











































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een minuscuul gaatje in de toevoer zal helaas meestal niet lekken maar wel belletjes aanzuigen. Die verzamelen zich in het filterhuis en als de bel groot genoeg is spoelt ie naar de pomp en heb je een jagende motor.
Heeft je CX al een inspectie luik in de koffer vloer? Of moet je net als ik er een luik in zagen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een dieselspecialist heeft in mijn diesel ook een Delphi brandstoffilter met balg geplaatst ter vervanging van de originele met het handpompje. Dit systeem werkt perfect bij mij en heb sindsdien nooit meer last van het aanzuigen van valse lucht. Ik weet dat zij deze Delphi in meerdere diesels hebben geplaatst.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja ik heb die ook maar mijn lucht probleem bleef. Het is dus niet zeker dat het filter het probleem is..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

























Totaal aantal Berichten: 6205
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Met wat we gezien hebben is het filter juist wel verdachte no 1. Vandaag een handpompje (balg) en wat slangenspul gehaald, ben benieuwd of dit het luchtverhaal gaat veranderen.

























Totaal aantal Berichten: 6205
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Kan weer de kachelmodule solderen
Het houd je wel bezig zo,n cx. Mooi tijds verdrijf en hoeft nooit bang voor verveling te zijn
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

























Totaal aantal Berichten: 6205
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Heb je helemaal gelijk in. Ach, ‘t is hobby
precies, en daarom heb ik er ook 1, Heerlijke hobby
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Hilko16TZI schreef:
Kan weer de kachelmodule solderen
Kachel? ‘t is hartstikke warm man!
Misschien moet je het hardsolderen?

























Totaal aantal Berichten: 6205
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Affijn, filter en O-ringen vervangen, balgpompje geplaatst en de aanvoerslangen naar filter en pomp vervangen voor doorzichtige slangen, want dan kun je zien wat er gebeurt. Zoals een bevriend monteur me al verteld had is het een crime om deze diesels te ontluchten, óók met een balgpompje in de aanvoerleiding. In eerste instantie kreeg ik de lucht tussen filter en pomp niet weg. Na oeverloos ge-etter lukte dat dan eindelijk. Met de proefrit die ik daarvoor maakte bleef de boel hikken en kwam er telkens weer lucht in dat stukje slang. Na uiteindelijk de hele klemmenbende opnieuw te hebben aangedraaid lijkt het nu weg, maar nu heb ik geen tijd meer voor een proefrit.
Wat wel anders is: er zijn nu geen luchtbellen meer in het filterhuis te zien. Ook niet met stevig doorgassen. Dat was met de slangen verkeerd om gemonteerd wel het geval. De ellende zat alleen nog in het stukje slang van filter naar pomp. En ik vraag me af hoe normaal het is dat de diesel terugzakt als je de motor uit zet. In het stukje tussen balg en filterhuis zie je dan wat lucht zitten, zodra je weer start is dat weer weg en ook daarna zie je geen bellen in het filterhuis of in de slang van filter naar pomp. Oh ja, de pomp zelf heb ik ook ontlucht en daar zat ook het nodige aan lucht in.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waar ontlucht je de pomp?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

























Totaal aantal Berichten: 6205
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Direct achter de aansluiting van de aanvoerslang zit een ontluchtingsnippel. Daar dus.

























Totaal aantal Berichten: 6205
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gisteren trouwens voor het eerst dat ik deze auto heb een andere rijstijl geprobeerd. Een kennis raadde me aan om niet als een bejaarde met de auto te rijden (hetgeen ik doe omdat het geheel 31 jaar oud én een diesel is ), maar juist (nadat de motor opgewarmd is natuurlijk!) flink door te rijden en ook niet zo snel op te schakelen. En ik moet zeggen: daar heeft de auto in het geheel geen problemen mee, afgezien van de luchthikjes dan. 130 Km/h continu vindt ie prima, stevige door accelereren is ook geen enkel probleem. Blijkbaar doet het volume van de motor veel, 2,5 liter inhoud maakt dat zo rijden zonder enig drama gewoon kan. En dát had ik vooraf niet gedacht… Heel snel is de auto niet, maar ook zeker niet zo traag als je op basis van 75 PK tegen 1350 kilo zou verwachten!





























Totaal aantal Berichten: 10579
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de lucht in de pomp wordt aangezogen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

























Totaal aantal Berichten: 6205
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Nee, het gebeurt ervoor.