Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006
- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Veel werd reeds geschreven over EGR problemen.
Een radicale oplossing bij HDi motoren is om de EGR leiding af te blinden na de klep, dus waar het RVS leidinkje naar het inlaatspruitstuk gaat.
Er komen geen foutmeldingen, althans bij Type I en II, type III heb ik geen gegevens.
Minder haperingen, minder verbruik (ca 10%) en meer vermogen, ook ca 10%
De vraag is uiteraard in hoeverre die voordelen en geen motorvervuiling opweegt tegen meer NOx uitstoot.
Het hele EGR systeem werkt slechts in een beperkt deel van het toeren/koppel gebied, dat kon dus wel eens meevallen.
Het scheelt in elk geval honderden euro’s.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1748
Geregistreerd: 29-07-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Bij een 1.6 hdi komen er wel degelijk foutmeldingen ...
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006
- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Vertel, zijn die van een nieuwer type?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006
- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Ik had dit stukje eigenlijk bedoeld als aanvulling op het EGR verhaal in het Tips-sticky, maar daar moet kennelijk een moderator aan te pas komen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1748
Geregistreerd: 29-07-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Dat is wat ik van mijn garage begrepen heb.
De 1.6 kan daar niet mee overweg , daar kan je deze ” truc ” beter niet op uitproberen ....
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006
- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Een officiële Citroen agent kan en mag zo iets niet doen.
Typisch het domein van de Citroen specialist.
Ook in VW kringen schijnt het een gebruikelijke ingreep te zijn.
Wat voor auto zit die 1.6?
Proberen kan geen kwaad, er gaat niets (meer) kapot, je krijgt hooguit één of andere melding.
Zo’n blindplaatje er in zetten is simpel en snel gebeurd en er ook zo weer uit.
Eventueel een Lexia bij de hand om te zien wat er gebeurt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1748
Geregistreerd: 29-07-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Dit was een C5 1.6 hdi waar het plaatje in is gezet , paar weken later er weer uit ....
En GJO is niet vies van wat experimenteren
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Totaal aantal Berichten: 43070
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Ik ken ook al een verhaal van een 3.0 hdi c5 waarbij het toch niet zomaar werkt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006
- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Dus als ik het begrijp gaat het dus om auto’s van recente datum, met weer verder doorontwikkelde systemen.
Niet kopen, dan maar…...
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1748
Geregistreerd: 29-07-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
De 1.6 is in de C5 leverbaar vanaf 2005
Dat is toch al weer 10 jaar ....
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006
- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Prima. Dan zijn er dus types waarbij het niet wil. Dan weten we dat. En dan ben ik uit de markt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
ehh, waarom zoek je vooraf naar een oplossing van een probleem wat je nog niet hebt? De 2 maal 10% verbetering is nogal erg optimistisch en vergeet niet dat je ook VEEL meer NOx uitstoot genereert. Dat ding zit er niet voor niks op. Natuurlijk ze gaan wel stuk en ze kunnen ook zorgen voor interne vervuiling. Maar dat is niet 100% zeker of zo….
Wil je in elk geval alsjeblieft met deze bolide uit centrum den Haag wegblijven? Anders moeten we maar het dieselprobleem radicaal oplossen: allemaal verbieden!
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006
- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Cijfers, graag. Die 10% minder brandstof lees ik gewoon af op de KM stand en de pomp.
Meer vermogen telt niet mee in dit debat, maar voelt wel lekker.
In Den Haag (en Utrecht) kom ik nooit en zeker niet per auto.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop