Achterbollen losdraaien
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 04 februari 2006 11:16 PM

Heeft iemand een tip om de achterbollen bij een xm eenvoudig los te krijgen. Er is een speciaal gereedschapje voor, dat weet ik, maar dat heb ik natuurlijk niet.
Moet je deze ook losrammen met een beitel en een vuisje, zoals de voorbollen. En wat als ze errug vastzitten?
Ik vraag het maar vast want volgende week zijn ze aan de beurt.

groet

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 05 februari 2006 11:15 PM
  [ # 1 ]

Bekijk dit onderwerp maar eens, dan moet het zeker lukken.

Bij mij kwam de eerste moeilijk los, ik weet niet of het toeval was, maar de tweede heb ik vooraf met WD40 ingespoten en kwam erg gemakkelijk los.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 06 februari 2006 12:39 AM
  [ # 2 ]

Maar ik krijg nu in ieder geval een snelle reactie…. Cool
Bedankt!
Ik hoop alleen dat ik er een beetje bij kan met een beiteltje…achter dat is.

groet

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 februari 2006 12:43 AM
  [ # 3 ]

Re: Achterbollen losdraaien

Ries schreef:

Heeft iemand een tip om de achterbollen bij een xm eenvoudig los te krijgen. Er is een speciaal gereedschapje voor, dat weet ik, maar dat heb ik natuurlijk niet.
Moet je deze ook losrammen met een beitel en een vuisje, zoals de voorbollen. En wat als ze errug vastzitten?
Ik vraag het maar vast want volgende week zijn ze aan de beurt.

groet

zet hem in de hoogste stand, eventueel op wat blokken hout rijden zodat je meer bodemvrijheid hebt.
met beitel en hamer de bollen losslaan.
als je ze ziet draaien kun je stoppen.

vervolgens de auto in de allerlaagste stand parkeren en hem met open deur (ja vreemd he) stationair enkele minuten laten draaien en staan.
dan de motor uitzetten en de ontlastschroef op de drukregelaar 12mm sleutel losdraaien ongeveer 1 omw is voldoende….

dan kun je (als het goed is) de bollen gewoon met je hand ervanaf draaien.
zoniet, heb je nog druk achter je bollen zitten.
neem een krik en til de achterkant op en zet hem weer neer…
doe dit desnoods enkele keren ,net zolang tot de druk van de bollen is, zodat je ze met de hand los kan draaien.

mvgr wupke. Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 06 februari 2006 12:49 AM
  [ # 4 ]

Bedankt, Wupke.
Ik wist er al van verder, alleen die achterbollen nog.

En, portier open is niet nodig, vreemd hè. Geen hydractief namelijk…

bedankt voor je rieplaai!

gr
R

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 februari 2006 12:56 AM
  [ # 5 ]
Ries schreef:

Bedankt, Wupke.
Ik wist er al van verder, alleen die achterbollen nog.

En, portier open is niet nodig, vreemd hè. Geen hydractief namelijk…

bedankt voor je rieplaai!

gr
R

als je een standbol hebt (3e bol onder de achteras) dan moet je die truuk wel toepassen.
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 06 februari 2006 01:33 AM
  [ # 6 ]

waar is dat nou weer goed voor??????

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 06 februari 2006 01:57 AM
  [ # 7 ]

Bol drukloos maken. Anders spuit de LHM om je oren.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 februari 2006 02:22 AM
  [ # 8 ]
voge schreef:

waar is dat nou weer goed voor??????

daar heb ik net een anderhalf uur durende msn sessie met lelijke eend over achter de rug.
ik zal vragen of hij dat verhaal geschoond wil posten,,, als hij het snapt dan snappen jullie het ook..
mvgr wupke: Wink

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?p=184693#184693

Waarom met open deur ?
hahahahaha
:
tja probeer eens wat te fantaseren waarom toch die open deur

Luisteren naar gesis ?
neuh
Zien of er LHM over de straat loopt ?
:
onder de (meeste) XM’s zitten8 bollen
4 voor de veren
1 voorraadbol voor het hele systeem.
2 tussenbollen
en een voorraadbol voor het stand systeem
:
en een extra voorraadbol voor de diravi
mits aanwezig
Stand-systeem ?
die bol voor het stand systeem is de boosdoener
mits werkend blijft de auto 10 dagen op rijhoogte
om de druk van de standbol te halen, moet je hem in de laagste stand zetten met de deur open,, de standbol word dan geactiveerd, echter door de laagste stand is die vrij snel zn druk kwijt,,, als de bollen drukloos zijn kan je met de hand losdraaien…..(van te voren echter onder druk een zetje geven met hamer en beitel)

doe je die truuk niet kan je blijven beuken op de bol, of hij draaid , is dan maar de vraag, zowel krijg je dus een heftige LHM lekkage tot die standbol leeg is
Dus er zit een sensor in de deur/deurstijl die 1 of ander stuk elektriek zegt of de standbol drukloos moet worden of niet ?
zogauw je de binnenverlichting activeerd krijgt de hydractief het signaal om de auto (op stand) te houden
:
ook de kofferklep
:
hehe
Dat houdt in deur open = auto omhoog blijven ... Toch ?
hij schakeld dan de auto op sportstand en activeerd de standbol
:
ja
:
mits je hem in de laagste stand zet
grap is nu in deze,,,, draai je tegelijk de ontlastschroef van de voorraadbol los(op de drukregelaar) dan werkt die truuk niet
dan klapt de veiligheids klep erin en heb je wederom druk onder je veervollen achter(ivm het remsysteem wat werkt achter op de veerdruk.
Ik kan er nog niet helemaal bij waarom de deur open moet ...
holleee dan…..
:
1 = 4 bollen
veren
2 extra bollen 1 op elke as
Ja, zover snap ik het, ik begrijp waar elke bol voor is
voor de sport comfort stand
ecu gestuurd
dan 2 voorraadbollen

en 1 standbol
:
als nu de druk van de achterste 3 veerbollen moet wegens demontage ervan, moet de standbol ook leeg
Dat snap ik.
anders zet je het contact uit, en gaat die bol doodleuk het syteem weer onder druk zetten (alleen) het veiliheidsventiel sluit nu het systeem, waardoor de handel in de laagste stand niks meer doet..dus het veersysteem blijft onder druk
om dat te passeren moet je dus alsnog de standbol voor de gek gaan houden ZONDER DAT DE VEILIGEIDSKLEP zich activeerd
dit doe je door de standbol te laten denken dattie druk moet leveren met lopende motor dus(daardoor sluit de veiligheidsklep zich niet)
:
dus zet je de deur open of bv de kofferklep
dan denkt de bol, oh jee ik moet de auto op rijhoogte houden

echter verliest hij nu alle druk omdat de handel in de rijstand staat
sorry
laagste stand
ergo,, systeem is drukloos
Hmz ...
het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het nog niet. Handle in laagste stand = druk weg = auto omlaag. Waarom moet er daneen deur/klep open ?
snap je wat de standbol doet

Die houdt de auto omhoog als de motor uit is.
oke, wat denk je dattie doet als jij de achterbollen wilt vervangen

Dan spuit hij alle LHM er uit.
juist
hoe krijg je dan alle druk ervanaf?
:
Auto in z’n laagste stand en dan die onluchtingsschroef een kwart slag open.
neup
:
dan zit die standbol nog steeds onder druk

Das waar.
en als jij nu (na het losdraaien van de ontlastschroef) de motor uitzet wat denk je dat die bol wil doen
Systeem op druk houden, dus de bol perst zichzelf leeg en alle LHM stroomt er via die onlastschroef uit = hoop viezigheid.
nee dus
want nu registreerd het veiliheidsventiel een gevaarlijke drukval ,en sluit het retoursysteem
dwz de druk blijft op het systeem

snappie dat?
Dus er stroomt geen LHM uit de ontlastschroef maar de hele rommel blijft wel op druk ?
:
er stroomt niks uit de ontlastschroef,, maar dat leg ik dadelijk wel uit
als er een gevaarlijke drukval is in het systeem zal het veiligheids ventiel het remsysteem ten alle tijde onder druk pogen te houden,, dwz hij sluit het retour af.
Ik snap het, rem is het belangrijkste deel van een auto.
hierdoor kan de standbol zijn druk dus niet kwijt, en blijft dus het veersysteem achter onder druk houden

Ja, dat snap ik.

om dit te omzeilen moet je dus een situatie creeëren waardoor het veiligheids ventiel zich niet sluit
Ja, dat snap ik
en dat doe je dus, dmv lopende motor laagste stand en een open deur,,

Dus er zit een sensor in de deur/deurstijl ?
doordat dan de tegendruk in het systeem blijft zal de veiligheidsklep zich niet sluiten, echter zal de druk uit de standbol wel afvloeien
binnenverlichting
:
Ok.

geeft signaal aan de ecu

ecu activeerd de standbol
Ecu zegt tegen de standbol ‘loop leeg’. Zoiets ?
zegt:
hij zegt, houd de auto aub op rijhoogte
Ok.
of op de huidige hoogte
en doordat je handel in de laagste stand staat loopt die druk regelrecht in het LHM potje
ergo systeem is dan drukloos

Ok, ik denk dat ik het snap
cp doen en in word zetten

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 06 februari 2006 02:49 AM
  [ # 9 ]

6 pagina’s MSN in Word gezet even samengevat:

Het probleem:

Om de achterste veerbollen te demonteren moet de druk uit het systeem. Doe je dit niet, dan krijg je de bollen zeer moeilijk los en als je ze los krijgt, spuit de LHM alle kanten op (geeft veel rommel). Om het systeem drukloos te maken, zet je de auto in z’n laagste stand. Echter, je kan dan nog niet de bollen demonteren want dan denkt het systeem dat er ergens een groot lek is waardoor er een veiligheidsventiel dicht gaat en er geen LHM meer terug kan stromen naar het voorraadvat waardoor er druk op het systeem blijft staan. Deze druk komt van de standbol.

Oplossing: veiliheidsventiel duidelijk maken dat het niet dicht moet.

Om te voorkomen dat bij het demonteren het veiligheidsventiel dicht gaat en je dus druk houdt, moet je de auto met draaiende motor en een deur open in de laagste stand parkeren. Dan krijgt het veiligheidsventiel een signaal van de ECU (boordcomputer) dat deze open moet blijven staan. Wanneer dan de auto in z’n laagste stand staat, is bijna alle druk uit het systeem.

Nog een klein probleem: door interne weerstand blijft er altijd nog een ietsje druk op het systeem staan.

Vervolgens kan je de motor uit zetten (pomp pompt niet meer) en haal je het laatste beetje druk uit het systeem door de onlastschroef een kwart slag los te draaien. Vervolgens kan je de achterste veerbollen losdraaien.

Reden van het veiliheidsventiel: als er ergens iets lekt, moeten de remmen het altijd blijven doen. De remmen zijn namelijk het belangrijkste deel van een auto. Echter, de remdruk van de achterste remklauwen haalt het systeem uit de achterste veerbollen en de standbol. Dus als je je veerbollen loshaalt, moet je het systeem laten weten dat het geen lekkage (storing) is, maar een reparatie. Daarom ‘leest’ de ECU dat je een deur open hebt (heb je vaak niet bij het rijden), de auto in z’n laagste stand staat (zo rijd je ook niet vaak) en dat de motor aan staat en ‘weet’ daarom dat het veiligheidsventiel niet dicht mag.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 februari 2006 02:58 AM
  [ # 10 ]

een bewijs dattie toch wat geleerd heeft van enkele uurtjes msn techno txt kloppen.
mooi..

een 10 wat mij betreft .
nou maar hopen dat de rest van de bevolking er ook wijs uit kan..Laughing
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 06 februari 2006 07:46 PM
  [ # 11 ]

Had je dat niet iets uitgebreider kunnen optypen?  Shocked

Nu heb ik comfortbollen besteld en Xantia bollen gekregen vandaag   Sad

Ik neem aan dat deze niet onderling uitwisselbaar zijn en dus weer terug naar de verkoper moeten.
Vanwege andere drukken waarschijnlijk. Ik kan deze verschillende drukken nergens vinden maar ik weet ook niet of de inhoud van de bol hetzelfde is.

Weten jullie dat?

gr
R

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 februari 2006 09:56 PM
  [ # 12 ]
Ries schreef:

Had je dat niet iets uitgebreider kunnen optypen?  Shocked

Nu heb ik comfortbollen besteld en Xantia bollen gekregen vandaag   Sad

Ik neem aan dat deze niet onderling uitwisselbaar zijn en dus weer terug naar de verkoper moeten.
Vanwege andere drukken waarschijnlijk. Ik kan deze verschillende drukken nergens vinden maar ik weet ook niet of de inhoud van de bol hetzelfde is.

Weten jullie dat?

gr
R

GEWOON MONTEREN.
sorry caps stond aan.
Xantia bollen onder een standaard XM HP is lekker veren, toch met behoud van koersvastheid.
ze passen en de druk incluus de schokbreker heeft nagenoeg dezelvde stijfheid.
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 06 februari 2006 11:30 PM
  [ # 13 ]

Na de correspondentie met de verkoper is er besloten dat ik de bollekes omruil tegen Xm bollen.
Het waren trouwens santia comfort-bollen, dus die zijn misschien weer te zacht…
Nu ja, ze kunnen eenvoudig worden geruild en dan is er achteraf misschien een beter gevoel over, dus…

groet

R

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 09 februari 2006 11:39 PM
  [ # 14 ]

Goed, ff ter afsluiting dezer topik.
De Xm ballenkraam kwam gisteren en ik heb ze er meteen aangehangen.
Voorbollekes konden zonder moeite worden losgetimmerd en achterbollekes hadden iets meer geweld nodig. Logies, want die zitten in weer en wind. Lukte tog met vuist en beitel.
Al met al ging het vrij soepel…en de Xm helemaal trouwens Very Happy

Zo merk je dat je langzaam meegroeit met het stugger worden des HP geveerde automobiel. Mijn vrouw moest al melden dat ze heen weer werd geschud….duh…

Drempels, eat your heart out :guitare

groet
R

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook