Sinds een paar weken hoorden we soms een krakend geluid bij het intrappen van het koppelingspedaal.
Het klonk een beetje als een droog scharnierpunt, ik zag alleen niets bijzonders.
Koppelen ging prima, ook niet zwaar.
Ik heb er verder dan ook geen aandacht aan geschonken.
Dit weekend was het gekraak veel duidelijker aanwezig, ik heb alle bewegende delen van het pedaal toch maar even gesmeerd. Helaas zonder resultaat.
Vandaag kon ik vanaf een parkeerplaats niet meer schakelen, de koppeling ontkoppelt niet volledig.
Ook komt het pedaal maar half terug.
Met starten in z’n 1 en double clutchend naar 2 ben ik naar de garage gereden en zijn we met de bus naar huis gegaan.
Ik ben bang dat de drukgroep de geest heeft gegeven.
Het gekraak klinkt toch alsof het van het pedalenstel in het interieur afkomt.
Onder de motorkap hoor je vrijwel niets.
Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt?
Wel een klus voor de garage in ieder geval…
De auto (Xsara Picasso 1,8 ‘2000 ) heeft ongeveer 165k gereden met veel stadsritten.
De koppeling is dus flink gebruikt…
Maar even afwachten wat de garage zegt…
Het bleek alleen de koppelingskabel te zijn…
Waarschijnlijk gaf zo’n rafel dat krakende geluid.
Auto rijdt weer!
Goed om te horen! Ik had hetzelfde euvel, vorig jaar zomer tijdens veel file-rijden (erg onprettig als er geen vluchtstrook is!) nadien geen last meer van gehad. De oorzaak blijft voor mensen je nog een raadsel.
Xsara Picasso exclusive 2002 op LPG
Het kraken begon al eerder, na een tijdje weg te zijn geweest kwam het erger terug.
Als jij dat ook hebt dan zal je waarschijnlijk over een poosje ook een (half) gebroken kabel krijgen…
Of is ie al vervangen?
Sinds de zomer van 2013 is het kraken niet meer terug gekomen, maar voor de zekerheid ga ik inderdaad maar kijken of ik de kabel kan/laat vervangen!
Xsara Picasso exclusive 2002 op LPG
Ik had ook 2x pokkerig gekraak, maar dat kwam van het voorste hevel voorop het motorblok. Achter het rubber heb ik toen 2x mijn spuitbus dun-dikke olie gespoten en toen kwam het niet meer terug eigenlijk.
Houd er rekening mee dat het geluid of gevoel van voor naar achter en andersom gewoon word doorgegeven zoals een gitaar zeg maar. Dus dat koppelingsgekraak is dan moeilijk te localiseren.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Het vervangen van de koppelingskabel viel best tegen! Na lang rommelen bleek ook dat de kabel, besteld via een webwinkel, niet de juiste was. Bestellen op kenteken geeft dus niet altijd de garantie op het goede artikel. Vervolgens een kabel gehaald bij de dealer (88 euro!). Het aansluiten bij het pedaal was een rotklus… Of het echt nodig was is vraag 2, maar kabelbreuk is nu in ieder geval uitgesloten.
Xsara Picasso exclusive 2002 op LPG
En dan nu: Hoe zag de oude kabel er uit? Heb je daar mankementen aan kunnen vinden.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Nee, zo op het oog niet, maar een groot deel van de binnenkabel is niet te zien.
Xsara Picasso exclusive 2002 op LPG
Vorig jaar precies hetzelfde gehad.
Krakend geluid bij koppeling intrappen en soms pedaal op grond blijven liggen.
Koppelingskabel vervangen en alle problemen opgelost.