en vele fouten aan citroen vergeven maar nu ze zogenaamd een topproduct in de markt plaatsen moeten ze ook de afspraken en beloftes nakomen dwz kwaliteit leveren!
Hopelijk wordt dit niet de zwanenzang van psa! Ik denk dat citroenrijders te vergevingsgezind zijn.
Thierry, bent u soms psa vertegenwoordiger? Coulance regeling? Zelfs binnen de garantie geen vergoeding!Indien gewenst kan ik u enkele persoonlijke voorbeelden geven.C2,ZX,C8.
Maar… wie heeft er nu wel of niet motortrillingen bij 1800tpm in vrijloop. Hybride heeft hetzelfde motorblok.
bedankt!

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 26 november 2013 07:21 AM
  [ # 9 ]

Bah wat flauw: draag ik een oplossingsrichting aan wordt je beticht van het werken bij PSA Confused Ik zou andersom kunnen zeggen “ben je ingehuurd voor een anti-PSA campagne” aangezien je hetzelfde probleem in meerdere topics benoemt, maar laat ik eens niet zo flauw zijn.


Ik heb gewoon het idee dat ik een vergelijkbare klacht heb. Weliswaar met wat minder geluid, maar toch. En volgens mij valt er wat aan te doen. Als je weet in welke richting je het moet zoeken dan ben je dichtbij een oplossing.

Overigens heb ik aangegeven (in een van de andere topics) dat je me een Pb mag sturen en dat ik bereid ben eens samen met je de auto’s te vergelijken. Daar ben je niet op in gegaan. Als het probleem echt zo groot is als je voorstelt (en laat ik duidelijk zijn, daar twijfel ik niet aan), ga dan in op mijn uitnodiging zou ik zeggen in plaats van herhaald en verspreid over meerdere topics te blijven klagen.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 25 december 2013 09:34 PM
  [ # 10 ]

Heb je een handbak of automaat ??
Weet niet wat voor soort vliegwiel eraan gekoppeld word, maar probeer dit eens. Kan alleen met een handbak.

* Alles word in zijn vrij uitgevoerd.
* Zet het voorportier van de auto in de meest uiterste stand open.
* Trap de koppeling in en start de motor.
* laat de koppeling los en kijk of je trillingen voelt, en/of je portier begint te schudden.
  Zo ja, kan het een motorsteun zijn die doordreunt.
* Stop de motor.
* Trap de koppeling in en start opnieuw de motor.
* Laat de koppeling rustig opkomen.
* Voeg nu het toerental geleidelijk op naar 1800 toeren.(of waar de auto hevig trilt, tussen de 1500-2000 toeren meestal).
* Als het portier redelijk hevig aan het schudden is, dat moet je vanzelf zien, trap de koppeling in.
* Kijk nu of het geschud van de deur ophoud.

Zo ja, einde procedure, zelfdempend vliegwiel defect, vervangen onder garantie !!  Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
geerst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 21-04-2011

Gepost: 14 maart 2014 12:01 AM
  [ # 11 ]

Bedankt voor de info maar de motortrillingen blijven hetzelfde bij al de door u opgesomde testen.
(Volgens technieker draait het vliegwiel altijd mee ook bij ingedrukt koppelingspedaal bij het starten?)
groeten, geerst

Profiel  
 
trikke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-08-2012

Gepost: 18 maart 2014 04:28 PM
  [ # 12 ]

Ik rijd met een hybrid, en herken vele van jullie problemen. Ik denk dat de quality-controle in de fabriek op een bepaald moment gezamenlijk een koffiepauze neemt, terwijl de band blijft lopen….
En dat vele mecaniciens en garagehouders van Citroën al beginnen beven als ze een Ds5 in hun garage zien binnen rijden. t’Is een schoon madame, maar slecht gemaakt ( Een zat vluggerdje op de achterbank van een Citroën Wink) Smile

Profiel  
 
Stefanex
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 02-04-2012

Gepost: 20 maart 2014 02:39 PM
  [ # 13 ]

Zo ook bij mijn DS5 Hybrid, welke “Hamerslag op Motor” laat horen bij stapvoets rijden (bijvoorbeeld in file of drukke stad).

Heeft mijn C5 E-HDI ook maar in iets mindere mate. De mensen die klagen over de halfautomaten van PSA vergeten vaak dat het hier niet gaat om een volautomatische bak. Het is een computergestuurde handbak en deze bak wordt vaak onterecht vergeleken met een volautomaat. Deze halfautomaten tref je in vergelijkbare vorm ook aan in bijv. autobussen en vrachtwagens. Let maar eens op als een vrachtwagen opschakelt, daarbij hoor je ook een soort vergelijkbaar geluid alleen dan natuurlijk veel luider omdat het mechaniek ook veel groter is. De ETG/2-tronic/EGS van PSA is gewoon een handbak waarbij het inleggen van de versnellingen geregeld wordt door een computer. Je hoort dus ook vaak dezelfde geluiden als bij een handbak en voelt ook heel licht een toerentalonderbreking bij het opschakelen wat velen omschrijven als inhouden. Echter, de toerenval is veel kleiner als bij een handbak en weet je ermee om te gaan,dwz. voel je eenmaal aan op welke snelheden de bak op en terugschakelt dan kun je hierop anticiperen door op dat moment het gaspedaal iets te lichten met als gevolg dat het schakelen heel erg subtiel verloopt. Ik vind deze bakken zeer goed. Ze kosten niet zoveel als een volautomaat, doen er naar mijn mening maar weinig voor onder qua comfort, en hebben geen koppelomvormer zoals een volautomaat waardoor het verbruik daalt. Mijn E-HDI met EGS is zelfs veel zuiniger dan dezelfde motor met handbak.

Ik denk niet dat de kwaliteit van de DS5 slecht is. Op de fora lees je natuurlijk alleen de problemen en negatieve verhalen. De tevreden rijders hoor je niet maar zijn er wel en ik denk in grote getale.
In de fabriek gaat heus niet de complete kwaliteitscontrole ploeg met pauze terwijl de band doordraait. Mijn ervaring met de nieuwere PSA auto’s is juist dat ze vooral vanaf 2008 bezig zijn met een grote inhaalslag qua kwaliteit. Misschien zijn ze qua materiaalgebruik nog niet op het niveau van de betere Duitse merken maar qua betrouwbaarheid zeer zeker wel en ik denk zelfs nog beter.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 20 maart 2014 08:44 PM
  [ # 14 ]

Rij nu bijna 3 jaar met die EGS bak in mijn C4 16 e HDI en nog geen moment spijt van.

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook