uitlaat
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 23 augustus 2004 05:21 PM

————————————————————————————————————————

ik heb ergens gehoordt dat een BX met een hoge motorinhoud(1.9/2.0 zonder kat) uit ‘88t/m’92, de voorpijp dezelfde vorm heeft als mij katalysator, als dat zo is zo dat heel mooi zijn want heb je een soort van katvervanger voor de zx16v

ik heb dit al nagevraagd bij kwikfit, maar die beginnen met “je mag niet zonder de kat. rijden, dus we willen je niet helpen”

wie kan dit bevestigen,
_________________

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 augustus 2004 09:54 PM
  [ # 1 ]

Ik dacht dat vanaf een bepaald bouwjaar de kat. verplicht is Confused:

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 23 augustus 2004 10:45 PM
  [ # 2 ]

ik zou er niet vanuit gaan dat je zonder kat door de apk komt. Je moet niet vergeten dat een keurmeester zijn licentie op het spel zet. Als er een steekproef komt moet de auto daarblijven en word de apk overgedaan…

als blijkt dat de auto zonder kat toch is goedgekeurd is de garage zijn licentie kwijt en das een hoop geld hoor!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 augustus 2004 04:21 AM
  [ # 3 ]

Heb even zitten googelen op Kat+apk en vond het volgende:

Viergasmeting
Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.

Geel kenteken:
Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. Wèl is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.

Voor meer over de kat. zie: http://www.uitlaten.com/uitlaten/kat.html

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 24 augustus 2004 07:14 PM
  [ # 4 ]

ik dacht dat jullie het wel snapte dat ik voor de keuring de kat. terug plaats Wink

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 24 augustus 2004 08:46 PM
  [ # 5 ]

APK is een momentopname. Daarna maakt het een jaar lang allemaal niet meer uit.
Voorbeeld Bij mijn Berlingo (grijs kenteken) had ik altijd een paar APK banden. Je moet voor de APK hele dure banden hebben in verband met het maximale laadvermogen van de auto. Tijdens de APK zaten deze dure banden er dan ook onder, en de rest van het jaar reed ik vervolgens weer op normale kwik fit banden…. Maximale laadvermogen heb ik nooit gebruikt, dus is het onzin om dan die dure banden 2x per jaar aan te moeten schaffen.

Je catalysator is echter geregeld. Betekend dat deze aan je motormanagement zit aangesloten. Je moet dus in ieder geval zorgen dat je wel je lambda sonde monteert ook al heb je geen kat meer.
Ik heb een 1.9 motor die zonder kat 130pk opleverd en met 122pk. De motor zonder kat is echter wel een andere motor Andere motorcode, andere motormanagement, etc. Ik denk niet dat ik meer vermogen ga krijgen door de kat te verwijderen. Vermogenswinst is wel te halen door je lambda sonde te vervangen en het motormanagement aan te passen. Maar dan kom je alsnog niet door de APK gok ik zo maar…..

De vraag is dus Wat is het doel om zonder kat rond te gaan rijden?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 augustus 2004 01:42 AM
  [ # 6 ]

Je catalysator is echter geregeld. Betekend dat deze aan je motormanagement zit aangesloten. Je moet dus in ieder geval zorgen dat je wel je lambda sonde monteert ook al heb je geen kat meer.

Bij mij zit de lambda sonde in de bocht naar onderen van het uitlaat spruitstuk, hierna komt pas de kat. Is dit een ongeregelde kat.?

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 25 augustus 2004 01:07 PM
  [ # 7 ]

ik denk dat de kat. na 10 jaar niet meer helemaal optimaal is Wink , dus misschien scheelt het veel en misschien helemaal niks, alle beetjes helpen, en misschien wordt ie ook wel zuiniger

heb een keer bij een buurjongen van me die had een opel gsi’tje, de kat weg llaten halen, en leek net of ie ineens vrij kon ademen, hij liep veel rustiger en trok beter op,
maar maatje van me die heeft een 106 ralleye(de eerste), en die heeft een supersprint buis eronder gezet(vervanger voor de kat. en middendemper) en die heeft alleen meer uitlaatgeluid en geen vermogenstoename

maar ik wil het er wel opwagen, anders zet het gewoon terug, en tuurlijk, je moet je lambasonde overzetten, maar dat is het werk niet

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 25 augustus 2004 03:00 PM
  [ # 8 ]

Bedoelde niet het werk.

Waar ik op doelde is dat je waarschijnlijk meer vermogenswinst zal hebben als je die lambdasonde kan omzeilen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook