Zo vervang je het interieurfilter
reneke
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 23 april 2005 01:50 AM

Vandaag heb ik voor de eerste keer het interieurfilter van mijn xsara coupé vervangen. Omdat ik op het internet hiervoor geen goeie handleiding kon vinden heb ik maar even de camera erbij gepakt. Een geheugensteuntje voor mezelf en wellicht handig voor de doe-het-zelvers onder ons. Nodig zijn een torx schroevedraaier en 15 minuten tijd.

Luchtfilter: Mahle LA8 / kosten: ca. 15 euro.

Het filter zit onder het dashboardkastje. Verwijder de 3 torx schroeven aan de onderkant en klap de bekleding naar beneden. Je kunt daarna bij het smalle deksel van het filterhuis. Het deksel verwijder je door het eerst een stukje naar links te schuiven (stuurkant) en daarna kun je het naar beneden toe wegnemen. Het filter kun je nu verwisselen. Op de foto zie je een half uitgeschoven filter. De deksel ligt op de grond.

Hieronder staat nog een link naar een handleiding van Bosch. Afwijkingen (in mijn geval) met de hier beschreven procedure: geen 5 maar 3 schroeven om bekleding los te halen en deksel zit schroefloos vast (geen 3 schroeven).
 

Profiel  
 
Autodesign
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-03-2005

Gepost: 23 april 2005 02:14 AM
  [ # 1 ]

Hallo,
Ik weet niet hoe (of waar) het filter bij mijn eigen C5 zit, maar bij mij bleek ook de stekker onder het dashboard van de circulatieklep los te liggen wat mbv de Citroendealer in Heerenveen snel verholpen was. Dit zou bij mijn model een bekend probleem zijn vandaar dat de oorzaak bij mij snel gevonden was. Ervaring met een Xsara heb ik niet dus kan ik je derhalve ook niet geven. Het enige advies dat ik heb is de geweldige service & deskundigheid (in mijn ogen) van de Citroen dealer in Heerenveen. Ook al woon ik hier meer dan 100 km vandaan, dit geeft wel een fijn gevoel als je auto in goede handen is.

Vr.Gr. van Frank Laughing

“Never drive faster than your angel can fly”.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 april 2005 01:31 PM
  [ # 2 ]

is het verschil merkbaar?
was de oude erg vies?

zoals het eruit ziet is het zeker een simpel klusje, onder dat dashboardkastje is makkelijk te komen Smile

Profiel  
 
reneke
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 23 april 2005 02:00 PM
  [ # 3 ]

De oude was behoorlijk vuil, echter geen verschil merkbaar. Zie ook  

Profiel  
 
Vroem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 27-11-2004

Gepost: 23 april 2005 05:38 PM
  [ # 4 ]

Re: Zo vervang je het interieurfilter

reneke schreef:

Hieronder staat nog een link naar een handleiding van Bosch. Afwijkingen (in mijn geval) met de hier beschreven procedure: geen 5 maar 3 schroeven om bekleding los te halen en deksel zit schroefloos vast (geen 3 schroeven).

Ook bij mij (type II) zit de bekleding met 3 schroeven en de deksel is gewoon een schuifsysteem zonder schroeven. Lijkt erop dat de handleiding van Bosch in dit geval niet helemaal jofel is. Dit is trouwens ook een mooie plaats om de controleunit van een carkit te plaatsen.

Vroem

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 april 2005 05:44 PM
  [ # 5 ]

Re: Zo vervang je het interieurfilter

Vroem schreef:
reneke schreef:

Hieronder staat nog een link naar een handleiding van Bosch. Afwijkingen (in mijn geval) met de hier beschreven procedure: geen 5 maar 3 schroeven om bekleding los te halen en deksel zit schroefloos vast (geen 3 schroeven).

Ook bij mij (type II) zit de bekleding met 3 schroeven en de deksel is gewoon een schuifsysteem zonder schroeven. Lijkt erop dat de handleiding van Bosch in dit geval niet helemaal jofel is. Dit is trouwens ook een mooie plaats om de controleunit van een carkit te plaatsen.

1 maal raden waar mijn carkit zit Laughing

Profiel  
 
Vroem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 27-11-2004

Gepost: 24 april 2005 12:13 AM
  [ # 6 ]

Re: Zo vervang je het interieurfilter

arjan_verkade schreef:

1 maal raden waar mijn carkit zit Laughing

Op dezelfde plek waar ‘ie bij zit? Mr. Green

Vroem

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 april 2005 01:33 PM
  [ # 7 ]

Re: Zo vervang je het interieurfilter

Vroem schreef:
arjan_verkade schreef:

1 maal raden waar mijn carkit zit Laughing

Op dezelfde plek waar ‘ie bij zit? Mr. Green

Cool

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 juni 2005 05:13 AM
  [ # 8 ]

Als het filter er zo uitziet, moet het hoognodig vervangen worden Shocked
Deze komt uit mijn Xantia, is waarschijnlijk nog nooit vervangen Confused

Profiel  
 
robert15061967
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 04-06-2014

Gepost: 08 juni 2014 06:08 PM
  [ # 9 ]

goedemiddag ik ben robert en kom uit assen
ik en mijn vrouw zijn fan van citroen
nu heb ik het volgende probleem mijn kachel rotor blaast super alleen de lucht bereikt amper de uitgang
nu is mijn vraag komt dit misschien door de pollen filter die misschien verstopt zit
ik heb geprobeerd te kijken hoe het zit ik heb drie plastic tork schroefjes gevonden en verwijderd
toen zag ik een kruis kop schroef zitten waar het filter zou moeten zitten
deze los gemaakt en toen kwam ik niet verder
ik heb een xsara break 1.9 td van bouwjaar 2000 heb net zelf de condenser vervangen en een nieuwe droger er op gezet nu wil ik het pollen filter vervangen maar dit type xsara is anders dan mijn vorige break

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 08 juni 2014 06:42 PM
  [ # 10 ]

het is een schuif systeem, dus het klepje waar je die parker uit hebt gedraait, naar links toe schuiven, dan komt ie los, let wel goed op hoe het filter zit, is maar op 1 manier goed te bevestigen,

Profiel  
 
robert15061967
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 04-06-2014

Gepost: 08 juni 2014 09:55 PM
  [ # 11 ]

ik zal het nog een keer proberen dank voor de snelle reactie

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook