2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Hoger verbruik Citroën C4 1.6 HDI 110pk 2007
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 27 december 2014 11:15 PM
  [ # 16 ]

Klopt, maar dat is iedere winter het geval, en de vorige winters heb ik nooit zo een hoog verbruik gehad (heb de auto nu al van juli 2010).

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 27 december 2014 11:16 PM
  [ # 17 ]
knight-rider schreef:

Er zit een steenmarter onder de motorkap die we niet wegkrijgen. Heb het enkele weken terug ontdekt, maar weet eigenlijk niet hoe lang hij daar dus al zit.
Hij heeft al een kabeltje van één van de dagrijlichten doorgebeten en er zijn bijtsporen aan enkele andere kabels te zien.

Heb dat met een C3 ook gehad , uiteindelijk is er een appartaatje in geplaatst dat die beestjes op afstand houd .

Indien nodig kan ik wel eens vragen wat dit juist was .

Walter   nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 december 2014 11:17 PM
  [ # 18 ]

Steenmarters blijven niet onder de motorkap zitten. Ze komen en ze gaan want ze moeten eten en drinken. Ze houden het niet vol zonder voedsel en water in te nemen. Hooguit zal deze steenmarter steeds terugkeren naar de C4.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 27 december 2014 11:26 PM
  [ # 19 ]
wbogaerts schreef:
knight-rider schreef:

Er zit een steenmarter onder de motorkap die we niet wegkrijgen. Heb het enkele weken terug ontdekt, maar weet eigenlijk niet hoe lang hij daar dus al zit.
Hij heeft al een kabeltje van één van de dagrijlichten doorgebeten en er zijn bijtsporen aan enkele andere kabels te zien.

Heb dat met een C3 ook gehad , uiteindelijk is er een appartaatje in geplaatst dat die beestjes op afstand houd .

Indien nodig kan ik wel eens vragen wat dit juist was .

Walter   nice day

Ja, ken ik, dat zijn apparaatjes die een bepaalde frequentie geluid produceren waardoor die beestjes wegblijven. Mensen horen dit geluid normaal gezien niet.
Probleempje, ik ben dus wel gevoelig voor dat geluid.

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 27 december 2014 11:28 PM
  [ # 20 ]
waterman schreef:

Steenmarters blijven niet onder de motorkap zitten. Ze komen en ze gaan want ze moeten eten en drinken. Ze houden het niet vol zonder voedsel en water in te nemen. Hooguit zal deze steenmarter steeds terugkeren naar de C4.

Tuurlijk blijven die daar niet zitten, anders had ik er al een sjaal van gemaakt Laughing
Eten nemen ze zelfs mee tot onder de motorkap, want heb het al terug gevonden op de bodemplaat onderaan de motor.

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 december 2014 11:55 PM
  [ # 21 ]

De auto ergens anders zetten, binnen, een optie? Het zijn echte slopers die beesten. Maar ook ernstig beschermd dus geen gekke dingen mee doen als je ‘m ziet Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 28 december 2014 01:13 AM
  [ # 22 ]

Als ik thuis ben staat de auto binnen in de garage, het is daar dat dat rotbeest (of rotbeesten??) zit.
En ja, ik weet dat die beestjes beschermd zijn.

Maar dit is eigenlijk off topic, tenzij dat rotbeest de oorzaak kan zijn van het hogere verbruik?

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 28 december 2014 05:23 PM
  [ # 23 ]

knight, ik merk aan je km-stand, dat je niet echt veel km maakt met de diesel, ongeveer 12a13000km p,jaar. niet echt lekker voor een diesel, vooral moderne diesels, waar de jouwe ook al uit bestaat. waarschijnlijk zit jouw egr-klep, en roetfilter dan aardig dicht geslipt, waaraan waarschijnlijk het hoge verbruik te danken is, een beurt van een dealer of garage, daar lig ik helemaal blauw van het lachen van, dit berteft alleen nieuwe olie, en remmen los maken, en de benodigde filters,  waarschijnlijk zijn je ritten zo kort dat het systeem niet eens genereerd, dit is zeg maar een schoonmaak beurt, van de motor en uitlaatsysteem, dit doet de auto automaties, mits je genoeg rijd. een oplosing zou zijn een betere brandstofsoort tanken, deze brandstof is wel duurder, maar er is een stof aan toegevoegd die het systeem continu reinigt, vraag dus even aan je garage of ze bij de beurt hierna even willen kijken, of egr en roetfilter nog genoeg werken, geloof me dit zit niet eens bij een grotebeurt, als dus alles gereingt is, omdat het dicht zat??? en de motor draait dan weer zuinig, dan overwegen, of soms heel lange afstand rijden, of soms betere brandstof tanken, bv in een verhouding van 1 op 3 tanken. nu zullen er een hoop gaan zeggen dat ie dan eerder renegeerd, maar als je niet meer dan 12 km naar besteming rijd, wordt er niks gereinigd, de motor wordt gewoon niet heet genoeg hier dan voor. dit alles is natuurlijk een sugestie omdat ik natuurlijk niet, echt weet hoe je de auto gebruikt, maar hoor ik dan wel.

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 29 december 2014 12:22 AM
  [ # 24 ]

Ik heb inderdaad weinig kilometers voor een diesel. Heb de auto in 2010 gekocht met slechts 12.000 km op de teller, de vorige eigenaar reed dus nog minder.
Ik doe inderdaad zo een 12.000 km per jaar. Enkel noodzakelijke kilometers, vooral woon-werk verkeer. Dat is 25 km enkel en de filter regenereert daarop zonder probleem (merk dat altijd aan het iets hogere verbruik wanneer dat gebeurd).
De regeneratie is toch enkel het zuiveren van de roetfilter? Heeft verder toch niets te maken met de motor?
Van zo lang ik de auto heb heeft die nooit bij een merkgarage binnen geweest. Ik ga altijd bij een kennis die rustig de tijd neemt om alles grondig na te kijken en alles te doen waar ik ook naar vraag. Ik ben er ook altijd bij wanneer dat gebeurd.
De diesel die ik bij Esso tank bevat al toevoegingen om de motor te kuisen.

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 29 december 2014 12:46 PM
  [ # 25 ]

Met het risico op een hoog Broodje Aap verhaal…

Als je op minder dan een uurtje rijden van de Duitse grens woont, ga dan op de Autobahn de auto eens goed uitlaten. Dus, wanneer de omstandigheden het toelaten qua drukte en weer, een tijdje op zware motorbelasting rijden. Vrij letterlijk alles goed doorblazen. Doe eens een half uur 150+ km/uur.

(Bij de C4 II staat zelfs in de handleiding dat langere tijd met meer dan 140 km/uur de temperatuur in de roetfilter vanzelf hoog genoeg wordt, dus onder inspuiten van reinigingsvloeistof, voor het regenereren.)

Bij alleen maar korte ritjes kan je tegen allerhande problemen aanlopen omdat een motor + uitlaattraject niet door en door op temperatuur komt. Fratsen als staand water in je einddemper bijvoorbeeld. Er zijn ook auto’s (niet per sé jou C4) die bij alleen korte ritten condensophoping kunnen krijgen in de intercooler.

Maar euhh, als ik heel eerlijk ben… Zou je niet een keer de auto naar een Citroën dealer brengen en laten kijken wat gedaan moet worden in plaats van (overigens met alle respect voor je eigen monteur) te laten doen wat jij vraagt?

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 29 december 2014 01:41 PM
  [ # 26 ]

Kan mij niet voorstellen dat er 140 staat…
Je moet gewoon ern paar km harder dan 60 rijden om het regeneratie te starten..
En volstaat, het nieuwe rijden is wel funest voor het fap.


Dit staat erin…

Ga om het roetfilter te regenereren, zo- dra de omstandigheden het toelaten, met een snelheid van minimaal 60 km/h rijden tot het lampje uitgaat.
Als het lampje blijft branden, raadpleeg dan het hoofdstuk over het additiefni- veau.

Profiel  
 
Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 29 december 2014 02:36 PM
  [ # 27 ]

Sorry, ik haal informatiebronnen door elkaar. Ik had het elders gelezen.

Regeneratie met behulp van de additiefvloeistof kan voorbij 60 km/u, als het lampje ervoor aangaat.

Bij zwaardere motorbelasting wordt de temperatuur van de roetfilter hoog genoeg om de roet uit zichzelf te laten verbranden. Daarvoor moet je een tijdje met 140+ rijden, om voldoende warmte te genereren.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 29 december 2014 04:07 PM
  [ # 28 ]

Nee hoor echt niet..
Hoger dan 70 is echt voldoende..
Ik heb 4x een 1.6 met fap gehad en ik rij bijna nooit 140 en regenereren ging altijd prima….
Enige wat belangrijk was tijdige oliewissel
En kwaliteits diesel tanken, dat heb ik ervaren bij mijn eerste c5 met 1,6 hdi.
Wat ook helpt is toeren maken, ipv het nieuwe rijden.

Profiel  
 
knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 29 december 2014 05:54 PM
  [ # 29 ]
Technoloog schreef:

Maar euhh, als ik heel eerlijk ben… Zou je niet een keer de auto naar een Citroën dealer brengen en laten kijken wat gedaan moet worden in plaats van (overigens met alle respect voor je eigen monteur) te laten doen wat jij vraagt?

De persoon waarbij ik ga weet echt wel wat hij moet doen (ook zonder dat ik iets zeg), maar als ik hem expliciet op iets wijs dan kijkt hij daar zeker ook grondig naar.
Dat was wat ik eerder bedoelde toen iemand zei dat ze bij de dealer enkel het hoogst nodige doen.

Bij deze persoon ben ik zeker dat alles wat gedaan moet worden ook gedaan is, bij de gemiddelde dealer ben je dat spijtig genoeg niet.

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 december 2014 06:12 PM
  [ # 30 ]
ronama schreef:

Wat ook helpt is toeren maken, ipv het nieuwe rijden.

Het “nieuwe rijden” is de dood voor je motor inderdaad.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook