storing 13 polige stekker op DS 4
Chriske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 14-03-2015

Gepost: 14 maart 2015 08:26 PM

hallo,

Sinds kort heb ik een DS 4,er zit een trekhaak onder met een 13 polige stekker. Als ik een aanhanger aansluit (die correct is aangesloten) branden de lichten constant de remlichten werken goed en de richting aanwijzers en de mistlamp doen het niet. De contactdoos heb ik opengehaald en de bedrading ziet er netjes uit (geen oxidatie). Een schema met de pen bezetting van internet gehaald en met een multimeter gemeten, de massa’s zitten goed en op een aantal polen heb ik 12 V,  een paar n.c., en op een aantal 8.5 V (waarschijnlijk i.v.m. canbus??). Bij een universele garage heb ik gevraagd of ze konden uitlezen of ie aangemeld is maar die hadden niet het juiste programma. Moet ik nu naar de dealer of kan iemand mij een advies geven wat ik nog kan nakijken of meten? Weet iemand of de bekabeling apart is gezekerd en welke zekering ik dan eventueel moet hebben.

Oke ik hoop dat iemand me op weg kan helpen, alvast bedankt voor het meedenken, Chris.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 maart 2015 10:28 PM
  [ # 1 ]

Ik heb wel eens gehoord dat er een schakelaartje in de stekkerdoos van de trekhaak zit die de mistlamp van de auto uitschakelt als er een stekker in de stekkerdoos gedrukt wordt.
Het mistlicht van de aanhanger (indien aanwezig) zou dan wel moeten branden.
http://www.aanhangwagen.nu/verlichting.html
Doet de mistlamp van de auto of van de aanhanger het niet?
Kan het ook nog zijn dat er een “verkeerde” stekker op de aanhanger zit? (andere standaard?)

Profiel  
 
Chriske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 14-03-2015

Gepost: 15 maart 2015 01:30 PM
  [ # 2 ]

Beste Hans,

Bedankt voor je reactie en de link. Het klopt dat er soms een mini switch zit maar bij mij niet,  die verdacht ik namelijk ook al. Ik vermoed dat het bij deze auto door de canbus besturing geregeld wordt dat de mistlamp van de auto uitgaat bij het aansluiten van de aanhanger. In mijn geval blijft de mistlamp van de auto branden en die van de aanhanger doet het niet.

Gr. Chris.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5358
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 15 maart 2015 06:38 PM
  [ # 3 ]

Toch is het vreemd dat sommige polen maar 8,5V aangeven.
Wat draait er nou op 8,5V?
Lijkt me toch ergens slecht contact… Of de stroom loopt via een lamp, of er is sprake van (geringe) kortsluiting?
Welk schema heb je trouwens? Multicon?
En op welke polen zit die lage spanning?

Profiel  
 
064harry
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 557
Geregistreerd: 14-12-2011

- DS 4 THP 155 EGS So Chic
Gepost: 22 maart 2015 11:07 AM
  [ # 4 ]

Met mijn steker zit ik ook altijd te klooien.
Of het nou de aanhanger is of de fietsdrager, altijd knipperen mijn knipperlichten veel te snel en gaat er een alarm af dat mijn auto voor service naar de dealer moet.
Alles laten doormeten maar niets gevonden. Daar gebruikten ze een soort lichtbalk. Alles flex…. maar toch klopt er iets niet.

Profiel  
 
Chriske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 14-03-2015

Gepost: 22 maart 2015 01:35 PM
  [ # 5 ]

Momenteel heb ik geen tijd om te meten. Wel heb ik even gebeld met de dealer daar kwam het probleem niet gelijk bekend voor. Ze zullen uiteraard gewoon moeten gaan zoeken om het op te lossen. Heeft iemand misschien een idee welke zekeringen ik kan nakijken in mn boekje staat geen overzicht.

Bedankt alvast. Chris.

Profiel  
 
Chriske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 14-03-2015

Gepost: 06 april 2015 10:27 AM
  [ # 6 ]

Ben bij de dealer geweest en de trekhaak module (bsr) was niet aangemeld bij de autocomputer (bsi). Na aanmelding alles oké.

Iedereen bedankt voor het meedenken,  Mvrgr Chris.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook