Bak gesneuveld: einde oefening en hartelijk bedankt
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 20 september 2013 05:15 PM

Helaas is gisteren de automaatbak van mijn mooie XM V6 Exclusive 1998 gesneuveld. Na afslepen en een korte rekensom heb ik maar besloten afstand te doen van de auto. De wagen staat nu bij autosloperij de Heer in Dordrecht, dus wie nog een beige lederen interieur met electrische & drietraps verwarmde stoelen wil, of de originele radio, schuifdak, de etoiles met goede banden, 4 werkende ruitmechanismes en noem maar op: je weet waar te zoeken.

Na drie XM’men betekent dit voor mij het einde van deze hobby. Vandaar dat ik de forumleden hartelijk wil bedanken voor de bijdragen en goede adviezen die ik in de loop der jaren mocht krijgen. Tot ziens.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 20 september 2013 05:30 PM
  [ # 1 ]

Heel zuur, jammer. Ik weet niet wat je aan rekensom hebt gemaakt.
Ik ben zelf op het moment bezig om de automaatbak van mijn Exclusive (zelfde type Xm en bouwjaar als de jouwe) te maken. Van mijn break heb ik de automaatbak vervangen door een andere gebruikte. Veel werk, maar qua kosten viel dat wel mee. Mooie opties, vooral het interieur. Maar ik heb helaas geen plek om de er aan te beginnen Wink

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 20 september 2013 05:41 PM
  [ # 2 ]

Jammer en verdomd vervelend dat dit de zwakke schakel is van deze fijne auto’s.

Ik ben nog benieuwd naar de laatste kilometerstand…

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 20 september 2013 05:57 PM
  [ # 3 ]

255.000
De auto was een duitse import. We hebben er zelf ongeveer een ton mee gereden. Bij de eerste beurt, 2.5 jaar geleden, wel de olie van de bak laten verversen omdat ik op het forum al het een en ander had gelezen over de eindige levensduur van de ZF bakken.

Profiel  
 
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 20 september 2013 06:28 PM
  [ # 4 ]

Heel spijtig, Snoet. Was er geen mogelijkheid een gebruikte versnellingsbak te vinden voor een redelijke prijs ?

Als ik nu deze topic zie van een paar dagen geleden, dan moet er toch iets mee te doen zijn ?
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222937/

Roadrunner… never been caught.

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 20 september 2013 06:59 PM
  [ # 5 ]

De automaatbak vervangen is niet niks, maar als het verder nog een knappe wagen was dan is het eigenlijk zonde om het zo weg te brengen. Maarja je moet het wel zelf kunnen, want laten doen kost je een vermogen.. spijtig maar helaas!

doei

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 20 september 2013 09:24 PM
  [ # 6 ]

Altijd weer jammer.
Uit voorzorg heb ik een reserve automaat “op de plank”.
Automaat wisselen lijkt een enorme klus maar valt in de praktijk best mee.
En het heeft neven-voordelen: je kan eindelijk overal goed bij.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205049/

Persoonlijk vond ik het minder erg dan het vervangen van een airco-verdamper.
Wat dat betreft zijn Furriegurrie en ik misschien wat gekker dan de rest van XM rijders.
Zo van geen gelul, gewoon beginnen, want morgen of overmorgen is het af.
Hoewel: Wimb is ook best een extremist
Daarom krimpt mijn hart elke keer als er weer een XM naar de sloop gaat.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 20 september 2013 09:52 PM
  [ # 7 ]

Tja, ik hoop ook dat iemand van het forum de auto daar weer vandaan gaat halen. Voor mij geldt dat ik 40.000 per jaar rij voor mijn werk en moet een auto het gewoon doen. Ik kan me niet veroorloven om de wagen een paar maanden aan de kant te zetten. Bovendien: in mijn garage staat ook nog een DS te wachten op aandacht en er is geen plaats voor twee wagens.
Wat de som betreft: transport kwam neer op ongeveer 400 euro. Dan een bakrevisie, want ja, hoever kom je met een ruilbak ? Montage en demontage is alleen hobbymatig te doen, want met het uurtarief van een garagebedrijf loopt dat behoorlijk uit de hand. Verder was de auto ook niet helemaal perfect meer: de uitlaat begint overal te lekken en een maatwerkuitlaat komt ook op 800-1000 euro. Daarnaast heeft de motor ook nog wat kuren, zoals een slechte stationairloop en afslaan bij warme motor. Dit ik ondanks veel pogingen nog niet gerepareerd kunnen krijgen.
Al met al een begrijpelijke afweging lijkt me. Toch moet ik wel zeggen dat ik nog nooit zo’n fijne kar heb gehad als deze XM. Helaas worden ze niet meer zo gemaakt.

Ik ben van plan om op zoek te gaan naar een alternatief. De combinatie van ‘grote reiswagen’ + 5e deur + stijl + comfort bestaat geloof ik momenteel niet meer. Het lijkt erop dat ik met een beetje tegenzin een stationwagen moet gaan kopen of zo’n saai en lelijk hoog model.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 20 september 2013 10:05 PM
  [ # 8 ]

Tsja….
Je zou jezelf kunnen verwennen met een C6, voor ca 10 mille al aardig wat te koop. Geen 5e deur, maar ongekend comfort, daar kan zelfs een XM niet tegenop.
En waarom niet weer een XM?
Voor pakweg € 1.500 heb je een mooie V6, die laat je een uitgebreide verwen-beurt geven bij een Citroenspecialist en je hebt weer jaren plezier.
Je moet natuurlijk niet miepen over een uitlaat of een stel banden, dat heb je met elke auto.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 516
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 20 september 2013 11:15 PM
  [ # 9 ]

Snoet,

Is dat een exclusive met de ES9J4 ? Ik zoek nl nog wat delen om te reviseren en op de plank te leggen.

Jammer dat het zo afloopt

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 844
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 20 september 2013 11:26 PM
  [ # 10 ]

Sneu! zelf ook al ‘s meegemaakt. Is weer een XM geen optie dan? Heb zelf een handbak in mijn V6.24, prima combinatie. En ja, alles ik te koop hoor!

Citroënloos

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 21 september 2013 12:03 AM
  [ # 11 ]

Erg jammer. Veel onderdelen op een XM die een andere liefhebber nog blij hadden kunnen maken. Ik begrijp het wel, die bakken doen nou eenmaal plof op een gegeven moment.
Bedrijf De Heer in Dordrecht bestaat dus nog. Daar kwam 25 jaar geleden mijn eerste citroen terecht. Na een ongeval maar: die is wel gered en is er nog steeds.
Derhalve hoop ik, dat iemand dat ding gaat ophalen en het al dan niet voor liefhebbers sloopt voor onderdelen of het ding repareert. Smile

Profiel  
 
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 21 september 2013 01:19 AM
  [ # 12 ]

Inderdaad ES9J4.

Profiel  
 
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 21 september 2013 07:22 AM
  [ # 13 ]

Het is inderdaad zo dat je met 40.000 km per jaar een auto moet hebben die het altijd doet en waar je geen kopzorgen mee hebt.
Zelf heb ik in het begin met die van mij ook één en ander voorgehad - veel lag wel aan de onkunde van de garagisten (ik moet nu eenmaal alles uitbesteden) - en op de duur zou je er de brui aan geven en er de brand insteken.

Maar toch, alles is nu netjes in orde (mede dank zij dit forum) en ik rijd toch al een dik jaar zonder enig probleem (afkloppen). Het enige wat ik af en toe moet doen is eens de batterij loskoppelen en resetten,  niet ideaal maar het werkt perfect.
Het is een auto die ik niet meer zou willen missen, niet zozeer om het cmmfort maar om die unieke lijn.

Ik ben een tijdje op uitkijk geweest om een mooie 2.1 diesel te vinden maar dat is nu ook voorbij. Er is hier in België namelijk een echte hetze aan het ontstaan tegenover oude diesels. In Antwerpen bijvoorbeeld (en veel gemeenten, ook waar ik woon, zijn aan het volgen) zal vanaf 2016 geen enkele diesel ouder dan 16 jaar nog de stad inmogen - camera’s met nummerplaatherkenning overal en zware boetes als je daar toch rijdt.

Vroeg of laat wordt dat gevolgd door maatregelen voor oude benzinewagens en dan is het uit met de pret.

Roadrunner… never been caught.

Profiel  
 
maarten 96
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 10-05-2014

Gepost: 11 mei 2014 02:06 AM
  [ # 14 ]

spijtig verhaal om te horen:(
heb zelf altijd goed onderhouden xm s kunnen vinden voor heel weinig geld
merk dat het steeds moeilijker word een goed rijdende/startende te vinden
wel goed voor de ondelen
jammer dat ze niet overal die onderdelen bewaren
veel gaat verloren

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook