2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Zwalkend weggedrag ID Break
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 april 2014 06:20 PM
  [ # 16 ]

Ik snap ‘m Laughing

Ik denk nog steeds aan een kromme draagarm of verkeerde stand van de (halve) voortrein.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 28 april 2014 09:12 PM
  [ # 17 ]

Ok, en dat zou kunnen doordat de ‘bussen’ in de coque, waaraan de halve voortrein vastzit, zijn vastgelast op n moment dat de voortrein niet goed op zijn plek zat? Opzich bij opgekrikte auto, zonder wiel aan draagarm zet de voortrein zich toch wel in de goede positie, waarna gelast kan worden?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 april 2014 09:33 PM
  [ # 18 ]

Check nou eerst de stuurkogels.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Fritzzz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 29 april 2014 03:53 PM
  [ # 19 ]

Lees al een tijdje mee op dit Forum en dit probleem heeft me nu overgehaald om me aan te melden Smile Ben al vele jaren in het bezit van drie Ds-en waarvan één met een identiek probleem. Heb er al aardig wat onderzoek in zitten zowel aan de auto als op het internet. Op het internet kom ik het probleem met enige regelmaat tegen, zonder dat het steeds opgelost is. Aan de auto heb ik nu zo’n beetje alles wel vervangen, wat te relateren is aan het probleem. Wielen verwisseld, stuurhuis vervangen (appeltje staat goed), één hulpstuurhuis (rechts) vervangen, stuurstang vervangen, rechter aandrijfas vervangen, rechter wiellager (grote blok) vervangen, voorwielen uitgelijnd, lasnaden gechecked (niet ingescheurd) en het probleem is er nog steeds. D.w.z. inderdaad bij het uit- en inveren (over heuvels), schiet de auto weg naar de zijkant. Een weg zonder heuvels er in, geen enkel probleem. Door het vele onderzoek en vervangen ben ik mijns inziens wel iets verder gekomen Smile en dat is het volgende. Als ik de auto op de brug omhoog zet en ik lijn de voorwielen uit (meetlint en voorzijde en achterzijde voorwiel op identieke breedte) en ik laat de auto zakken op de grond en ik meet opnieuw, dan klopt de uitlijning niet meer. Je ziet ook het rechtervoorwiel op het moment van zakken op het oog ietsje verdraaien. Het enige dat ik nog niet heb gedaan (staat nu op mijn lijstje) is om de moeren van de motorsteunen en de dwarstraverse los te draaien, de motor iets op te tillen zodat deze zich kan ‘zetten’. Ik vermoed en hoop namelijk dat daar het probleem in zit, in die zin, dat de motor niet helemaal recht of goed er in zit. Motor is er in het verleden wel een paar keer uitgeweest. De stand van de aandrijfas zowel verticaal als horizontaal is van invloed mijns inziens, in die zin, dat deze wel eens te veel druk zou kunnen uit oefenen op het wiellagerblok en deze daardoor iets draait.Voor zover mijn bevindingen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 april 2014 04:29 PM
  [ # 20 ]

Uitlijnen mag nooit met met ‘hangende’ wielen gebeuren maar moet op rijplaten brug met draaiende motor in rijstand. Verder moet een DS toespoor hebben en niet uitlijning nul.
Meten op de velgrand is te vaag. Lees even de egbert manier erop na die de uitlijning een factor tien vergroot!

Als de wielen gaan hangen gaan de wiellagerblokken naar beneden maar het stuurhuis niet waardoor de stuurstangen de wiellager blokken laten draaien. Dat is niet erg maar ze moeten wel allebij even veel draaien. Door speling op de kogels of loszittende stelmoffen van de stuurstang kan er verschil ontstaan..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Fritzzz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 29 april 2014 05:57 PM
  [ # 21 ]

OK dat zal dan zo zijn (weer wat geleerd en zal eens bij die post van Egbert kijken), maar feit blijft dat bij het (flink) uitveren door het nemen van een heuvel een nagenoeg zelfde situatie zal ontstaan als bij het loshangen van de wielen. Daarmee niet zeggende dat ik iedere heuvel vliegende neem Smile. Dus daar zal toch ergens de oorzaak in zitten, doordat de wielen (of één wiel)dan tijdelijk een iets andere stand aanneemt en dan met als oorzaak dat het de ‘hoek’ om wil. Iemand ervaring met het centreren van de motor en de gevolgen ervan, als deze niet goed gecentreerd ligt? Ik heb hier eens naar gekeken, maar die dwarstraverse waar de versnellingsbak aan op hangt, biedt geen enkele speelruimte volgens mij, in die zin, dat je daar ook maar iets mee kunt manoeuvreren. De speelruimte die er zou kunnen zijn, ligt bij de motorsteunen mijns inziens.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 april 2014 06:06 PM
  [ # 22 ]

De stand van de motor en daarmee de assen zou geen invloed mogen hebben.
In tegenstelling tot de stuurstangen kunnen de assen wel langer en korter worden dankzij de meenemers/tripoiden.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Fritzzz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 29 april 2014 06:17 PM
  [ # 23 ]

Je eerste reactie, althans het laatste gedeelte, nog eens teruglezende:

Als de wielen gaan hangen gaan de wiellagerblokken naar beneden maar het stuurhuis niet waardoor de stuurstangen de wiellager blokken laten draaien. Dat is niet erg maar ze moeten wel allebij even veel draaien. Door speling op de kogels of loszittende stelmoffen van de stuurstang kan er verschil ontstaan..

ga ik de stuurstang aan de linkerzijde maar eens bekijken, controleren dan wel vervangen. Daar zou het probleem dan wel eens goed in kunnen zitten.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 april 2014 11:01 AM
  [ # 24 ]

Ik denk juist rechts. De linker trekt het blok naar binnen wat naar links sturen betekent. Als het rechtr blok niet naar binnen komt om te compenseren ga je dus linksaf…

Ik had iets wat hier op lijkt in de SM en toen bleek het hulpstuurhuis los te zitten..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Fritzzz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 30 april 2014 11:05 AM
  [ # 25 ]

De rechterstuurstang en alles aan de rechterzijde (passagierzijde) heb ik al vervangen, vandaar de keuze nu voor de linker stuurstang. Hulpstuurhuis rechts heb ik ook vervangen en zit goed vast. Als de linker stuurstang er af is, kan ik het stuurhuis links ook direct controleren.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3972
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 april 2014 09:57 PM
  [ # 26 ]

Als je bij het uitveren een afwijkend stuurgedrag krijgt ( naar links of rechts) en je hebt verder geen speling op de onderdelen en dit heeft zich geopenbaard na het uitlijnen, dan vermoed ik dat het stuurhuis niet in het “midden staat”, d.w.z. de stuurstangeinden links en rechts hebben een belangrijk verschil in lengte, en dat komt misschien voor als er maar aan een kant gesteld wordt bij het uitlijnen. Als je dan diep in- of uitveerd krijg je links en rechts een verschillende wielhoek, want de “driehoekjes” van de stuurstangen zijn links en rechts niet gelijk.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Fritzzz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 30 april 2014 10:27 PM
  [ # 27 ]

Stuurhuis is gemonteerd volgens de specs van de revue de technique, dus dat zou het niet kunnen zijn. Daarnaast kun je toch maar aan 1 kant uitlijnen, in die zin dat je alleen aan de rechterzijde (passagierszijde) van het stuurhuis de stand van de wielen kunt beïnvloeden. Wat bedoel je met de driehoekjes?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3972
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 april 2014 10:47 PM
  [ # 28 ]

Sorry, ben niet duidelijk, en heb me ook vergist in het model. Je moet de hoek van de stuurstangen nakijken bij in en uitveren, dat zijn de “driehoeken”, die gelijk moeten zijn links en rechts bij in- en uitveren. Staan “recht” bij normale rijhoogte, staan “scheef” bij in en uitveren, dan heb je een driehoek in 3D waarbij de stuurstang de lange zijde is, maar de overliggende zijde de stuuruitslag bepaald.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Fritzzz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 02 mei 2014 10:58 PM
  [ # 29 ]

Vanavond nu ook de linker (bestuurderzijde) stuurstang vervangen (tweekolomsbrug). Hulpstuurhuis gelijk gecontroleerd en dit zat goed vast. Helaas geen verbetering. Verder nog even het volgende gedaan. Versnellingsbakkrik onder een voorwiel gezet en opgekrikt tot rijsstand. Vervolgens uitlijning opgemeten en ‘goed gezet’ Toen krik er onder uit gehaald, waardoor wielen zakken en toen weer uitlijning opgemeten. Dan is het resultaat dus dat ik 1,6 cm verschil tussen de breedte in de rijsstand en de breedte in de vrijstand van de wielen. In die zin, dat er dus verschil zit tussen voorzijde en achterzijde voorwielen. Achterzijde is dan 1,6 cm langer dan de voorzijde in de vrijstand, waar het dan bij de rijstand op 2mm toespoor (verschil) staat. Dat zal ongetwijfeld het zwalken veroorzaken. Even los of dit nu de juiste methode van uitlijnen,  is dit natuurlijk een heel vreemd verhaal. Het is nu wel duidelijk dat het te maken heeft met de hoogtestand van de velg. Maar de oorzaak van het optreden van het verschil heb ik nog niet gevonden. Ben nu van plan om 1 aandrijfas er uit te halen en het dan wederom te meten en dan kijken of het zelfde effect optreedt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 mei 2014 11:05 PM
  [ # 30 ]

Draagarmen gemeten? Zoals ik al eerder beschreven heb ergens in dit topic?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook