stuurbekrachtiging werkt niet altijd…
Eelko
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 23-05-2005

Gepost: 29 januari 2006 10:03 PM

De laatste tijd merk ik af en toe dat het sturen bij inpakeren met lage snelheid erg zwaar gaat. Ik heb dan het gevoel dat ik de boel kapot draai als ik teveel kracht zou zetten Sad 
Het stuurhuis is pas vervangen en pompt om de 2 min. wel merk ik dat er iets olieverlies is bij de hydroliekpomp en in de buurt van de voorraadbol (nieuw).
Waar kan dit moeizame sturen aan liggen?

Citroen DS23 Break ‘71

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 29 januari 2006 11:57 PM
  [ # 1 ]

Hoi Eelko,

Hoor je de pomp ook als je inparkeert met lage snelheid?
Kweenie, maar ik vermoed toch dat er ergens in het stuurgedeelte druk verlies optreedt, of dat de druk juist niet wegkan en dat je tegen de bekrachtiging in zit te werken.
Olieverlies=drukverlies volgens mij, maar dan zou de pomp toch vaker moeten inslaan lijkt mij.
Ik hoop voor jou dat er iemand komt met een oplossing, want die heb ik neit zo bij de hand. en om nou “ff” een stuurhuis om te wisselen…. Da’s een echte klus…..

Heel veel succes met de oplossing

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 303
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 30 januari 2006 06:22 PM
  [ # 2 ]

Heb ik ook, dit probleem! Gelukkig niet al te vaak, en (nog) niet irritant. Bij mij heb ik nog niets aan het stuurhuis gedaan, maar de rest van de hydrauliek heb ik heleemaal nagekeken en eventueel gerepareerd. Ik heb beslist géén olieverlies, hoewel mijn pomp wel vaker inslaat (elke 40 sec).

Voor mij dus nog geen prioriteit.

Succes!
Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2022
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25401
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 januari 2006 06:27 PM
  [ # 3 ]

Zwaar sturen is een tijdelijk druk tekort in je stuurhuis. Waar dat door veroorzaakt wordt is niet zo 123 te zeggen. Waar komt je stuurhuis vandaan? LHM lekkage hoort niet. Eerst opzoeken waar dat door komt…
Rolling Eyes

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Eelko
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 23-05-2005

Gepost: 30 januari 2006 07:22 PM
  [ # 4 ]

De lekkage komt niet van het stuurhuis. Deze is nl. net voor de 2e keer vervangen in korte tijd (Chyparse Confused ) lekkage in stuurhuis lijkt me stug omdat na vervanging stuurhuis de pomp om de 2 min. aanslaat ipv. om de 3 sec. Dat lijkt me toch een duidelijk iets dat het stuurhuis dan niet lekt, toch?
Gister viel me ook op dat als ik gas geef er kort daarna even een ratelend geluid (pomp?)  is….

Citroen DS23 Break ‘71

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25401
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 januari 2006 09:05 PM
  [ # 5 ]

2 minuten stil is heel goed. Je stuurhuis zal het dan dus wel goed doen. Lekkage hebben we in twee smaken: intern en extern. Extern lekken hoort niet. Intern druk verlies ook niet maar is veel minder duidelijk op te sporen. Als je stuurhuis op een bepaalde stand opeens veel druk verliest en je hoort de pomp aanslaan( ratelen) dan is dat niet goed. Stationair loopt je pomp het langzaamst en zal het opbouwen aan druk ook het langst op zich laten wachten wat zich manifesteert in niet bekrachtigd sturen.
Blijft het feit dat er ergens drukverlies optreedt. Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 30 januari 2006 10:01 PM
  [ # 6 ]

De riem van de pomp ligt toch strak ??

Geen olie op de aandrijfriemen ??

Als je pomp bij hoge belastig doorslipt heb je ook niet voldoende druk , met allerlei rare gevolgen .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 31 januari 2006 09:57 AM
  [ # 7 ]

Het geschtetse probleem krijg je ook als de opbrengst van de pomp wat te kort schiet
Het is waarschijnlijker dat je filters in het voorraadvat gewoon smerig zijn.
Verder: ik heb nog nooit een DS gehad die echt bij stilstand net zo mooi bekrachtigde als een CX of een moderne auto. Het is gewoon een bekrachtiging ontworpen in 1955.

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
Eelko
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 23-05-2005

Gepost: 31 januari 2006 09:02 PM
  [ # 8 ]

De riem van de pomp zou wel iets strakker mogen liggen denk ik….
Zou dat verband kunnen hebben met het lastige sturen..??

Citroen DS23 Break ‘71

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 31 januari 2006 09:37 PM
  [ # 9 ]

Lijkt mij wel, maar te strak is ook nooit goed.
Een slippende riem zorgt er immers voor dat de druk niet snel geneog kan worden opgebouwd, op het moment dat je het nodig hebt. Ik hoop dat daarmee je probleem beter beheersbaar is geworden, maar ik weet uit eigen ervaring ook dat “hydraulische stuurhulp” iets anders is als de moderne “stuurbekrachtiging”, die ook (of juist in stilstand) veel effect sorteerd. EEn DS stuurt het beste als ze rolt…......

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
dbnunumete
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-2005

- (Grand) C4 Picasso Business
Gepost: 01 februari 2006 05:28 PM
  [ # 10 ]

Mijn ervaring is dat als alles goed werkt, je stilstaand zelfs met een pink kan sturen, helaas is mijn stuurhuis ook al niet zo best meer, tijd voor revisie Crying or Very sad

Grand C4 Picasso
DSpecial ‘74
C5 Break
Xantia, ZX, BX

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook