9 van de 9
« Eerste  < Vorige 7 8 9
   
Koen’s BX 14 Deauville “Het Kasteel” - eerste auto
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 16 september 2014 11:10 AM
  [ # 121 ]

Oh en check even hoe oud je bougiekabels zijn Wink Zijn van die dingen die de wereld niet kosten en vaak een wereld van verschil maken. Als je verder nog vragen heb mag je me altijd een berichtje sturen!

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 16 september 2014 01:39 PM
  [ # 122 ]

Een Deauville is gewoon een 1.4 TU met injectie.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 18 september 2014 12:10 AM
  [ # 123 ]

In een Deauville ligt een KDZ of een KDY 1.4 monopoint.
Maar aangezien jouw Deauville van 93 is, ligt er waarschijnlijk een KDY in.

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 25 september 2014 07:10 PM
  [ # 124 ]

De afgelopen tijd weinig aandacht aan de auto kunnen besteden, dus ze heeft even zonder TLC gestaan. Vandaag echter even de motorkap geopend en in het vooronder gekeken. De bougiekabels bleken niet allemaal even goed vast te zitten op de verdeler (tenminste, ik ga er vanuit dat die vanaf de bougie naar de verdeler lopen - eerste auto, technisch verstand is 0), dus die heb ik even één voor één voorzichtig aangeduwd. Daarna belde m’n vriendin of ik haar even van het station kon oppikken, dus een ideale gelegenheid om te kijken of er verandering was. En ja dus: de auto draait stabieler en schokt véél minder tijdens het afremmen bij lage toeren, en ze is niet afgeslagen, ook niet bij de lage toeren waar ze eerder koud afsloeg. Aangezien het probleem nog niet helemaal weg is ga ik de bougiekabels dus geheel vervangen, maar het probleem is dus wel gelokaliseerd - met dank aan de reacties hier: bedankt!. Misschien voor de zekerheid meteen de verdeler en bobine ook doen?
De vader van m’n vriendin heeft “vroeger” zelf ook BX gereden (een 1.6), hij had nog een vraagbaak liggen die ik mag lenen. Helaas staan daar slechts de modellen van 1987 tot 1992 er in - en dus ontbreekt de BX 1.4 met injectie. Maar de K1G en KDZ staan wél vermeld, dus hou ik me daar netjes aan wat betreft bougies etc.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 25 september 2014 10:54 PM
  [ # 125 ]

Als je de bougies gaat vervangen.. Doe het een voor een, anders loopt de auto slecht als je het verkeerd aansluit..

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 25 september 2014 11:04 PM
  [ # 126 ]

Dat is een hele waardevolle tip haha. Ik had zelfs voor de zekerheid het bougienummer op de verdelerkap (dat oranje ding waar de bougiekabels heen gaan) geschreven. Ik ken mezelf… De bobine is misschien niet nodig, je kan hem doormeten. Bij mij was t ding wel versleten en dat resulteerde in zeer slecht stationair lopen en bokken tijdens het rijden. Succes met de BX!

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 25 september 2014 11:11 PM
  [ # 127 ]

Kan ook dat de rotor (in de verdeelkap) slecht is, maakt slecht contact en wellicht de contactpuntjes in de verdeelkap kan slecht zijn..

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 26 september 2014 12:25 AM
  [ # 128 ]
tim1993 schreef:

(dat oranje ding waar de bougiekabels heen gaan)

Oranje? Ik zie alleen maar zwarte onderdelen!

Bougiekabels was ik inderdaad van plan om 1 voor 1 los te halen en te vervangen - wel even de bougies er uit draaien om te kijken wat de staat van de bougies is, en die desnoods in 1 ruk ook vervangen. De Bosch bougies die er in zitten zouden alleen wel nog 10dkm mee moeten kunnen, dus ik ga er vanuit dat ze vanwege slechte bekabeling onvoldoende spanning krijgen en dus slecht vonken. Het trillen bij het stoplicht was ook nagenoeg weg nadat ik de kabels opnieuw bevestigd had vandaag, en dat is iets dat de auto eigenlijk altijd deed, dus ik denk dat nieuwe kabels al een wereld van verschil zullen zijn.

Bougies “labelen” op de verdeelkap is een heel goed idee, vooral gezien mijn verstrooidheid.

GWHENDRIKS2 schreef:

Kan ook dat de rotor (in de verdeelkap) slecht is, maakt slecht contact en wellicht de contactpuntjes in de verdeelkap kan slecht zijn..

Slechte contactpuntjes zou wel rap zijn, met krap 2 jaar - maar er zat al een vochtprobleem eerder natuurlijk, dus wellicht dat het aansluiten van de oude kabels daar effect op heeft gehad. Is er een manier om dat door te meten, of is het gewoon blind vervangen? Ik heb net de papieren er even bij gepakt, bij dezelfde reparatie waar de verdelerkap vervangen is staat dat de rotor “ontstoord” is. Dat klinkt mij niet bepaald betrouwbaar in de oren - en gezien de eerdere reparaties waarbij zaken niet vervangen of gereviseerd zijn bij de vaste garage van de vorige eigenaar (LHM zou vervangen zijn en de voorste hoogteregelaar “gesmeerd” na het niet opkomen voor, wat dus ook mijn eerste probleem was - en, zoals Gert gezien heeft, de LHM duidelijk níet ververst was) denk ik dat preventief rotor vervangen een goed idee is.

Overigens: de juiste bougies weet ik nog wel te vinden, maar welke kabels, verdeelkap, rotor en bobine zou ik moeten hebben? Volgens de vraagbaak zijn er 2 types bobine: een Bosch en een Ducellier, die zouden beide onderling uitwisselbaar moeten zijn. Daar houdt de informatie van de vraagbaak echter op, dus gegevens over hoe ‘ie er uit moet zien en hoe te (de)monteren is uiteraard niet aanwezig.  Laughing Ik lees her en der dat de BX in principe 1 bobine heeft, behalve de 16V, die heeft er per cilinder 1 (dus 4 in totaal). Nou wordt de 16V niet in de vraagbaak behandeld, dus dat zou best eens kunnen kloppen. Tot ik vandaag de motorkap open had dacht ik dat de bougies direct op de bobine zaten, maar alle plaatjes van bobines voor de BX laten iets zien met maar 1 of 2 aansluitingen waar een bougiekabel op zou kunnen. Weer naar Google dus, wat mij leerde dat daar dus een verdeelkap tussen zit.
Maar goed, dit heb ik inmiddels gevonden qua bougiekabels, bobines, verdeelkappen, rotors en dus sets van verdeler en rotor.
Ik ben geneigd om de bovenste Bosch bobine aan te schaffen, samen met de officiële Bosch verdelerkap (al staat daar rare informatie bij, het is de bovenste van het lijstje op de pagina) - maar welke rotor daar bij moet/kan, geen idee. Qua bougiekabels denk ik dat het de NGK of Bougicord set wordt, simpelweg omdat die namen mij meer zeggen dan Beru, en bovendien completer lijken (en ik geen zin heb om daar pas ná de bestelling achter te komen). Mijn voorkeur gaat uit naar Bosch onderdelen omdat ik géén zin heb in een budget reparatie (als ‘ie nou snel de deur uit moest, misschien, maar zelfs dan) en er nu Bosch bougies op zitten - mijn ervaring met computers leert mij dat dingen van hetzelfde merk vaak beter samenwerken dan verschillende merken componenten die volgens de fabrikanten wel onderling uitwisselbaar zouden moeten zijn…

Het échte werk qua onderhoud moet er eens van komen, en beter nu te leren dan wanneer ik de auto echt nodig heb. Scheelt wel dat het elektronica is, voor mijn gevoel dan, en daar ben ik redelijk in thuis. Ik ben ook niet bang om aan te pakken, maar het zou voor mij al heel veel schelen als iemand me eens zou kunnen uitleggen wat wat is als ik de motorkap open doe. M’n vader is van het type “breng maar naar de garage” en zou niet eens zelf de LHM durven te verversen, dus van hem heb ik het nooit geleerd.  Rolling Eyes

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 26 september 2014 01:31 AM
  [ # 129 ]

Zo’n webshop is leuk en goedkoop, maar als je zelf heel erg twijfelt of je nou wel de goede onderdelen hebt kan je ze misschien beter bij de Brezan oid halen. Kan je ze nog proberen terug te brengen mocht het niet goed zijn.

Wb je onderdelen, trek eerst je kap eens open en kijk of je op je verdelerkap een din of sae aansluiting hebt. (Ook wel: mannetje of vrouwtje waar de bougiekabels op klikken). Ik vermoed sae omdat de bougiekabels enkel die aansluiting tonen, maar gewoon voor de zekerheid.. Bij mijn BX GTI had ik die fout ook een keer gemaakt door ‘blind’ de verkeerde te bestellen. Maar mocht je na een check idd een sae aansluiting hebben, zou ik persoonlijk voor het setje verdelerkap/rotor gaan van Valeo, tesamen met de bovenste bobine die je noemt en de bougiekabels van Beru.

Overigens is er niks mis met het merk ‘Beru’, ik bestel ook regelmatig onderdelen van dat merk.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 29 september 2014 02:03 PM
  [ # 130 ]

De webshop had ik enkel even uitgeplozen om te kijken hoe de onderdelen er uit zouden moeten zien, ik koop zelf liever in de winkel - mede ook omdat het dan inderdaad makkelijker terugbrengen is. Bovendien zit er een goede onderdelenshop in mijn dorp.
Ik heb één vraagtekentje bij je uitleg: als ik de verdeelkap, rotor en bobine vervang maakt het toch niet uit of de oude kap een SAE aansluiting heeft? Ik neem overigens aan dat SAE dan het mannetje is (dus connectoren die uit de verdeler komen) - DIN ken ik enkel van de computer aansluiting en lijkt mij de variant met de gaatjes (dus waar de bougiekabel in klikt ipv op).

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 24 februari 2015 04:38 PM
  [ # 131 ]

Poef! Even weer na wat maanden dit draadje nieuw leven in blazen. Er is namelijk nieuws!
Eerst het goede nieuws: begin februari mocht de oude dame op controle komen bij de APK keurmeesters. Ze is in 1 keer, zonder op of aanmerkingen goedgekeurd! Weer een jaartje zweven dus!
Het volgende goede nieuws is dat ik er achter ben wat de rare problemen met de motor veroorzaakte, namelijk een vervuilde temperatuursensor. Die gaf telkens een verkeerde temperatuur aan tot de motor warm was, dus ze verzoop regelmatig. Ik heb me een wat losser rechtervoetje aangeleerd, en nu valt ze niet meer uit - gewoon wat minder rijden als een bejaarde was de oplossing dus. Mocht het uitvallen weer beginnen weet ik nu in ieder geval waar het aan ligt en kan dat aangepakt worden.
Ook ben ik er aan toe gekomen om de achterruit weer vast te zetten, dus ook die klappert niet meer, en ik ben af van de condens op de achterruit (wat met nachtvorst ook meteen aan de binnenkant vast vroor) - wat is Polymax toch een heerlijk spul. Gelijk even de sierstrip rechtsvoor even weer vast gezet, die stond door een ontmoeting met een paaltje door de vorige eigenaar krom naar buiten. Verder komen er volgende maand een nieuwe distributieriem, waterpomp, multiriem en V-snaar op - de auto was volgens de keurmeester, afgezien van de lak, nog in zo’n goede staat dat een dergelijke onderhoudsbeurt zeker geen weggegooid geld zou zijn. Wat betreft de lak, ik twijfel tussen cleaneren en dan helemaal in de was zetten en opschuren en blanke lak laten spuiten. Gezien het feit dat ik eigenlijk de auto blauw wil laten spuiten maar daar nu het geld niet voor heb denk ik dat cleaneren en in de was zetten de beste optie is.

Dan het slechte nieuws: het dakraam lekt. Ze heeft het de hele zomer, herfst en winter tot nu toe goed volgehouden, maar afgelopen zaterdag liep er ineens water langs de hemel zo op de passagiersstoel. Het kan zijn dat ik zo blond geweest ben om na de paar nachtjes vrieskou die we hebben gehad in het zuiden het dakraam even open te draaien toen ik een flink stuk moest gaan rijden en niet heb gemerkt dat het vastgevroren zat, maar het kan net zo goed zijn dat de rubbers na 20 jaar slecht onderhoud gewoon op zijn. Ze zijn, van bovenaf gezien, een beetje wit, en in de randen zit gigantisch veel troep. Morgen even goed schoonmaken dus! Het gaat om een aftermarket dakraam, een Vermeulen Hollandia Onyx 750/860, dus de afvoer zit niet verstopt - die is er namelijk niet. Wink Wat ik wel opvallend vind is dat het water niet aan de binnenrand van het raam lijkt te lekken maar zich juist verzamelt in de sierlijst die tegen de hemel zit en daar dus aan de zijkant (dus ter hoogte van waar de handgrepen te monteren zijn) naar beneden komt druppelen. Vreemd… Hollandia is tegenwoordig Webasto, maar ze bieden nog wel ondersteuning en onderdelen voor dit dakraam. Er zit een dealer in Roosendaal, dus dat is vlakbij. Mocht het schoonmaken van het raam geen oplossing bieden kan ik daar altijd nog voor €135 nieuwe rubbers laten plaatsen (of m’n spaargeld inzetten voor een nieuw dak als het probleem ergens anders zit)...

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
 
9 van de 9
« Eerste  < Vorige 7 8 9
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook