4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Wat kan dit nog zijn?
erik xm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 23-12-2008

Gepost: 14 mei 2015 08:54 PM
  [ # 46 ]

Kunnen de kenners hier op dit forum nog iets toevoegen ivm met het VIN nr?

Ik ga mijn uiterste best doen deze auto op orde te houden,dit is nog steeds mijn eerste auto trouwens.
In deze auto zit mijn gehele levensloop,ook dat heeft wel wat….
Het probleem van de toekomst wordt met zekerheid geschikte onderdelen te vinden.
Een van de redenen waarom ik in België niet meer terecht kon voor fatsoenlijk onderhoud,was het gebrek aan onderdelen.
Bepaalde stukken bleken hier reeds nu al niet meer te verkrijgen.
In Nederland is men veel professioneler,vele bedrijven doen gericht aan revisie en bieden inventieve oplossingen.
Maar ook in Nederland droogt het vroeg of laat uit,dat wordt dan een grootste uitdaging voor de xm clubs om bepaalde stukken te laten nabouwen.
Als ik het goed heb zijn er bedrijven die dit doen voor de 2 cv,ds,cx,hopelijk blijft er voldoende interesse in de xm om deze aan het rijtje toe te voegen.

Mijn vast vervoermiddel is een fiets,de xm heeft dus een luizenleven.
Met 227.000km op de teller kan ik nog jaren verder,gemiddelt komt er slechts 4000 km per jaar bij actueel.
Eens ik doorheen de kleine begin probleempjes was,bleek de xm een zeer betrouwbare auto.
Ten onrechte heeft de xm dus een kwalijke reputatie,want de basis is oerdegelijk.
Mijn pa zijn xm ging destijds aan de kant met 860.000 km,en die ging nog als een trein.

België kennende zie ik niet direct problemen om met een xm rond te toeren,België loopt op mobiliteitsgebied onze buurlanden Nederland en Duitsland 30 jaar achterop.In Duitsland heeft men al dik 10 jaar de vignetten om oude auto’s te weren,hier begint men er pas over te spreken.
Alvorens het er komt,duurt het nog jaren alvorens men dat afdwingt…....België is een rommeltje:))

eens citroen,altijd citroen…

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 14 mei 2015 11:56 PM
  [ # 47 ]

Ik ben aan de hand van jouw vin in de Citroën database gedoken en inderdaad word je daar zoals ik al verwachtte niet zo veel wijzer van. smirk
Wel heb ik twee opvallende zaken gezien. Ten eerste vindt Citroën ook dat je een katalysator hebt. Laughing
En ten tweede staat in het staatje met aflevergegevens (ja, ja. Er is terug te vinden hoe de auto is afgeleverd) dat de motor gelode benzine Ron97 nodig heeft. Of ongelode Ron 98. Wat tank je? Euro 95? Dat zou misschien de oorzaak kunnen zijn.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
erik xm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 23-12-2008

Gepost: 15 mei 2015 07:16 PM
  [ # 48 ]

De auto loopt al zijn gehele leven op euro 95.
Ik moet bekennen dat ik altijd gedacht heb een auto te hebben met katalysator.
Pas toen de auto naar Nederland kwam voor onderhoud,vertelde de monteur mij dat hij nog nooit aan een xm met injectie zonder katalysator gewerkt had.Je mag gerust vertellen wat je terugvinden kon in de database,ik verneem het graag…
Wat ik zelf weet over de herkomst van de wagen.
Ergens midden/eind 1991 geproduceerd,op 18 december 1991 aangekomen bij citroen België.
Een dag nadien gelijkvormigheidsattest opgesteld,een dag later werd het garantie bewijs opgesteld.
De auto werd geleverd aan keddy,een autoverhuur bedrijf toevallig gelegen in de achtertuin van mijn ouderlijke thuis.
Werd de auto aangekocht door keddy om te verhuren,of huurde keddy de auto van citroen België om door te verhuren??
Wie zal het zeggen…...In oude documenten vond ik wel een stempel met daarop de vermelding korte termijn verhuur.
Begin 1992 ging de auto retour naar citroen,met amper 13.000 km op de teller.
Het werd half 1992 mijn wagen,de wagen van mijn dromen.
Maar ik was maar 17 jaar,nog geen rijbewijs en de xm bleef enkele maanden in de hangar van de dealer staan,zoals afgesproken bij aankoop.
Begin 1993 nam ik de xm in gebruik,die perfect reed bij winterse temperaturen.
Na de winter werd het lente,temperaturen gingen wat hoger en de xm begon karakter te vertonen,de gevreesde xm kinderziektes dus.
Na talrijke dealer bezoekjes kwam er geen oplossing,tot de dealer het beu werd en me een document van citroen België onder de neus schoof.
Hierop stonden letterlijk de problemen omschreven,slechte stationaire loop,onverklaarbaar stilvallen,moeilijk tot niet meer te starten bij warme motor.
De dealer bracht de xm met de vrachtwagen naar citroen België,enkele dagen later kwam die terug nog slechter dan voorheen.
Ik viel tijdens de eerste testrit in panne,kon me laten takelen tot bij de dealer…
Daar stond mijn mooie xm,troosteloos voor de deur van mijn toenmalige dealer.
Voor de dealer was de maat vol,heel mijn familie reed citroen en eigenlijk waren we zijn beste klanten.
Hij eiste in een boze brief een oplossing,weigerde de auto terug op te halen alvorens de hoofdmecanieker van citroen België persoonlijk zijn handtekening zou zetten als garantie voor het vinden van een duurzame oplossing.
Dit gebeurde dan ook,de auto kwam terug als herboren en reed 23 jaar lang zonder 1 echte panne.
Buiten gewoon onderhoud was mijn xm plots 100% betrouwbaar en reed als een trein.
Tot enkele maanden geleden dus,de xm net zoals in 1992 begon in te houden en bokkensprongen begon te maken.
Het autobedrijf waar de auto nu in onderhoud is,heeft al een aantal zaken overlopen,steeds maakt hij minder bokkensprongen dus ergens zijn ze wel in de goede richting aan het zoeken.Het is er echter nog niet volledig uit,maar gezien de historie van deze auto,geef ik nooit op en zal deze xm weldra weer 100 % zijn:))

eens citroen,altijd citroen…

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 673
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 15 mei 2015 08:08 PM
  [ # 49 ]

De aanhouder wint, succes!

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook