Geen spanning achterzijde
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 02 november 2014 06:29 PM

Vraagje voor de deskundigen: Mijn schoonvader rijdt een C6 (2,5 jaar oud en 75000 km) en kwam vandaag aan met de opmerking dat hij zijn kofferbak niet meer open krijgt. Ook gaat de spoiler niet meer omhoog en de achterverlichting werkt niet meer alsmede de kentekenplaatverlichitng en de richtingaanwijzers.

Ik heb even snel gekeken, maar ik zie dat er geen zekeringen zijn voor de verlichting.

Ow ja: als je de richtingaanwijzers gebruikt, doen ze het voor en aan de zijkant wel, maar dan knipperen ze heel snel alsof een lampje kapot is. zowel links als rechts.

Wat kan dit zijn?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 07 november 2014 10:28 AM
  [ # 1 ]

Als er achter nergens spanning is zou ik beginnen uit te vinden waar de bedrading naar achteren loopt.
Begin maar eens met de Lexia.
Amateurwerk aan zo’n canbus systeem kan tot rare dingen leiden.

Als er achter geen voeding is doen de richtingaanwijzers het ook niet. Dat kan je zien doordat de rest snel gaat knipperen. Sensor waarschuwingssysteem.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 november 2014 11:29 AM
  [ # 2 ]
PSA schreef:

Ik heb even snel gekeken, maar ik zie dat er geen zekeringen zijn voor de verlichting.

Dat lijkt me sterkt dat de verlichting achter niet gezekerd is…
Maar dat zal over verschillende zekeringen moeten lopen om dingen te spreiden, dus als die eruit liggen zal er voor ook iets niet werken.

Zit er een trekhaak op? Misschien sluiting in de pinnen.

Daarbij, de auto is 2.5 jaar, gewoon terug naar de dealer voor garantie?

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 07 november 2014 12:29 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij heeft dit niets met de CAN-bus te maken. Sowieso is de kan bus op een C6 al heel betrouwbaar aangezien het een fault tolerant CAN-bus systeem is. Dit lijkt mij eerder ergens een voedingsprobleem ( eventueel naar de modules ofz) Als ik aan elektrische schema’s en schema’s van de CAN-bus kan raken wil ik mij er wel eens in verdiepen om het uit te vissen. Heeft de boordcomputer een foutmelding of storing? En wat JanSr al zei, met lexia kan je al heel veel te weten komen.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 07 november 2014 11:38 PM
  [ # 4 ]

De C6 heeft op verschillende plaatsen zekeringenkasten.
In de kofferbak zit ook een zekeringenkast. Maar voor zover ik in de schema’s kan zien, is deze alleen voor de beweegbare spoiler, de achterruitverwarming en het motortje van de klep voor de brandstofvulpijp.

Verder zit bij de accu een zekeringenblok met 4 hoofdzekeringen. Daarvan zijn er 3 voor het voorzien van voeding van de 3 zekeringenkasten, onder de motorkap, in het passagierscompartiment en in de kofferbak. Ik weet niet zeker waar het blok met deze 4 hoofdzekeringen zit, onder de motorkap of bij de accu in de kofferbak.

Kan je überhaupt in de kofferbak komen als er geen voeding is? Wellicht via de achterbank?

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 07 november 2014 11:57 PM
  [ # 5 ]

Er zijn ook connectoren tussen kabelbomen waarmee iets mis kan zijn. Zie het plaatje. Maar vraag me niet waar die dingen zitten.
Verder zitten er in de kofferbak aardpunten. Misschien is er daar eentje los van?

Edit: kijk anders zelf op C6owners.org daar kan je allerlei elektrische schema’s downloaden. Je moet wel een account maken.

Afbeelding Bijlagen
C6-2.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 12 november 2014 04:01 PM
  [ # 6 ]

Hoe is het nu met de C6 van je schoonvader? Alles weer normaal?

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 16 november 2014 10:28 AM
  [ # 7 ]

Nee eigenlijk nog niet. Lokale dealer (Emerpark) komt er niet. Auto is bij Citroen Nederland in behandeling. Ze vermoeden de trekhaak electronica.

Profiel  
 
PSA
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 582
Geregistreerd: 03-11-2005

- GS/GSA GSpecial 1015
Gepost: 11 januari 2015 01:20 PM
  [ # 8 ]

Afgelopen week eindelijk opgelost; de accu was de boosdoener. Na vervanging hiervan was het probleem verholpen.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 11 januari 2015 02:17 PM
  [ # 9 ]

Fijn dat het is opgelost.

Weet je ook wat de verklaring is voor het uitvallen van alleen de achterkant?
Bij een slechte accu zou je ook andere dingen moeten merken zoals langzaam draaiende motor bij starten e.d.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 11 januari 2015 05:08 PM
  [ # 10 ]

heel erg vreemd. Dit lijkt mij als C6 leek toch een beetje broodje aap verhaal. Een accu doet ‘t of minder of niet. Ik kan me er gewoon niets bij voorstellen. Betekent dit dat de wagen nu 2 maanden stil gestaan heeft bij de dealer..

Profiel  
 
Gepost: 11 januari 2015 06:36 PM
  [ # 11 ]

Zoiets ook gehad met een Jaguar waarbij de geheugenfuncties van de voorruiten steeds verloren gingen.
Eerstgedacht dat de ruit module een probleem had.
De accu bleek niet 100% te zijn ( 80% ). Vervangen van de accu loste het probleem direct op.

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 11 januari 2015 06:47 PM
  [ # 12 ]

tja, accu kan tegenwoordig echt een hoop problemen veroorzaken. Komen wij ook steeds meer tegen.
Heeft de accu geen 12 volt meer, en komt deze onder een drempelwaarde, vallen sommige systemen gewoon uit.

De rekeneenheden kunnen dan geen commando’s verwerken met de raarste storingen tot gevolg.

Daarom tegenwoordig even een start-accu eraan hangen en dan de boel controleren. Doet alles het dan wel, euvel gevonden (9 van de 10 keer)

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
H van Zandvoort
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 29-08-2012

- C4 (2004-heden) 1.6HDI 90 ligne business 5D
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
Gepost: 11 januari 2015 09:13 PM
  [ # 13 ]

klopt met de accu


als bij mijn xsara 1.9D de kilometerteller wijzer zenuwachtig heen en weer begint te slaan vervang ik de accu. de accu spanning blijkt dan onder een bepaalde waarde te zitten echter met het starten merk ik niets.

het is bij de km teller zo erg dat de wijzer aan de andere kant van het nulpuntpennetje komt te staan
als er nog niet gereden haal ik de teller er uit en zet de wijzer weer aan de goede kant.
is er wel gereden heb je een afwijking in de km aanwijzing, dit is weer goed te krijgen door de wijzer er af te halen en met de tom tom bij 100 km/h de wijzer er weer op te drukken.


kortom de accu lijkt goed maar bij een bepaalde spanning kan de elektronica het heel moeilijk hebben

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 12 januari 2015 11:35 AM
  [ # 14 ]

Die reserveaccu kan je het best met starthulpkabels in de motorruimte aansluiten. Bestuurderszijde voor het luchtfilter zit een rood deksel met ++ er op. daaronder kan de pluskabel.
Scheelt een hoop gesloop achterin. Mocht het de accu zijn dan moet dat uiteraard alsnog…

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook