Ik weet het lijkt een rare vraag maar zou je een versnellingsbak van een lange slag motor pas kunnen maken op een korte slag motor ?
Totaal aantal Berichten: 43115
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Nee.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Aha, ok.
De vraag komt omdat iemand die ik ken aan het kijken is of hij een andere motor en ook vooral bak in zijn HY kan leggen.
Een differentieel van een bak van een lang slag blok kan je omdraaien door het kroonwiel om te draaien.
Zodoende kan je dus een lange slag ds blok met bak in een HY kwijt. Dan heb je ook 4 versnellingen (vooruit)
Maar ik begrijp dat een modern ds blok dus niet tegen zon lange slag bak past. Das wel jammer.
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Je kunt wel een HY bak met lange overbrengingsverhouding (850 kg HZ) in de HY hangen. Het blok is meer dan soepel genoeg voor 3 versnellingen ook met lange overbrengingsverhouding.
Heb ooit eens geweldige sleutelles gehad op de HY in het zuiden van NL in een boerderij. Weet de namen van de mannen niet meer, maar heb toen in zijn HY met lange overbrengingsverhouding en op gas en met DS zuigers (hogere compressieverhouding) reed echt heel lekker vlot, voor een HY dan…
Leuk altijd die modificatie projecten.
Een hogere compressieverhouding zal al best wat doen op een HY.
Weet trouwens iemand of het te zoen zou zijn een DS motor andersom te laten lopen ?
Iemand ervaringen ?
Hangt er oa van af of de je kettingspanners andersom kwijt zou kunnen.
Of heb je dan ook nokkenas problemen ?
Mechanische benzinepomp kan je wel weglaten eventueel. Hoeft misschien zelfs ook niet aangezien het een stiftaandrijving is.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Er is al heel wat geschreven over modificaties van HY aandrijving:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222089/
waar rook is, is…
LHM only!
Klopt inderdaad. De power van die HY motoren houd niet over, en een 3 bak is ook niet fantastisch.
Maar dit is meer vanuit het perspectief, wat kan je doen met ds onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 43115
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
maxcitro schreef:
Een differentieel van een bak van een lang slag blok kan je omdraaien door het kroonwiel om te draaien.
Weet je dat héél zeker ?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
En op http://citroenhyforum.nl staan ook vele ombouwprojecten beschreven. Even zoeken daar!
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
waterman schreef:maxcitro schreef:
Een differentieel van een bak van een lang slag blok kan je omdraaien door het kroonwiel om te draaien.
Weet je dat héél zeker ?
Dat is in het verleden een aantal keer gedaan en veroorzaakte zeer snelle slijtage aan de bak.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 43115
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Dat bedoel ik dus
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Maar het kan dus wel.
Overigens als je een dif niet omdraait en uit maar wel uit en in elkaar zet kan je ook grote slijtage krijgen. Plaatsing van de pignon komt tamelijk precies.
Mechanisch is er geen reden waarom het kroonwiel niet omgedraaid en via dezelfde pignon zou kunnen worden aangedreven.
Zie hier: (jammer dat de links naar de plaatjes het niet meer doen)
http://www.ctaservice.se/old/twinengineDS/twinengineDSeng.htm
Totaal aantal Berichten: 43115
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Ik ben het daar niet zomaar mee eens. Kroonwiel en pignon slijten op elkaar in en daarbij heeft de draairichting zeer zeker invloed. Omdraaien van een gebruikt kroonwiel op een gebruikt pignon levert dus overmatige slijtage in korte tijd op, zaken die ruimschoots bewezen zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Zelfde flank van het kroonwiel word aangedreven. Enkel verwissel je de voor en achter kant van pignon en kroonwiel flanken.
Als de zaken al redelijk ingelopen zijn is het inderdaad wellicht niet de meest leuke actie, maar je kan er als het ding niet teveel kms gedraaid heeft (of beter nieuw) best nog mee weg komen lijkt me.
Dit soort dingen zijn gewoon leuk om te proberen.
Beter nog is het gebruik van een Maserati Merak bak, maar die heeft niemand hier liggen denk ik.
Maar die past weer niet zomaar vanwege de kopp.klok
Totaal aantal Berichten: 43115
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Jawel hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!