Dashboard verlichting AX type 2 + af en toe inhouden van motor
Kees-Jan R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012

- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
Gepost: 03 juni 2014 02:16 PM

1) Bij mijn AX 1.1i Spot van ‘96 zijn wat lampjes kapot van de verlichting in het teller blok. Weet iemand hoe ik het beste te werk zou kunnen gaan om ze te vervangen? Wat moet ik losmaken rondom het tellerblok?

2) Af en toe heeft de motor de neiging om met een hoger toerental te draaien. Tevens houdt de motor een moment in zodra er opgeschakeld wordt en opnieuw gas gegeven wordt. Dieper het gaspedaal intrappen lost het inhouden op. Dit inhouden doet hij ook als je even het gas loslaat, bijvoorbeeld op de snelweg. Na 1 seconde reageert de motor weer normaal op het gaspedaal en komt met een schok weer tot leven. Het lijkt of de motor een moment geen benzine ingespoten krijgt.
Als ik de motor uitzet en opnieuw start is het probleem meestal weer een tijdje over. De ECU heb ik al gereset, maar geen oplossing voor dit probleem.
Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem?

Profiel  
 
Gepost: 03 juni 2014 04:14 PM
  [ # 1 ]

Hallo,

Lampjes vervangen is geen drama. ‘k Zou het als volgt doen:

- Haal het stuur los en schroef aan de onderzijde de ‘beplating’ van het stuurhuis los;
- Haal de onderzijde los en daarna kun je het dekseltje aan de bovenzijde (tussen stuur en dash) met een draai wegnemen;
- Draai vier schroeven (torx) los, twee aan de onderzijde van het klokkendeel (links en rechts van het stuur) en twee bovenin de behuizing (kleine, zwarte schroeven, je voelt ze wel als je met je hand bovenlangs de klokken over de behuizing gaat);
- Neem de rand weg en schroef vervolgens het klokkendeel los. Wederom vier schroeven: links en rechts boven en onder links en rechts;
- Haal de tellerkabel los, bij voorkeur aan de bakzijde onder de motorkap (bij de koppeling net achter het schutbord of op de versnellingsbak in geval van een kabel aan één stuk). Je kunt er namelijk achter de kilometerteller slecht bij en de kans op breuk of beschadiging is groot (heb ik ervaring mee helaas);
- Kantel het klokkendeel een beetje en haal het schuin uit het dashboard (beetje voorzichtig passen en meten) en iets naar voren;
- Haal de stekkers achterop het klokkenhuis los en haal het klokkendeel verder naar voren. Knijp in de stekker van de tellerkabel en trek deze met beleid los. Nu kun je het klokkenhuis helemaal verwijderen;
- Vervang alle lampjes, zodat je deze operatie de komende tijd niet meer op de agenda hoeft te zetten!
- Terugmonteren in omgekeerde volgorde, maar niet voordat je hebt gecontroleerd of alle verlichting werkt.

Het inhouden van de motor herken ik niet, al heb ik zelf ook een 1.1 voor de deur staan. Wellicht het glasklephuis eens reinigen, kijken of alles nog soepel loopt op het huis?

Succes in ieder geval!

Groet,

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Kees-Jan R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012

- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
Gepost: 03 juni 2014 05:01 PM
  [ # 2 ]

Dank je. Ik ga ermee aan de slag.

Profiel  
 
Laurent91
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 29-10-2013

Gepost: 09 juni 2014 02:07 PM
  [ # 3 ]

Is het inhouden toevallig met een koud/lauw blok rond de 3000 toeren? Is op de AX Club al eens aan de orde geweest, vermoeden bestaat dat er dan gewisseld wordt van inspuitprogramma, om het maar even zo te noemen, in de ECU.

Profiel  
 
Kees-Jan R
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 11-04-2012

- BX 1.9 TRI automaat
- CX 25 TRD turbo 2
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP Business
- AX 1.1i Spot
Gepost: 09 juni 2014 04:53 PM
  [ # 4 ]

Inmiddels heb ik het volledige injectiehuis uit elkaar gehad en alles gereinigd, incl. de injector. Tot nu toe loopt ie als een zonnetje, veel rustiger, minder trillingen. Vooral de stappenmotor was erg vuil.

Profiel  
 
Gepost: 10 juni 2014 01:56 AM
  [ # 5 ]

Goed bezig!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook