Artikel dat duidelijk verklaart waarom de D een API GL4 bakolie nodig heeft
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 11 november 2014 12:24 AM

Voor alle D’s minus de Borg Warner.
Misschien iets voor de tips sectie Boogaard ?

http://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 november 2014 10:17 AM
  [ # 1 ]

Ik ben geen mod meer..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 11 november 2014 04:07 PM
  [ # 2 ]

Inderdaad erg nuttig artikel.
Dat wordt binnenkort bakolie bij beide DS-en vervangen, want ik heb GL-5 die ook geschikt is voor Gl-4 en dat kan dus volgens het artikel niet als je het over je synchromesh hebt.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 november 2014 05:32 PM
  [ # 3 ]

Klopt egbert! Castrol syntrax universal GL4!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 november 2014 05:57 PM
  [ # 4 ]

Mooi artikel en ik ben ook blij dat het zegt wat ik hier al zo’n 10 jaar zeg… géén GL5 in een oude bak…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 11 november 2014 07:19 PM
  [ # 5 ]

Total en Q8 hebben bakolie vergelijkbaar aan de Castrol Syntrax. Deze bakolieën staan bekend om hun goede eigenschappen voor het behoud van de synchomeshringen. Echter, deze olie is ook toepasbaar in GL4 en GL5 bakken. Is dit ook de foute keuze? (zit namelijk in onze break/berline) Is de Castrol syntrax puur en alleen voor GL4?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 11 november 2014 07:55 PM
  [ # 6 ]

Het artikel zegt, als ik het goed lees, dat geschikt voor Gl4 en Gl5 een uitspraak is die geldt voor het differentieel, maar dat alle olie die ook geschikt is voor Gl5 niet gesckikt is voor de synchromesh. Op veel olie (en ook die ik heb) staat Gl5 en geschikt voor Gl4. Volgens het artikel moet je die niet hebben. Helaas.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 november 2014 08:08 PM
  [ # 7 ]

Ik gebruik al heel lang Castrol syntrax in diverse auto’s en heb geen synchromesh problemen kunnen waarnemen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 11 november 2014 09:33 PM
  [ # 8 ]

Waterman, is die Castrol Syntrax enkel en alleen GL4 of een GL4/Gl5 product?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 19 mei 2015 09:50 PM
  [ # 9 ]

Ok, dank je wel voor de link Waterman.

Ik rijd al enige tijd met 75W90 GL5.
Hoe merk ik dat mijn synchromeschen gaar zouden zijn of versleten door de verkeerde olie? Zou ik na 30.000km geen bak meer over moeten hebben? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 mei 2015 11:11 PM
  [ # 10 ]

Hij zou flink moeten kraken bij het schakelen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 20 mei 2015 07:35 AM
  [ # 11 ]

Ok, dat doet’ie niet. Het schakelt juist als een zonnetje. Maar ik zal bij de volgende wissel kijken of de kleur meer koperig is.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 20 mei 2015 01:08 PM
  [ # 12 ]

Ik zou die GL5 troep aftappen en de bak vullen met een GL4 olie danwel een GL5 olie waarop expliciet vermeld is dat hij GL4 compatible is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook