Hallo.
Ik wil graag een mijn gelijkstroom ombouwen naar wisselstroom. Ik heb een wisselstroom dynamo met een daarbij passende spanningsregelaar. Ik heb het forum doorzocht en kon geen stappenplan vinden. Zou iemand de moeite willen nemen mij in Jip en Janneke taal uit te leggen hoe je dit doet?
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Oei. Nog nooit gedaan. Ik zou uitzoeken welke draden er op de gelijkstroom dynamo en regelaar zitten en wat ze doen. Dan kijken welke je nodig hebt voor de wisselstroom unit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Opletten met de werking van het lampje , is helemaal anders !!
Ook de vermogen aansluitingen bij de regelaar zijn helamaal anders !!
Dus je zal wel wat bedrading moeten wijzigen , aanpassen .
Succes ,
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Help!!! volgens mij wordt dit spannend…
Ik heb gelukkig nog de kabelboom open liggen en moet deze nog intapen dus een paar draden erbij is zo gedaan. Mijn elektra niveau is dat ik een simpel schakel relay al spanned vind. Ik ging er stiekem van uit dat deze conversie al heel vaak gedaan is.
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Is wel gedaan, maar niet heel vaak. Zoek schema’s en vergelijk….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005
- Traction Avant 11BL
Is prima te doen.
Voor wisselstroom heb je nodig:
Nieuwe, iets dikkere kabel, van plus aansluiting op dynamo (die met het moertje) direct naar pluspool van accu.
Kabel “exc” (schuifstekkertje) naar “exc” op spanningsregelaar.
Op de spanningsregelaar dus:
Exc naar exc op dynamo
+ naar geschakelde + draad. (dus draad die 12v geeft op het moment dat het contact aan gaat, bijv aftappen van + van de bobine)
en een massa draad (hangt af van type regelaar, soms schuifstekkertje)
Als het goed is hou je (van de originele draadboom bij de regelaar) een zwarte permanente plus over en een rood draadje dat naar je lampje gaat. (kan je niet meer gebruiken)
Heb dit even uit m’n hoofd gedaan als er aanvullingen zijn…Barst los
Ja fijn…hier kan ik meer mee. Ik was al op de bank gaan zitten met de Werkplaats handboeken maar al snel de draad kwijt. Maar kom echt uit een ei wat dit betreft.
“en een rood draadje dat naar je lampje gaat” bedoel je het laadstroom lampje? Wat is de EXC op de oude dynamo? Zitten alleen maar draden met oogjes op. zoals op de foto.
Ik hou even de codes aan van het W.P. handboek Dus input om wat waar aan te sluiten…...zou de puzzel compleet maken.
<10/1966
Regelaar ‘draden, gaan naar’
-MR4
-N2
-J3
-Rs/r6
Dynamo
-RS
-J3
-MR4
>11-1969
Regelaar
-BOB
-EXC Exc naar exc op dynamo
-R
-L
Dynamo
-R
-N2
-EXC Exc naar exc op dynamo
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005
- Traction Avant 11BL
Heb al een tijdje geen ID/S meer, maar als de oude dynamo een los draadboompje heeft tussen de dynamo en spanningsregelaar laat deze dan gewoon helemaal weg.
Maak een nieuwe draad tussen de plus van de dynamo en en plus op de accu
Idem tussen de exc op de dynamo en de exc op de regelaar.
Als er een massa aansluiting zit op de regelaar maak daar dan een draad aan en sluit deze aan op de min van de accu met een nieuwe draad.
Vervolgens maak je nog een nieuwe draad en die zet je bij de “geschakelde”(=via contactslot) plus op de bobine. Even meten dus of je de goede aansluiting hebt.
Als je nu nog draden overhebt: isoleertape er omheen.
Tenzij iemand de juiste schakeling weet tussen de nieuwe dynamo en het lampje op het dashboard.
Ok heb me nog even ingelzen op t schema:
>11-1969
Regelaar
-BOB > naar de (geschakelde) plus op de bobine
-EXC Exc naar exc op dynamo
-R Naar R op dynamo
-L Naar draadje r6 (lampje dashboard)
Dynamo
-R Naar R op regelaar
-N2 Naar plus op accu
-EXC Exc naar exc op dynamo
Super bedankt dat je de moeite hebt genomen, wordt erug gewaardeerd! Ik ga er maandag mee aan de slag en zal uiteraard verslag doen.
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Schema:
je moet dus ook een R draad trekken. In het oude schema kijken hoe het lampje aangesloten zit en dit eventueel aanpassen. Lampje is in de nieuwe situatie niet nodig om de accu te laden. De nieuwe regelaar heeft een aarde lipje waat een schroef op moet komen naar aarde du:
.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Thanks bogaard, Sorry ik ben echt niet lui maar ik functioneer echt op instructie niveau. R op R zoals Engboko zegt is een kwestie van een nieuwe draad trekken of een ‘lege’ draad zoeken middels doormeten en deze gebruiken.
Maar dan ‘In het oude schema kijken hoe het lampje aangesloten zit en dit eventueel aanpassen.’ Hoe doe ik dat? In neem aan dat het lampje niet meer gaat branden voor de laadstroom. Maar het is toch tevens ook de ‘stop’ lamp bij een hydroliek lek. Ben het eerlijk gezegd een beetje vergeten het is een paar jaar geleden dat ik in de ID heb gereden. Of wordt een loos lampje die ik voor andere doel einden kan gaan gebruiken?
Aarde lipje effe rechtsteeks op de min aansluiten waarvan akte.
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Geeft niks!
Ik bedoel dat andere schema waar je de echte draden kan volgen. Dit omdat Walter zei dat het lampje anders werkt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb even gekeken in het W.P handboek, maar daar trof ik alleen een ‘principeschema’ vanaf sept 71. Nu weet ik niet of mijn handboek onvolledig is? Maar een ieder nog een schema heeft liggen, ik hou me aanbevolen!
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat ik zo snel heb kunnen vinden zit het lampje in de oude situatie naar min geschakeld en krijgt ie plus van de dynamo.
in de nieuwe is het andersom..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar hoe schakel je een lampje op de min. Die spanning is er toch permanent?
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja maar in het oude systeem komt de spanning van de dynamo. de stroom loopt naar het pampje en dan naar aarde. Het nieuwe systeem schakelt de draad die eerst op de dynamo zat nu naar de aarde waardoor je lampje het niet gaat doen in deze configuratie.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>