Kopbouten, wel of niet vervangen?
Gersjob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2014

Gepost: 10 januari 2015 03:12 AM

Hallo allemaal.

Bij het demonteren van de cilinderkop van mijn ID, brak er natuurlijk een kopbout af aan de uitlaatzijde van mijn DV2 motor. De overige kopbouten lieten zich redelijk makkelijk losdraaien en zien er nog goed uit. De monteur in mij zegt dat ik alle kopbouten zou moeten vervangen, maar aan de andere kant zou het vervangen van die ene kopbout best kunnen volstaan. 17 kopbouten vervangen a €9,- is bij elkaar best een aardig bedrag om extra te investeren in een motorblok waarvan ik nog niet eens weet of, en hoe deze zal lopen. Heb de ID gekocht met defecte motor namelijk.

Lang verhaal kort: Wie heeft de koppakking van zijn Dame al eens vervangen, en wat heb je toen met de kopbouten gedaan? Meningen of suggesties?

Groet,

Gerard

Oost west, BMW is ook niks…....

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 januari 2015 09:37 AM
  [ # 1 ]

Als de draad nog goed is, de kop niet rond en de bout heeft geen putcorrosie zou ik ze hergebruiken. Kopbouten blijven meestal vastzitten omdat ze vastroesten, dat heeft niets met de sterkte te maken. “Toen” hadden ze nog geen Strekbouten maar werden alle bouten opnieuw gebruikt.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 10 januari 2015 10:28 AM
  [ # 2 ]

Ik heb ze altijd hergebruikt zonder probleem.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 januari 2015 05:55 PM
  [ # 3 ]

Kopbouten kan je gewoon hergebruiken als ze niet erg beschadigd zijn.
Wel de draad goed schoon maken en even met een tap de draad in het blok opzuiveren.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 10 januari 2015 06:15 PM
  [ # 4 ]

Eens met de anderen: bouten schoonmaken, draad controleren en de bouten lichtjes invetten of een drupje olie er op en hergebruiken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 januari 2015 06:24 PM
  [ # 5 ]

En goed opletten of er geen vloeistof in het boutgat zit.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 januari 2015 07:41 PM
  [ # 6 ]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die afgebroken bout er uit is gekomen…
Uitgeboord en opnieuw getapt?
Had je daar speciaal gereedschap voor?

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 11 januari 2015 02:41 PM
  [ # 7 ]

Ik heb wel eens de tip gekregen een moer op de afgebroken bout te lassen waarna je de moer kunt uitdraaien. Wellicht breekt dit af en zul je het lassen moeten herhalen.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook