3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Losschroeven instrumentenpaneel
Super IDee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 20-02-2010

- ID/DS DSuper4
Gepost: 28 september 2014 10:40 PM
  [ # 31 ]

Gisteren het instrumenten paneel opgeknapt. Mijn originele frontje had bij aanschaf van de DS, zoals bij zoveel DS-en een afgebroken hoekje. Dat hoekje had ik al eens geprepareerd door wat aan te helen. Zag er best aardig uit maar echt mooi was het niet. 2 jaar geleden al eens een onbeschadigd kaal frontje zonder klokken en afdekglaasjes gekocht. Nu gelijk met het monteren van een blauw en groen glaasje het geheel in orde gemaakt. Blauwe lampje doet het prima en geeft mooi licht, helaas wil het groene lampje niet branden. Tot vorige week dacht ik dat er geen licht door kwam omdat het glaasje helemaal zwart was, maar helaas met een mooi nieuw groen glaasje wil het groene lampje nog niet branden. Los van de auto op een losse voeding brandt het lampje wel. Ik heb gezien dat de dimmer niet meer is aangesloten. Maar ik zie ook een enkele losse contra stekker aan een groene draad achter het instrumentenpaneel. Ik heb de werkplaats handboeken er op nageslagen (Boek 814) maar heb geen idee waar het contrastekkerje aan een groen draadje voor is. Op deze groene draad meet ik geen spanning. Als ik de dimmer aansluit begint de bedrading van de dimmer te roken bij ingeschakelde verlichting. Daar is dus iets mis. De dimmer mis ik niet echt. Het groene lampje wil ik wel graag hebben branden bij ingeschakelde verlichting. Iemand een idee waar het losse contra stekkertje voor dient en of dit wellicht te maken heeft met het niet branden van het groene lampje?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 september 2014 10:44 PM
  [ # 32 ]

De dimmer is toch voor de achtergrond verlichting van de toerenteller en snelheidsmeter?
Dat probleem lijkt me niet noodzakelijk gerelateerd aan het groene lampje van de verlichting.
Kan natuurlijk wel als ze er gewoon 1 grote bende van gemaakt hebben Wink

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 28 september 2014 11:08 PM
  [ # 33 ]

Vandaag nog even alles open gehad als ook toen m’n contactslot vervangen moest worden. Er moeten 2 groene draden met contra stekkers zijn op de potmeter. Rook is een indicatie dat er iets mis was en in ieder geval nu is.
Hou rekening ermee dat LED polariteit belangrijk is. Als het lampje niet werkt, gewoon 180 graden door draaien.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Super IDee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 20-02-2010

- ID/DS DSuper4
Gepost: 29 september 2014 12:25 AM
  [ # 34 ]
bartjes schreef:

Vandaag nog even alles open gehad als ook toen m’n contactslot vervangen moest worden. Er moeten 2 groene draden met contra stekkers zijn op de potmeter. Rook is een indicatie dat er iets mis was en in ieder geval nu is.
Hou rekening ermee dat LED polariteit belangrijk is. Als het lampje niet werkt, gewoon 180 graden door draaien.

De 2 groene draden met contrastekkers voor op de potmeters zijn vierkante schuifstekkers. Deze 2 schuifstekkers bevinden zich voor het instrumentenpaneel vlakbij de potmeter dimmer. De contrastekker die ik bedoel is een typische ronde contra Citroën stekker. Wellicht is het ergens een massa van. Ik zal er morgen een foto van maken. Vlak voor de bewuste contrastekker zit een aftakking met als ik het goed onthouden heb een bruine draad.

Maar volgens mij heb ik de conventionele originele schuiflampjes. Heb me niet gerealiseerd dat die 180 graden gedraaid in de houder kan zitten. Kan me niet voorstellen dat dat LED lampjes zijn. Maar morgen ga ik zeker het lampje een slag draaien om dit op zijn minst even geprobeerd te hebben.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 september 2014 10:19 AM
  [ # 35 ]
Maarten fechner schreef:

Mooie lampjes, Bogaard !
Moet je dan groene en blauwe lampjes gebruiken, of gewoon de witte ?
Als je die daar bestelt, gewoon thuis bezorgd ?

Voor groen een groene en voor blauw kan wit of blauw.
Ja wordt thuisgestuurd.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Super IDee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 20-02-2010

- ID/DS DSuper4
Gepost: 04 oktober 2014 07:09 PM
  [ # 36 ]
Super IDee schreef:
bartjes schreef:

Vandaag nog even alles open gehad als ook toen m’n contactslot vervangen moest worden. Er moeten 2 groene draden met contra stekkers zijn op de potmeter. Rook is een indicatie dat er iets mis was en in ieder geval nu is.
Hou rekening ermee dat LED polariteit belangrijk is. Als het lampje niet werkt, gewoon 180 graden door draaien.

De 2 groene draden met contrastekkers voor op de potmeters zijn vierkante schuifstekkers. Deze 2 schuifstekkers bevinden zich voor het instrumentenpaneel vlakbij de potmeter dimmer. De contrastekker die ik bedoel is een typische ronde contra Citroën stekker. Wellicht is het ergens een massa van. Ik zal er morgen een foto van maken. Vlak voor de bewuste contrastekker zit een aftakking met als ik het goed onthouden heb een bruine draad.

Maar volgens mij heb ik de conventionele originele schuiflampjes. Heb me niet gerealiseerd dat die 180 graden gedraaid in de houder kan zitten. Kan me niet voorstellen dat dat LED lampjes zijn. Maar morgen ga ik zeker het lampje een slag draaien om dit op zijn minst even geprobeerd te hebben.


Het is gelukt. Het groene lampje brandt als de verlichting aan is.
Hoogst waarschijnlijk is er in het verleden kortsluiting ontstaan bij het vervangen van de chockekabel. De groene draad die aan pin 14 van de stekker zit, zit klem achter de chockekabel bij de doorvoer in het schutbord. Dit is natuurlijk de reden dat er in het verleden een nieuwe draad is gemaakt en dat daarom de originele draad nu los achter het instrumentenpaneel ligt. Nu met een nieuw groen glaasje valt het op dat het groene lampje überhaupt niet aan gaat. Was eerder niet opgevallen dat de plus van het groene lampje buiten gebruik is gesteld. Nu een nieuwe verbinding gemaakt en het probleem is opgelost.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook