Heeft iemand wel eens een NL kentekenbewijs gezien van een DS (origineel op kenteken gezet in NL) van juni 1967, waarop staat dat het chassisnummer in het randprofiel van de watergoot staat (waar het ook staat bij de auto)? Het gaat om een DS die in Belgie geproduceerd is. Volgens het boek van Jan de Lange, zou men daar pas toe over zijn gegaan vanaf augustus 1967. Daarvoor stond het nummer in de buurt van de rechterveerbol. Het zou betekenen dat men in Belgie destijds daar al eerder op over is gestapt. In de buurt van de rechterbol staat niets.
Totaal aantal Berichten: 43070
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
En je weet 100% zeker dat de auto helemaal klopt en ook echt een Belgische productie is?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Ik weet waar je op doelt, maar het vreemde is dus dat het dus al zo vanaf het begin op het kentekenbewijs staat c.q. moet staan. Het ligt niet voor de hand dat men in 1967 al aan het rommelen is geslagen, danwel dat het naderhand op het kentekenbewijs veranderd is (door de RDW). Naast het in de watergoot ingeslagen nummer zit er een gepopnageld langwerpig plaatje welke de Belgische productie aangeeft. Dat laatste kun je natuurlijk zo veranderen, maar het ingeslagen nummer komt wel overeen met de Belgische nummering en bouwjaar. AC kleurplaatjes (ook te veranderen uiteraard) kloppen met bouwjaar.
Totaal aantal Berichten: 43070
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Dat plaatje hoor daar niet te zitten volgens mij. Die plaat hoort op het chassisbeen, tussen schutbord en veerbol.
Kloppen de details van de auto verder wel?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Gepopnagelde langwerpige plaatje zit ook waar jij beschrijft dat het moet zitten, was niet helemaal duidelijk. Wat details betreft klopt het allemaal verder wel, maar dat zegt natuurlijk allemaal niets meer na bijna 50 jaar.
het zou ook nog zo kunnen zijn, dat de auto vroeger rechtsvoor een schade heeft gehad, danwel dat het nummer slecht leesbaar is geworden in de loop der tijd en dat bij de RDW het nummer op die plaats in de watergoot er op enig moment opnieuw in is geslagen en dat op het kentekenbewijs de plaats van het nummer overeenkomstig is aangepast. Maar ik weet niet of dat laatste (aanpassing van de plaats waar het nummer staat op het kentekenbewijs) in de praktijk ook gebeurt.
Totaal aantal Berichten: 43070
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Jawel. Bij herinslag van het nummer op een andere plaats wordt het kentekenbewijs aangepast. Dat was vroeger ook al zo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Dat zou dan mijns inziens een meer voor hand liggende verklaring zijn dan een in Belgie al afwijkende of voorlopende werkwijze op het gebied van het plaatsen van het chassisnummer. En iets anders dan die twee opties kan ik niet bedenken
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
RDW slaat geen chevrons voor en na het nummer - bij mijn auto tenminste niet. Dus als je die wel hebt, dan kun je deze mogelijkheid uitsluiten.
Gr, Matthijs
Totaal aantal Berichten: 43070
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Belgische chassisnummers hebben naar mijn weten nooit chevrons gehad.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
en die staan er wel voor en na
Totaal aantal Berichten: 43070
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Het wordt steeds vager…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
is dat ergens terug te vinden, dat bij Belgische nummers die chevrons niet gebruikt werden
Totaal aantal Berichten: 43070
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Geen idee eigenlijk. Ik meen me toch te herinneren dat ik het op een belg nog niet gezien heb…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
RDW slaat wel ‘RDW’ voor en na het nummer. Dus met chevrons voor en na het nummer kunnen we RDW uitsluiten.
Hoe vast staat die data van omschakeling? Maandje eerder of later - wat maakte het uit in FR of BE in die tijd. Andere logische verklaring is dat papieren toch niet bij de auto horen. Immers, de RDW verwacht nummer op de plaats waar het nu staat en bij een oudere DS is die plaats maagdelijk schoon. Dus…
Totaal aantal Berichten: 15638
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Overigens zou het niet de eerste keer zijn dat Citroen Frankrijk wijzigingen die eerst in Belgie zijn doorgevoerd heeft overgenomen.