2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Wieldop foetsie
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 juni 2014 09:24 AM
  [ # 16 ]
Han S schreef:

Zeker een mooie oplossing, maar ik heb twaalf DSen gehad en ik ben slechts één keer een wieldop verloren, welke ik zo weer terugvond omdat het in een dorp was met lage snelheid. En de oorzaak van het verlies was een afgebroken klem.

Als je die klemmen af en toe even goed bekijkt en ze zijn in goede, dus niet bijna doorgerotte staat, dan denk ik dat je ze niet zult verliezen.

Bij “normaal” rijden hoop ik dat je gelijk heb.

Als je rally’s gaat rijden zie je elke Pallas zonder doppen staan. Bij hard rijden kan het wiel vervormen en dan springt de dop eraf.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 17 juni 2014 03:56 PM
  [ # 17 ]

Ik heb de DS al 8 jaar met zo’n 130dkm en heb meermalen de dop verloren: in Amsterdam stuiterend over de stoep tegen een vuilnisbak tot stilstand. Ook in Amsterdam bij een verkeersdrempel een achterdop(!), die schoot meteen klem tussen spatbord en band en zo snel sta je niet stil… Italie in de bocht en plat op de weg, snel op kunnen pakken. in GB vorig jaar met 120km/h, teruggevonden na 1 uur gezocht tussen het hoge gras (wat je daar allemaal nog meer ziet liggen aan auto onderdelen…). In Belgie in de tunnel door een gat in de weg (kwijt).
Voornaamste reden is dat na het spuiten/verven van de velgen waarbij de randjes, waar de dekselklemmen achter haken, te glad worden.
Deze vakantie (net 2 wkn weg geweest in FR: 3220km) voor het eerst een reservedop meegenomen (mijn vrouw verklaarde mij voor gek) en dan dus geen dop verloren, tsss…

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 17 juni 2014 07:17 PM
  [ # 18 ]

Terug gevonden op een Frans boeren veldje 300 meter verderop. Onderweg wel iets gehoord maar het afgedaan, bij de supermarkt kwam ik er achter dat ik de wieldop was verloren. Op de terugweg zag een weerkaatsing in het maanlicht! Mazzel!

Sindsdien doe ik een beetje kneedbaar staal op 2 klemmen tussen velg en dop. Je krijgt het wel los maar je moet net wat meer kracht zetten.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 juni 2014 11:29 PM
  [ # 19 ]

Is dit nou meer een pallas probleem?, want ik ben zelf nooit een (grote) ID dop verloren…
Lijkt me toch sterk, want de rand van die doppen is toch vrijwel identiek?

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 17 juni 2014 11:59 PM
  [ # 20 ]

Ik heb spijtig genoeg geen ervaring met een DS/ID maar wel ervaring met metalen wieldoppen zoals die in de jaren ’60 en ’70 algemeen werden toegepast.

De wieldoppen die ver naar de buitenkant van de velg vastklemmen werken los als je fors door de bochten gaat, simpelweg door de vervorming van de stalen velgen. Zo verloor ik ze destijds vaak de doppen van mijn Chevrolet en Datsun. Ze zaten goed geklemd maar werkten telkens toch los al ik vaak (te) onbenullig door de bochten reed. Door regelmatig de doppen weer aan te drukken kon ik verlies van doppen daarna voorkomen.

Je verwacht het niet maar stalen velgen ‘veren’ echt mee met de krachten die er op komen.


Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 juni 2014 10:41 AM
  [ # 21 ]

De originele veren die aan de zijkant geklonken zitten roesten en worden moe. Daarom gaat de dop eraf. Zulke doppen kan je vaak met je hand van de velg pakken. Ik heb mijn pallas doppen voorzien van nieuwe veren en nooit meer een dop verloren.

Vervormende velgen geloof ik niet. De originele michelin velgen zijn best wel stijf.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 18 juni 2014 11:01 AM
  [ # 22 ]
bogaard77 schreef:

Vervormende velgen geloof ik niet. De originele michelin velgen zijn best wel stijf.

Ga maar eens stevig rally rijden. Geloof me, ik heb de nodig wieldoppen voorbij zien komen. Ook doppen die letterlijk nieuw uit de doos kwamen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 18 juni 2014 02:04 PM
  [ # 23 ]

dit zegt toch niets over eventuele velg vervorming? smile

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 juni 2014 06:09 PM
  [ # 24 ]

Iets kan alleen een kracht opnemen door te vervormen, ook al is het maar weinig….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 18 juni 2014 06:38 PM
  [ # 25 ]

Dat is zo, maar bij het ralley rijden krijgen de wielen flinke optaters en de klemmen waarmee de doppen vast zitten zijn verend. Het zou best kunnen dat door die klappen de verende klemmetjes langzaam maar zeker opschuiven op de velgrand, dus dat betekent dat de velg niet per se hoeft te vervormen.

Maar ik noem maar wat hoor, een DS velg is bepaald geen slappe hap.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 18 juni 2014 07:53 PM
  [ # 26 ]

Alles vervormt en buigt onder een belasting.
Dat doen betonnen bruggen, de carrosserie van je wagen en ook de stalen velgen.

Het is natuurlijk maar erg weinig. Constructies moeten wel enige verende eigenschappen hebben want als ze helemaal stijf zouden zijn dan scheurt en breekt het.

Deze eigenschap zorgt mijns inziens voor het kruipen en uiteindelijk verliezen van de doppen na zwaar bochtenwerk.

Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 18 juni 2014 07:58 PM
  [ # 27 ]

Je ziet toch veel ralley-DSen juist zonder die doppen rijden? Dan kun je sneller van wiel verwisselen.

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook