Nieuw even voorstellen
Arno67
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 31-01-2015

- CX 2.0 leader
Gepost: 05 februari 2015 10:28 PM

Hallo Allemaal

Ik ben Arno,een nieuw lid van de club ben 47 jaar en woon in Sibculo (Overijssel).

Nu moet het er toch maar eens van komen een DS mede ook nu ik wat ruimte heb zodat ze niet buiten hoeft te staan ,wat in het verleden me mijn zwarte eend fataal is geworden , 10 jaar na restauratie niet meer te reden was.

met vriendelijke groeten,
Arno

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 05 februari 2015 10:34 PM
  [ # 1 ]
Profiel  
 
Arno67
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 31-01-2015

- CX 2.0 leader
Gepost: 05 februari 2015 10:40 PM
  [ # 2 ]

Ja nog zoekende ,
DS of ID hand of halfautomaat

weet het nog niet
liefst half automaat ,handgeschakeld makkelijker in onderhoud,

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 05 februari 2015 10:46 PM
  [ # 3 ]

Het is allebei mooi, en in de zoekfase moet je zeker proberen om in beide een ritje te maken.
Dan kom je er wel achter wat jij het leukste vindt.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 05 februari 2015 11:02 PM
  [ # 4 ]

Welkom hier!

Een halfautomaat is altijd een DS.
Een handbak kan zowel DS als ID zijn.

Bedenk eerst goed wat je wil en zoek naar iets wat bij je wensen past.
Het is zonde om iets te kopen en er vervolgens achter te komen dat je liever toch iets anders had gehad. En dat verhaal heb ik inmiddels al iets te vaak gehoord Wink

Succes met zoeken, ook dat is een leuk traject bij het kopen van een ID/DS.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 06 februari 2015 10:01 AM
  [ # 5 ]

En jezelf afvragen wat je van plan bent.

-betrouwbaar om dagelijks mee te rijden (dus op gas)?
-showroomconditie
-restauratieproject vanaf 0
-restauratieproject op redelijk aanvangsniveau
-welk budget?

Pas als je in een dergelijk rijtje je positie hebt gekozen wordt het zoeken zinvol en leuk.
Wat “ik zoek een DS” is net zo iets als “ik zoek een auto”.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 06 februari 2015 11:10 AM
  [ # 6 ]

ik zou ook even kijken of je een ritje kunt maken in verschillende typen id/ds. Qua rijden zitten er namelijk enorme verschillen tussen de verschillende typen.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 februari 2015 12:18 PM
  [ # 7 ]

Vorig jaar was er een DS liefhebber mee naar Frankrijk Valogne en volgde daar de cursus. Hij was ook op zoek naar een ID of Ds. Hij ging mee speciaal met het doel om meerdere typen ID en DS te leren kennen en meer over de techniek en de verschillen te leren. Veel eigenaren van een DS waren toen zo vriendelijk om hem in hun auto mee te nemen, of om hem zelfs een stukje te laten rijden.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Mark Hidding
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 17-11-2004

- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Gepost: 06 februari 2015 01:22 PM
  [ # 8 ]

Dag Arno,
Je zit niet zo heel ver bij je vandaan (zuiden van Drenthe). Kunt gerust een keer een ritje komen maken in mijn ID 19 (uit 1967) en mijn DS 20 Halfautomaat uit 1973 om het verschil te ervaren. Als je de auto voor vakanties en mooi weer gebruikt, is bijna alles vanaf pak ‘m beet 1965 prima te doen. Het is evident dat de ene ID/DS meer vermogen heeft dan de andere. Op de DS-clubsite is een aankoopwijzer te vinden. Geeft een goed beeld van de zaken waar je op moet letten. Verder zou ik een kenner meenemen zodra je overweegt een auto aan te schaffen.
Wijsheid en veel succes gewenst!
Gr. Mark

vriendelijke groet,
Mark

ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 februari 2015 01:45 PM
  [ # 9 ]

Ik vind eigenlijk dat er wel meer is dan het vermogen, er zijn zoveel verschillen afhankelijk van de uitvoering:

- Handbak 4, Handbak 5, Halfautomaat 4, Volautomaat 3 versnellingen (halfautomaat en volautomaat alleen DS)
- Het remsysteem tussen DS en ID is anders, zie rempedaal en remknop/paddenstoel
- Geluidsniveau / Isolatie
- Comfort van de stoelen, verstelmogelijkheden en de gebruikte stoffen
- Afwerkingsniveau exterieur
- Afwerkingsniveau interieur
- Verlichting
- Extra demper uitlaat (Pallas)
- Het vermogen kan varieren tussen pakweg 60 tot 130 pk
- Carb en injectie
- Etc…

Zoveel verschillen die elk hun voor en nadelen hebben Wink

Je heb 2 grote verschillen, oftewel ID en DS.
ID:
Eenvoudig remsysteem, stuurbekrachtiging optioneel, bij de latere bouwjaren vaak standaard. En altijd handbak, later bouwjaren soms een 5bak
ID, DSpécial DSuper, DSuper5

En de DS:
Rempaddenstoel, altijd stuurbekrachtiging, beter remsysteem met remverdeling, doorgaans luxer als een ID variant
DS en de DS Pallas

Let dus goed op, veel ID modellen zijn verbouwd zodat ze op een DS lijken, maar eigenlijk is het een ID variant.
Als het netjes is gedaan hoeft het geen probleem te zijn, maar houd je van originaliteit loop dan weg Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook