2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
dieselpomp terugschroeven voor keuring roettest
Gepost: 26 september 2014 10:10 PM
  [ # 16 ]

Al die roetproblemen komen door dat fijne ‘nieuwe rijden’. Leuk voor moderne benzineauto’s, maar juist helemaal niet voor moderne diesels. Een beetje toeren houd de boel veel schoner.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 september 2014 10:12 PM
  [ # 17 ]

Precies. Dus: schoonmaak additief er in, motor netjes warm rijden, een snelweg opzoeken en het gas flink instampen in de 3e en 4e versnelling. En dan eens een lekker stuk 130 planken in z’n 4.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 26 september 2014 11:32 PM
  [ # 18 ]
Citroensmgz schreef:

Je moet bij een 2008 niet aan de EGR gaan zitten want ook al heb je geen roetfilter/FAP de HDI is wel compleet electronisch gestuurd. Eraan knoeien kunnen velen maar als er een probleem is dat weer oplossen is slechts weinigen gegeven. Ik zou maar eens een lange rit gaan maken op de snelweg. Als je 130 rijdt met XTR voor een uur dan moet dat wel helpen, zeker in de 4e versnelling hij heeft zoveel oppervlakte dat hij veel vermogen nodig heeft.  En dan voor de keuring hetzelfde: Naar de keuring minstens via de autoweg voor 30-40 kilometer en gas geven…

Zo’n EGR spray van welk merk dan ook is wel wat garages gebruiken, en dan een factuur schrijven voor EGR systeem reinigen….alsof ze heel de boel hebben opengemaakt.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 september 2014 12:08 AM
  [ # 19 ]

Ik denk dat die roetproblemen bij diesels vooral komen door korte ritjes, en in veel mindere mate door het “moderne rijden”.
Papapaul woont denk ik in België, en in tegenstelling tot Nederland is het in Belgie fiscaal en voor de verzekering vrijwel hetzelfde of je een diesel of benzine rijdt, zelfs enigszins ten gunste van de diesel, met als enig verschil je verbruik en een liter diesel die 15-20 cent per liter minder kost. Je ziet hier dan ook mensen een kleine diesel gebruiken als “boodschappenwagen”, met relatief weinig kilometers per jaar en veel korte ritten. In Nederland zie je dat veel minder doordat dit fiscaal afgestraft wordt en ja, daar konden diesels vroeger heel slecht tegen en dat kunnen ze eigenlijk nog niet echt goed, ook al zal de fabrikant dat liever niet toegeven.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 september 2014 12:13 AM
  [ # 20 ]

Ook bij dieselauto’s die dagelijks 100 km of meer op de snelweg maken komen grote problemen voor met het dichtkoeken van het inlaattraject door het egr systeem. Dit staat vrijwel los van korte stukjes en heeft veel te maken met het nieuwe rijden waarbij men de motor niet meer op z’n lazer geeft. Trap je het gas af een toe eens lekker open dan komen er veel minder problemen met vervuiling voor, cijfers van de wegenwacht wijzen dat al enige jaren uit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
papapaul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-03-2011

- Berlingo XTR
Gepost: 27 september 2014 10:18 AM
  [ # 21 ]

Jahoor ,

Ik woon inderdaad in Belgie en momenteel in het hier nog enigszins voordeliger om met een diesel te rijden als je toch minstens 15.000 KM / jaar doet .  ( Ik zeg wel momenteel want er zijn reeds krantenkoppen verschenen waarbij men de dieselprijs wil gelijktrekken met de benzineprijs )

Zelf doen we ( vooral de vrouw ) net iets meer dan 20.000 KM/jaar dus daarover hoeft de discussie al niet te gaan en het zijn 40% lange stukken en 60 % korte stukken . Over de rijstijl kan ik wel overtuigend zeggen dat we zelden ( eigenlijk nooit ) eens goed in de toeren gaan optrekken . Maar vanaf heden gaat daar verandering in komen , althans toch die paar weken voordat ik naar de keuring moet Smile

Profiel  
 
papapaul
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 15-03-2011

- Berlingo XTR
Gepost: 01 oktober 2014 09:22 PM
  [ # 22 ]

Vandaag dus opnieuw naar de keuring geweest voor de roet-test .

De vorige readings waren 5.8 dus veel te hoog voor een euro 4 norm die slechts 1,5 mogen hebben .

Even op een rijtje wat ik sindsdien ondernomen heb om die waarden proberen te doen zakken :
- additief ter “zuivering” bij een tank (3/4de vol) gedaan .
- 2 weken stevig in de hogere toeren zitten doorschakelen (3500 tot over de 4000 zelfs ) na de motor eerst goed warm gereden te hebben .
- een bout tussen het gaspedaal en de aanslag ervan gestoken zodoende kon men het gaspedaal 2 cm minder indrukken ( dat heeft volgens mij weliswaar echt niks afgedaan )
- vanmiddag dan toch eerst ( jawel onder het mom , baat het niet dan schaad het niet ) de uitlaat 10minuten uitgespoeld met de tuinslang boven een afvoerputje . Er kwam daar wel wat roet mee naar buiten met het water maar ik had veel erger verwacht , na pakweg 1 minuut was het water reeds glashelder .

Uitslag : groene kaart doch slechts net met de hakken over de sloot : 2,1 doch daar het een herkeuring was en men volgens mij dan minder streng is liet men mij toch doorgaan nadat ik vertelde dat wij een echt kalme rijstijl hadden . 

Ik heb er deze keer wel eens op gelet tot hoever de naald van de toerenteller gedreven werd en daar werd ik toch effe stil van :  7 X tot 5200tr/min en die 7 maal was dus echt omdat meneer de keurder dacht dat hoe vaker hij het beestje afbeulde hoe lager de waardes werden gingen worden , maar nee hoor .
Dus mocht er iemand van jullie dit toevallig lezen die ook weet hoe je het toerental van mijn wagen kan begrenzen (tot zo’n 4300 à 4500 ) dan ga ik volgende keer met een iets geruster hartje naar de keuring .

Allszins al bedankt aan iedereen die me hier nuttige info en tips en/of hun mening hebben gegeven .

Tegen volgend jaar , maar ik denk veel eerder ga ik mijn EGR-klep afsluiten en mss het inlaat spruitstuk cleanen ( als dat laatste haalbaar is voor mij want dat heb ik nog nooit gedaan , anders laat ik dat door meer ervaren handen uitvoeren ) , hopelijk geeft dat wat meer resultaat tijdens de test .

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 oktober 2014 09:27 PM
  [ # 23 ]

Met het begrenzen van het maximum toerental zal je niet meer door de keuring komen: De keuringseisen stellen per wagen/motortype een maximaal toerental af wat gehaald moet worden. Als je gaat begrenzen haalt ie dat niet en kan er niet gemeten worden, ergo: afgekeurd.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
2clean
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 03-12-2006

Gepost: 29 december 2014 05:48 PM
  [ # 24 ]

Ik rij ook nog een oude Mercedes als camper. Wat er veel gedaan wordt is 1% aceton bij de brandstof doen. Daardoor verbreek je de oppervlakte spanning van de diesel en gaat daardoor beter verstuiven dus beter verbranden. Ik ben net weer voor de keuring geweest met mijn andere diesel een vw Transporter 1.9 td met 400000 kilometer op de teller en die kwam met aceton op 0.43 bij de roetmeeting. Geen getrap met die dingen is helemaal niet goed voor die dingen. Doe er je voordeel mee. In augustus een Mercedes 508 met ruim 5 ton niet door de keuring na een uurtje weer terug en fluitend er door heen.

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 02 januari 2015 04:14 PM
  [ # 25 ]

Zou ik alleen bij een oude ongeblazen diesel doen.
Aceton lijkt me de smeereigenschappen van de dieselbrandstof sterk te verminderen.

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook