1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
elektrisch schema
dsvitesse1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 26 maart 2014 09:04 PM

Goedenavond,

heeft iemand het elektrisch schema van een DS 23 injectie halfautomaat uit 1975? Is uitgerust met 6 zekeringen in een kastje uit 1 stuk.

Zoek met name de schakeling voor de elektrische ventilator achter radiateur.

gr

Harry Martens

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 26 maart 2014 11:22 PM
  [ # 1 ]

schema ?, overzicht zekering’s kastje met 6 zekeringen zie hier, 

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/163386/#79721

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 27 maart 2014 12:00 AM
  [ # 2 ]
dsvitesse1 schreef:

Goedenavond,

Zoek met name de schakeling voor de elektrische ventilator achter radiateur.

gr

Harry Martens

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
dsvitesse1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 27 maart 2014 12:12 AM
  [ # 3 ]

das mooi!!!! Bedankt hiervoor. Staat schema met het 6 zekeringskastje ook op het www?


gr

Harry

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 27 maart 2014 12:22 AM
  [ # 4 ]

Vast wel maar,..........dat mag je zelf fff uit/op zoeken.  Wink

https://sites.google.com/site/citroenpublicationslist/

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 27 maart 2014 12:26 AM
  [ # 5 ]

Suggestie…..Als je dan toch bezig bent overweeg dan meteen een spal ventilator. Past mooi tussen de radiator en de org. fan dus je ziet het niet en je bevestigd het met een soort ty-rip. Het orgineel stelt heel weinig voor qua opbrengst. Effe uit het hoofd….. ik heb geloof ik destijds een temp sensor (ondereraan de radiator)van een alfa 64 besteld, die schakelde op 75 graden maar in de “praktijk” schakeld die in op 95 graden.

Veel plezier gewenst!!!

Profiel  
 
dsvitesse1
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 10-08-2003

Gepost: 27 maart 2014 12:45 AM
  [ # 6 ]

dank je voor je suggestie. Ga ff googlen. Nog nooit gehoord van een spal ventilator. Ik wilde zowieso de vaste ventilator op de waterpomp weglaten en alleen met geschakelde ventilator werken.

gr

Harry

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 27 maart 2014 12:53 AM
  [ # 7 ]

Foto’tje gevonden! Dat ga je sowieso niet redden met de ds fan. Kijk eens op ebay.com niet ebay.nl voor de spal. Super prijs/kwaliteit verhouding. Ikzelf zou het orgineel behouden anders zit je aan te kijken naar een gapend gat…..maar ieder zijn droom natuurlijk.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 maart 2014 01:54 AM
  [ # 8 ]
dsvitesse1 schreef:

dank je voor je suggestie. Ga ff googlen. Nog nooit gehoord van een spal ventilator. Ik wilde zowieso de vaste ventilator op de waterpomp weglaten en alleen met geschakelde ventilator werken.

gr

Harry

Dat werkt niet geweldig. Stef Sep of Han S heeft dat uitgeprobeerd. Dan staat die fan bijna continu te draaien omdat er bij een ds niet genoeg rijwind door de radiateur gaat. Do originele is bedoeld als extra en dat werkte bij mij perfect, ook bij 42C met een aanhanger in de bergen (sloeg maar 2 keer aan)

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 maart 2014 11:18 AM
  [ # 9 ]

Jan heeft een goed punt:
Je kunt wel alleen een elektrische ventilator nemen, maar dan moet die een veel hoger vermogen hebben, zoals bij moderne auto’s. De ventilator op de waterpomp kan zo een paar PK opsoeperen. 
Er zijn geschikte ventilatoren te koop die voldoende capaciteit hebben. 
Kijk maar eens op:
http://www.jjcraceandrally.com/race/cooling-fans/kenlowe-high-performance-thermo-electric-fan
Ze hebben daar ook SPAL fan’s. http://www.jjcraceandrally.com/race/cooling-fans/spal-high-performance-electric-fans

of direct by Kenlowe: http://www.kenlowe.co.uk/fans/specifiers/fans-cpc.html
Daar vindt je ook wat gegevens voor wat de flow is als je een radiator monteert. Ik denk dat je zeker >2000 m3/h nodig hebt.
Je moet een fan bereken op worst case: Als je 120 rijdt heb je altijd voldoende rijwind, maar wil je naar de bergen met 50kmh en volle belasting een lange pas op, dan heb je niet genoeg aan de rijwind. ( daarom dat Citroen die extra fan monteerde voor de 23). Stationair is een veel minder groot probleem, dan heb je relatief weinig warmteontwikkeling. 

In principe geld: Hoe groter hoe efficiënter, en aangezien je maar een ventilator kunt monteren heb je weinig keus.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 maart 2014 11:23 AM
  [ # 10 ]

Been there, done that: de DS heeft die vaste koelfan op de waterpomp gewoon nodig, tenzij je een complete cx 25 gti turbo radiateur in het vooronder weet te beunen met 2 fans.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 maart 2014 11:32 AM
  [ # 11 ]

Niet mee eens: Als je een ventilator neemt met 3000 m3/h doet dan werkt dat, maar die verbruikt wel 26 ampere !
Die bestonden 10-15 jaar of langer geleden niet, toen moest je er wel 2 nemen. Kijk maar eens hoeveel watt die motortjes zijn, waarschijnlijk rond de 100-120. Tegenwoordig zit men rond de 250-300 per stuk.
Als de radiator genoeg capaciteit heeft met een mechanische fan heeft hij dat ook met een elektrische.
En ja Wink dan moet natuurlijk je ook nog een dynamo hebben die dat aankan !
De keus is aan Harry.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 maart 2014 11:34 AM
  [ # 12 ]

Weet je hoe groot die fan van 3000 m3 dan gaat worden?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 maart 2014 11:43 AM
  [ # 13 ]

Ja: Bij Kenlowe:met een 13 inch /320 mm fan kom je aan 2250 m3/h en met een 16 inch 400 mm fan boven de 3500 m3/h. SPAL heeft zelfs een 14 inch ( 350 mm) fan die 3000 m3/h haalt. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 maart 2014 12:05 PM
  [ # 14 ]

Ik denk dat een 13 inch er al niet tussen past…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1522
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 27 maart 2014 01:52 PM
  [ # 15 ]

Nog even over het schema van de ventilator.
Ik heb de voeding vanaf de bobine ommgelegd en met een zwecende zekering naar de plus van de accu gebracht. Dan blijft de ventilator nog (even) doordraaien als het contact uit is. Is aan te raden.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook