Slingerend stuur lage snelheid
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 22 augustus 2014 05:22 PM

Ik heb vanmiddag even proefgereden in een Berlingo 1.9d uit 2000. Leuk ding met weinig km’s (+/- 170.000). Redelijk netjes, alleen doffe lak en een forse deuk in de zijdeur en wat bijbehorende schade aan het voorportier en het achterscherm. Het zag er verder niet heel dramatisch uit. Geen deuken in de dorpel of stijlen b.v.

Wat me echter meteen opviel- en daarom heb ik ‘m niet meteen meegenomen- was dat het stuur bij lage snelheid nogal slingerde. Boven ongeveer 50km/h werd het minder en bij 80 was het eigenlijk niet meer te merken.

Wat kan dat zijn? Ik dacht zelf aan de stuurbekrachtigingspomp of slechte sporing. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover ...

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 23 augustus 2014 10:26 AM
  [ # 1 ]

Check 4 banden op spanning en onrondheid, wielen recht? Homokineet?

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Michiel van Ginkel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 29-05-2006

- Dyane 6 Commerciale
Gepost: 23 augustus 2014 11:11 AM
  [ # 2 ]

het kan komen doordat de auto een tijd heeft stilgestaan. Mijn Malaga had het ook. Na de banden iets minder hard te hebben opgepompt en een km of 200 te hebben gereden was het probleem weg.
Er zaten klaarblijkelijk dus platte kanten aan een band. Wat men zegt: slingeren: voorwielen uit balans, trillen van het stuur: hoogteslag voorbanden, trillen auto: achterbanden hoogteslag.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook