Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Mede-zwevers,
Gisteren begon de pomp van mijn 21ie bvh een beetje een ratelend geluid te maken in de “duty-cycle”. Een kilometer of 20 later begon het bloque hydraulique te klapperen bij gas los, een geluid dat ik inmiddels herken als “luchtbellen in de LHM”. Daar gaat duidelijk iets niet goed, en inderdaad: net toen ik de auto thuis de parkeerplaats opdraaide ging de rode LHM-lamp aan en werd het sturen al wat moeizaam. Een spoor van druppels liet geen twijfel: ze bloedt groen sap.
Zojuist even wezen kijken, en het lijkt onderuit de HD-pomp zelf te komen. In eerste instantie verdacht ik de HD-leidingwartel, die heb ik wat aangedraaid en de omgeving schoongemaakt, en die blijft droog. Echter, iets verder naar achter, op hetzelfde gietstuk, vormt zich steeds snel een dikke schuimende druppel. Aldaar weer schoongemaakt en met spiegeltje bekeken lijkt het alsof er een scheurtje zit in datzelfde ‘oor’ waarin dus aan de voorkant de HD-leiding zit, maar dan dus aan de onder/achterkant, precies waar ook de druppel hangt.
Die pomp moet er dus uit, maar de vraag is nog even: heeft iemand dit ooit zo gezien? Is er een andere bekende lek-plek die zich zo presenteert?
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Haarscheur in het gietstuk ken ik niet.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee. het gietstuk is waarschijnlijk gewoon dicht maar het aluminium pomphuis is denk ik gescheurd. revisiepomp of upgrade naar CX pomp is hier de remedie.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hopelijk is het toch de retourslang…
Met een scheurtje bij de aansluiting kan het lijken alsof het uit de pomp zelf komt…
Succes met de reparatie in elk geval!
De problemen met mijn pomp kondigde zich aan door af en toe zweten en lucht in de remmen. Als de auto een dagje stilgestaan klapperde mijn paddenstoel bij de eerste keer intrappen. Later begon de pomp echt serieus te lekken. Nu een fijne pomp van Citrotech erop.
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Pomp vervangen, probleem opgelost…. maar er is altijd wel een nieuwe probleem
Vanochtend een ratelend geluid van onder de kap, een minuut later op de afrit van de snelweg laadstroomlamp aan, bij einde afrit LHM-druklamp aan en al minder stuurbekrachtiging, en geen aandrijving resp. koppeling bleef “ingetrapt”. Snel een veilig heenkomen gespot want dit duidt op gebroken snaren, of: inderdaad, de klinknagels van de nokkenaspoelie zijn doorgeslagen, poelie draait niet meer. ANWB-centrale meldt dat het maximaal een uur zou duren maar WW was met 10 minuten ter plaatste en met 1 minuut weer klaar, sleepwagen nog eens 15 minuten, weer 20 minuten later stond de auto op de brug bij vriend en (partner-)garagehouder Johan Dekker in De Weere en was ik met een geleende Kia Picanto op weg naar m’n werk, waar ik uiteindelijk minder dan een uur te laat aankwam.
Dat zat dan weer wél mee….
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ook een keer gehad, op de duitsce autobahn…. Ik heb het daarna vastgelast en hardstalen boutjes en moeren eringezet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>