2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Pasvorm reparatiedorpels
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 16 maart 2015 01:06 PM
  [ # 16 ]

Artikel er maar eens bij gepakt.
Er stond me iets van bij dat dit niet op de “juiste ” manier gedaan was.
En inderdaad het was met overlap gelast.
Als je het goed wil doen moet je het koud tegen elkaar lassen.
Anders komt de ellende geheid terug.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Michiel Bliekendaal
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 16 maart 2015 11:21 PM
  [ # 17 ]

Ik denk toch dat het het spreekwoordelijke vechten tegen de bierkaai is. Ik heb er voor gekozen om er nieuwe stukken IN te lassen en af te kitten. Dus roest eruit slijpen, gaatjes boren, plaatje omzetten en erachter plaatsen en te puntlassen.. Daarna doorlassen. Daarna de hele dorpels over de gehele lengte in de blanke tectyl gezet. Misschien niet de mooiste optie maar de opdracht is het vocht buiten te houden en aangezien de dorpels schuil gaan onder de kunststof kappen, maakt me dat niet zoveel uit.

Nu wil ik graag de binnenkant ook in de “tsjed” (hoe schrijf je dat?) zetten. Zoals jullie allemaal weten zit er overal wel een beetje roest, het zogenaamde vliegroest. Nu zijn er in de handel goedjes te koop die menen de roest te neutraliseren.

De ironie wil dat ik voor mijn eerste CX, begin jaren ‘90 in dezelfde werkplaats als waar mijn CX nu staat, kennis maakte met Rust-X. Een middel dat werd aangeprezen door een Staff-Sergeant van het 32TFS motor pool op de vliegbasis Soesterberg, thans autohobbyclub…
Inmiddels is de stand der techniek zodanig dat op dat vlak toch wel behoorlijke stappen gemaakt zijn. Wie heeft hier ervaring mee?

Is er een combinatie van middelen die roest neutraliseren en daarna beschermen? Dat zou ik dan bij voorkeur in mijn balken spuiten.

Nieuw wordt ie toch niet meer!

Gr,

Michiel

1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!

“Wat een wagen”

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 17 maart 2015 12:06 AM
  [ # 18 ]

als ik het heb over erin lassen bedoel ik dat het plaatje precies zo groot is als het uitgeslepen gat.
dus zonder overlap.
dat is de enige goede manier.

een minder goed maar wel makkelijker alternatief is het plaatje rondom 2mm groter dan het gat.
de overlap vloeit dan grotendeels mee in de las.

al het andere gaat 100% zeker weer rotten vroeg of laat.

roestomvormer bestaat niet, werkt niet en ik geloof er ook niet in.
penetrerende olie werkt wel, maar niet bij opgezwollen dikke roestplakken.
tot voorkort heb ik altijd anti roest compound van tenco gebruikt.
maar dinitrol lijkt ook goed (misschien is het wel hetzelfde spul).
voordeel van dinitrol is dat die ook spul hebben om het af te werken.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 17 maart 2015 09:16 AM
  [ # 19 ]
F.SvM schreef:

Artikel er maar eens bij gepakt.
Er stond me iets van bij dat dit niet op de “juiste ” manier gedaan was.
En inderdaad het was met overlap gelast.
Als je het goed wil doen moet je het koud tegen elkaar lassen.
Anders komt de ellende geheid terug.

VgF

Ben het eens met jou Frank dat het stuitend maken de voorkeur verdient. De door mij vermeldde manier is APK goedgekeurd, waar ik op doel is niet de gehele dorpel proberen te vervangen maar de helft.  De zgn overzet dorpels passen anders niet best en blijft zoals gezegd de rot eronder door gaan. Het is ook een heel karwei om de bovenste rand goed te krijgen met zijn vormgeving. Mijn ervaring is dat de dorpels aan de bovenzijde goed zijn en aan de onderkant verrot. Het inlassen van stukjes gaat ook goed maar dan kan je de rot binnen in de dorpel niet goed bestrijden. Als je de dorpel eraf hebt zul je zien dat ter hoogte van de achterste kriksteun en het langsbalkje de zaak behoorlijk slecht kan worden.
Houd er wel rekening mee dat bij het vlak maken van de lasnaad je alleen de lassen moet weg slijpen en niet de dorpel, deze kan anders heel dun worden.
Nabehandelen met RX5 - RX7 combinatie werkt bij mij goed. laatst nog een inspectie gedaan en alles ootje-pietje.

Profiel  
 
Gepost: 19 maart 2015 10:24 PM
  [ # 20 ]
Sigmund schreef:

Trxke ,

Waar heb je die dorpels besteld ? Bij die warny ? (post is al wat oud en link werkt niet Smile )

Is dit de juiste dorpel ?


http://www.mijnautoonderdelen.nl/dorpel-van-wezel-0923103.html

Ik zou het op dezelfde manier willen doen , oude dorpel eraf en vervangdorpel erop.

Ik had de dorpels besteld bij Autex maar ik heb hier uiteindelijk 2,5 maand moeten op wachten geen aanrader om daar iets te bestellen.
Ondertussen had ik er 1 van Citromobile meegebracht welk merk dit is geen idee…

Over de pasvorm had ik geen klagen het is prima gelukt,enkele sfeerbeelden:


De link die je aangeeft toont een familiale/prestige dorpel, raar ik heb nooit geweten dat die er waren in het namaak circuit.
Het is in ierdergeval niet duur.


Destijds kon je particulier niet bestellen bij Warny nu hebben ze een onlineshop:

http://bestclassicparts.com/category.php?id_category=663

Maar hier staat wel geen familiale/prestige dorpel bij…
Het rare is wel dat bij Winparts de familiale/prestige dorpel links het nr 0923103 heeft en een berline dorpel links heeft hier ook het nr 0923103…

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
WebmasterGS
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 202
Geregistreerd: 01-03-2008

- CX 25 GTI AUT
Gepost: 20 maart 2015 08:41 AM
  [ # 21 ]

Dat ziet er goed uit, netjes gewerkt.
De binnenzijde zag er nog behoorlijk goed uit, meevaller dus. Is een aardig puzzelstukje geweest.
Voor de APK horen proplassen aan dorpels maximaal 2 cm uit elkaar te staan, lijkt hier iets groter. Als de afdekplaat erop zit zie je hier niets van.
Het “Hoekje” heb je mooi aangepakt, nu de bescherming.

Profiel  
 
Metberryzelf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 29-09-2014

Gepost: 22 maart 2015 10:09 PM
  [ # 22 ]

Ik heb net de Warny dorpels besteld en ik zal nog laten weten hoe ze passen.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook