Praktijkcursus DS-techniek, Valogne FR, 21-25 aug 2013
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 07 september 2013 10:09 PM

van de voorpagina

Snoek leert 10.000km zwemmen

De Citroën ID/DS Club Nederland biedt zijn leden allerlei diensten aan, waaronder cursussen. Sinds enkele jaren wordt op een château in de Bourgogne een leerzame en gezellige praktijkcursus techniek gegeven. Deelnemers ontdekken de basistechniek en voeren een 10.000-kilometerbeurt uit. Een Snoek zocht liever zijn natuurlijke habitat op.

Vanuit de DS-club wordt er alles aan gedaan om de leden meer te betrekken bij hun geliefde voertuig. Zo is een aantal jaren geleden begonnen met de cursus “Basistechniek DS”, om de leken toch iets bij te brengen omtrent de techniek van dit speciale voertuig. Daar komen leden op af die soms letterlijk de auto tien jaar hebben, maar nog nooit de motorkap hebben open gedaan! Deze cursus duurt drie zaterdagen. Een groot deel betreft de praktijk, zoals band verwisselen en storingen zoeken. Als vervolg op deze cursus kan men dan doorstromen in de eendaagse cursus “10.000-kilometerbeurt”, waarbij het lid zelf een grote beurt uitvoert.

Deze twee cursussen waren dermate populair dat wij als technisch team het plan opperden om deze twee te combineren tot een vierdaagse cursus in een leuke omgeving. Die werd gevonden in Frankrijk, in het Château de Valogne in de buurt van Dijon. Maximaal twaalf auto’s konden deelnemen. De inschrijving was de eerste keer in een week vol!

Afgelopen week ging de zesde editie alweer van start, waar ik eindelijk als cursusleider aan deel kon nemen. Alle vorige edities vielen in de vakantie en in die tijd ben ik met de familie op pad. Er werd een gezamenlijke heenreis gepland vanuit Eijsden bij Maastricht. Daarvandaan is het nog een krappe zeven uur, als je je aan de snelheidsbeperkingen houdt. Aangezien mijn DS al in andere handen overgegaan was, ben ik met de SM afgereisd. Om zes uur ben ik vertrokken richting Bunnik, waar medecursusleider en forumlid Leon “gelaleo” instapte. Om half negen hadden we afgesproken bij het laatste tankstation in Nederland. Dat haalden we ruim, maar we kwamen onderweg slechts een DS tegen. Kennelijk was iedereen er al! Dat klopte: negen auto’s met elk een of twee berijders stonden te trappelen om te gaan.

Na een ontspannen rit met twee pauzes kwamen we aan op het château, waar we onthaald werden met wijn en koud bier. De catering werd alle vier dagen verzorgd door een stel dat deze cursus zelf eerder had ondergaan, maar vonden dat zij het diner veel beter hadden kunnen verzorgen. Nou, dat klopte. Ik heb geen vergelijking met vorige jaren, maar lekkerder dan deze driegangendiners kan echt niet!

De volgende morgen mag ik na een onrustige nacht en een ontbijt direct het klaslokaal in. Daar passeren meerdere aspecten van de ID/DS de revue. Eerst algemeen en later onderwerpen als de motor, de koeling, de smering, de aandrijving, de remmen, de elektriciteit en niet te vergeten het hydraulische systeem. Elke paar uur theorie in het klasje worden afgewisseld met hands-on praktijkvoorbeelden buiten. De zon staat te stralen en met 24 graden is het geen straf! Een lunch tussendoor en een borrel met perfect diner geven ruimte genoeg om elkaar goed te leren kennen, verhalen te vertellen en vragen te stellen. Dit gaat tot in de kleine uurtjes door.

Dag twee brengt ‘s ochtends theorie over het plaatwerk, waarna een praktijksessie daarover volgt. Daarna komt zware kost in de vorm van het start-laadstroomcircuit en de elektriciteit aan bod, inclusief het lezen van elektrische schema’s. Na de lunch begint de uitleg over de 10.000-kilometerbeurt. Na de uitleg gaat elke groep met een of twee auto’s in de weer. Eerst proefrijden en daarna olie aftappen. Vooral het meerijden met een andere DS is een leerzame ervaring. Iedereen gaat door tot er verplicht geborreld moet worden! Moe van de dag gaat menigeen kort na het diner op een oor om krachten op te doen voor de volgende dag.

Dag drie is in zijn geheel besteed aan de grote beurt. De een komt verder dan de ander, maar alle auto’s kunnen met meerdere verbeteringen op zondag de terugtocht aanvaarden! Dat geldt helaas niet voor een enkele cursist, wiens auto is gaan zwemmen. De eigenaar zal vanaf nu zijn godin altijd in de versnelling wegzetten!

De kasteelheer heeft gelukkig zwaar materieel genoeg en trekt de Snoek zo weer op het droge. Na het opduiken van de Pallas-demper kan deze gemonteerd worden met nieuwe rubbers. De tuinslang verjaagt de stank een beetje en er kan weer gereden worden! Op ons advies heeft de eigenaar de auto tegen de 130 per uur laten lopen om hem eens fijn droog te rijden! Zonder verdere problemen is ook hij negen uur later thuis aangekomen. We kijken terug op een zeer gezellig en geslaagd evenement dat volgend jaar vrijwel zeker weer zal plaatsvinden!

tekst en foto: bogaard77, redactie: RensKorevaar

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 08 september 2013 07:38 PM
  [ # 1 ]

Snoek te water - het moet niet gekker worden!

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 09 september 2013 12:07 PM
  [ # 2 ]
RensKorevaar schreef:

De eigenaar zal vanaf nu zijn godin altijd in de versnelling wegzetten!

Of gewoon op de handrem natuurlijk…

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 09 september 2013 12:44 PM
  [ # 3 ]

Die handrem is het niet helemaal hoor, zeker niet als de weg scheef ligt.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 september 2013 12:45 PM
  [ # 4 ]

Hij stond op de handrem, maar niet goed genoeg…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 september 2013 07:01 PM
  [ # 5 ]

Leuk verslag!

Wel even schrikken als je je DS zo terug vind…
En helemaal mooi dat de DS met wat hulp zo weer verder rijdt!

Even met dik 130 op de snelweg blazen is altijd goed advies Cool

Hopelijk overleeft het interieur het vieze water wel…

Profiel  
 
Daniel Brochet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 19-10-2009

- ID/DS DS 21 Pallas
Gepost: 09 september 2013 08:51 PM
  [ # 6 ]

Voortaan op de handrem EN in de versnelling: dat is de wijze les Wink

De schade valt reuze mee. De bekleding is nauwelijks nat geworden en inmiddels weer droog en schoon. Ik heb alleen de bekleding in de kofferbakruimte helemaal weg kunnen gooien. Dat is een soort jute met een laag zwart plastic er overheen. Dat blijft weken nat.

Hoewel spectaculair dekt de foto en het verhaal van de snoek in het water niet de lading van de cursus van de ID/DS club. Die cursus is namelijk fantastisch: heel leerzaam en heel gezellig.

DS 21 M Pallas 1966 Gris Palladium

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 september 2013 09:05 PM
  [ # 7 ]

Nog niet eens over nagedacht, maar je kofferbak zat waarschijnlijk ook nog vol met bagage… Confused
Gelukkig heb je een handbak, dus in de versnelling parkeren gaat dan gewoon eenvoudig.

Gelukkig is de schade beperkt gebleven!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 09 september 2013 10:22 PM
  [ # 8 ]

Goed te horen dat de schade is meegevallen. Ik heb de cursus een paar jaar terug gedaan. Inderdaad erg leerzaam en een ontzettend leuke plek.

Profiel  
 
Gepost: 10 september 2013 06:47 PM
  [ # 9 ]

Heee dat wist ik niet!
Ik heb een huis om de hoek van Chateau de Valogne (nou ja, op 15 kilometer ongeveer).
Wanneer is de volgende cursus? Dan kom ik langs met een langslaper die wel wat aandacht mag hebben.
Mijn DSuper die al jaren in Frankrijk woont, totdat ik de tijd vind om restauratie aan te vangen…
Groeten!

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 12 september 2013 03:17 PM
  [ # 10 ]

Ik heb de cursus meegedaan en kan niets anders zeggen dan wat Boogaard heeft gemeld.
De cursus had een waardevolle wisseling in theorie en praktijk.
De avonden werden afgesloten met heerlijk en lang tafelen.
De locatie was perfect.
Iedere deelnemer kreeg de ruimte om zijn of haar DS heerlijk te vertroetelen.
De cursusleiding was gedreven, behulpzaam en kundig.
Deelnemers waren zeker aan het eind allemaal even enthousiast over het gebodene.
Voor mij was het wel duidelijk dat voor deze gemeenschappelijk passie alles hier op zijn plaats kwam.
Waar de DS club zich voor inzet kwam hier helemaal samen: Delen van kennis, het instant houden van de DS, uitwisseling van ervaringen en het rijden met zo’n bijzondere klassieker.

Ik begreep eerst dat dit de laatste keer zou zijn, maar aan het einde werd wel duidelijk dat door het enthousiasme en nog een keer georganiseerd gaat worden.

Ik kan iedereen aanraden om hier naar toe te gaan, ook al heb je de nodige kennis en kunde.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 september 2013 04:53 PM
  [ # 11 ]

Je moet wel DS clublid zijn…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
takkie swee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 02-06-2009

- XM 2.0 LPG
- ID/DS DSuper
Gepost: 14 september 2013 10:31 AM
  [ # 12 ]

Ik kon er dit jaar nog niet bij zijn en als ik dit lees spijt me dat des te meer!
Wanneer opent de inschrijving voor 2014?  Smile

Profiel  
 
Daniel Brochet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 19-10-2009

- ID/DS DS 21 Pallas
Gepost: 07 oktober 2013 11:57 PM
  [ # 13 ]

De DS is inmiddels uitstekend hersteld en weer helemaal in haar element. A picture says a thousand words Smile

Afbeelding Bijlagen
foto.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DS 21 M Pallas 1966 Gris Palladium

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 oktober 2013 07:06 PM
  [ # 14 ]
Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 mei 2014 04:03 PM
  [ # 15 ]

Deze cursus wordt dit jaar ook weer gegeven!! Tenminste, als we genoeg deelnemers krijgen. We hebben nog enkele plaatsen…

en meer in
http://godelind.home.xs4all.nl/DS/Valogne/

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook