4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
TSL
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 mei 2014 06:10 PM
  [ # 46 ]

Aha ik heb hem weer gevonden! Lees dit:

Voor we helemaal op hol slaan… TSL is gewoon een Chloorparaffine product, een soort snijolie. Als je de samenstelling kent dan zul je ontdekken dat het onder de merknaam TSL voor veel te veel geld over de toonbank gaat. Er worden duizenden procenten winst gemaakt!

Het is een goedje dat in de jaren 30 van de vorige eeuw al is uitgevonden en vond al snel een toepassing in tandwielbakken door de enorme drukbestendigheid. Op beurzen en dergelijke zie je het dan ook vaak gedemonstreerd worden met een zgn. Timken machine en levert daarop een zeer overtuigende demo!

In de jaren 50 kwam men er echter achter dat het vanaf een bepaalde temperatuur afbreekt en in combinatie met water/vocht een zeer corrosief zuur vormt die vooral legeringen met koper aantast (denk aan gesinterde glijlagers!) De temperatuur waarbij dit proces begint is ongeveer 120 graden celsius. Dan denken veel mensen zo heet wordt mijn motorolie en versnellingsbak olie nooit! Ik zie mensen hier boven helemaal nat gaan trouwens door te beweren dat een open fietsketting en motorolie een vergelijkbare situatie voorstellen!!eye popping smiley Ehm…NEE!

Locaal ontstaan zelfs in een versnellingsbak wel degelijk dit soort temperaturen en alle metalen worden door de zuren die ontstaan in meerdere of mindere mate aangetast. In een motor zelf lopen locaal de temperaturen zeker hoger op. Mensen maken vaak de vergissing door van de gemiddelde temperatuur uit te gaan, maar gaan voorbij aan het feit dat die temperatuur ontstaat door 90% olie die enkel als koeling dient en ongemoeid blijft en olie die zeker in geval van een goed heet gelopen turbo tot vele honderden graden kan oplopen! Dat zijn zgn hot spots, die zijn vaak maar heel klein, maar zorgen met een standaard olie ook al voor de uiteindelijke vervuilingen die het op den duur zwart kleuren en op moleculair niveau aantasten.

De samenstelling van TSL bevat ook nog een alkalische calcium sulfaat verbinding die gedurende een bepaalde periode werkzaam is om de zuurgraad te compenseren, maar dit werkt als een soort tijdbom.

Laat je dus niet zomaar misleiden, het is niet zomaar een slecht product, maar voor een toepassing als motorolie onnodig en riskant. Je geld is sowieso beter besteed aan gewoon goede olie, of als je er dan toch persé aan wil kun je het veel goedkoper aanschaffen als snijolie (al voor 2 euro de halve liter!)

Bedenk je ook dat er geen enkele API of SAE goedkeuring op is afgegeven (ondanks dat het wel degelijk is getest!) voor gebruik in motorolie!! Dat moet toch belletjes doen rinkelen!’ Die doen met testen nét iets meer dan enkel een testje op een Timken machine!

En voor de nog steeds ongelovige die gaan smijten met raceteams, parijs dakar verhalen. Ja, ze gebruiken het in de race sport, maar bedenk je dan ook dat die apparaten sowieso niet gemaakt zijn op duurzaamheid, maar korte prestatie! En daarin is het inderdaad een zeer goed te gebruiken middel!

En voor een fietsketting, want die wordt zeker niet te heet!

Bronnen:
[www.opieoils.co.uk]
[www.bobistheoilguy.com]
[www.kia-forums.com]


En een PSje die verder los van de prestaties staat, zoals in de eerste link te lezen is komen er zeer kankerverwekkende stoffen in je olie en in je uitlaatgassen vrij. Voor wie niet weet wat fosgeen gas is, dit is een van de meest giftige stoffen die er bestaan. Komt ook vrij bij verbranding van remmenreiniger!

[www.brewracingframes.com]

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 28 mei 2014 09:06 PM
  [ # 47 ]

Duidelijk te lang over gedaan, had het vanmiddag opgezocht maar nog niet geplaatst…...

Er staat hier een heel stuk wat overgenomen is van diverse bronnen.

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=1671&start=45

Het belangrijkste is dat het een chloorparafine is die bij hoge temperatuur wordt afgebroken waarbij een van de afbraakproducten sterk zuur is. Op basis van de chloorverbinding zou het logisch zijn dat dit zoutzuur is.
Uiteindelijk ontstaat er een corrosief milieu wat het tegenovergestelde is van de beoogde smering.
De toepassing bij lage temperaturen is waarschijnlijk stabiel, zodra er kans is op hotspots die de toevoeging doen afbreken ontstaan de problemen. Dit lijkt een logische verklaring waarom het wondermiddel niet breed wordt toegepast…..

Meer info oa bij http://www.bobistheoilguy.com

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 29 mei 2014 12:03 AM
  [ # 48 ]

Het lijkt me overigens ook niet zo heel vreemd dat het motor toerental wat stijgt als je dat TSL erbij gooit.
Snijolie is immers heel wat dunner dan motorolie.
Wellicht gaat een motor ook wel hoogtoeriger lopen als je er een flesje naaimachineolie bij gooit !  Smile
Zou eigenlijk even iemand moeten proberen. (Ik niet!)  Wink

Profiel  
 
MartinV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 29 mei 2014 11:14 AM
  [ # 49 ]

Mooie discussie. Ik heb ook een keer een demonstratie van dit wondermiddel mogen meemaken - nota bene als uitsmijter bij een zeer informatieve dag bij een serieus motorrevisiebedrijf, georganiseerd door de IDDS-club. Onbegrijpelijk dat je in een vers gereviseerde motor een middeltje zou gooien waarvan de marktkoopman die het aanprijst weigert te vertellen wat erin zit. Of je er nou Parijs-Dakar of de ruimtevaart erbij haalt, het blijft natuurlijk gewoon een gevalletje van ‘wij van WC-eend adviseren WC-eend’.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 29 mei 2014 11:36 AM
  [ # 50 ]

Of: Calgon, volledig afgebrand in Tros Radar en binnen een jaar begint het sprookje van voren af aan. En ja, hoor, het staat weer in de schappen bij de supermarkt, want goedgelovigheid kent geen grenzen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 29 mei 2014 11:50 AM
  [ # 51 ]

Ok geen TSL dus, toch maar Fin 25?  happy

Ha ha ha ik ben de enige die wat ziet in Fin 25 geloof ik, en .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)....... verder vindt iedereen het geldklopperij….

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 mei 2014 08:50 PM
  [ # 52 ]

TLS is op zich best bruikbaar als smering van bijv fietskettingen maar veel te duur. In je motor moet je het niet gooien….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 30 mei 2014 12:35 PM
  [ # 53 ]

Bedankt voor het verhaal Boogaard.
Het gebruik van TSL heb ik als positief ervaren, maar wat je zegt over de werking ervan bij hogere temperaturen dat zet me wel aan het denken.
Ik had het ook bijna bij mijn versnellingsbak olie gegooid ivm een slechte synchromesh. Nu ik dit zo lees zal het het alleen maar slechter maken op den duur.

Ik ga toch eens proberen hoe de motor straks loopt na een oliewissel zonder TSL, ben benieuwd.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook