beste ds liefhebbers,
Ik ben nu in Zwitserland onderweg voor een vakantie in italie. Echter bemerk ik dat bij stilstand linksachter bij het achterwiel er een plasje lhm ontstaat recht onder de lekzak. Balen…...nu heb ik wel wat ds adressen ergens onder milaan waar ik al redelijk in de buurt kom. Alleen wat is in hemelsnaam lekzak in het italiaans???? ik wou namelijk de ds specialisten aldaar eerst even bellen dat ik er aan kom. Dan is het wel handig te weten wat een lekzak in het italiaans is (anders kom ik wellicht voor niets als ze deze niet op voorraad hebben).
Ik verneem graag jullie reacties….
Alvast dank !!
gr.
Rob
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het onderdelenboek noemt dat in het Italiaans een “Parapolvere” onderdeelnummer DX-434 286 A
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman dank voor de supersnelle reactie. Ga ze morgenvroeg gelijk hiervoor even bellen. Is het een probleem om nog even vanuit zwitserland door te rijden naar italie met een scheurtje in je linkerachter lekzak?
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Neah, dat moet wel lukken. Voor de zekerheid even het lhmpeil in de gaten houden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kwaliteit in lekzakken verschilt naar mijn mening behoorlijk. Te dik is ook weer niet goed etc. maar ik heb zelf ook veel lekkende lekzakken op de achteras gehad en als dat niet te veel lekt dan kun je gewoon door met de reis of je voert even een simpele noodreparatie uit, afhankelijk van de grote van de scheur of scheurtje. Goed vetvrij maken en met meerdere lagen dicht tapen totdat je weer thuis bent om vervolgens op je gemak de boel te demonteren.
C’est une voiture du ministre !
Intussen is mijn linkerachter lekzak vervangen door een ds spacialist in Pavia. Wat een geweldige locatie en een superaardige vent (n.b. de president van de Citroen SM club Italie). Er stonden veel ds en sm’s aldaar. Een compleet en uitgebreid magazijn met erg veel originele onderdelen. De lekzak had een klein scheurtje, dus niet echt spannend. Het was nog even lastig om de retourslang goed in de lekzak te krijgen. Uiteindelijk is dat wel gelukt maar niet zo ver in de lekzak gestoken als dat die eerst zat.
Verder nog even de lamp (H1) vervangen van mijn rechterkoplamp en mijn koelsysteem doorgespoeld en voorzien van nieuwe koelvloeistof (voor het eerst in 10 jaar de stoplamp aangehad vanwege te hoge temperatuur). Het probleem is iets minder geworden maar nog niet opgelost. Nu het idee opgevat om ‘m hier op de camping nog eens met een soda-oplossing door te spoelen. Heb alleen geen dop 21 met knie voorhanden om de plug voor het spoelen eruit te draaien. Maar eens kijken of ik bij een garage terecht kan hier op Elba.
Zonnige groet
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Ontkalken op de camping zou ik niet doen.
Door ontkalken heb je altijd een risico dat er ergens iets gaat lekken en dan ben je verder van huis.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Soda is toch slecht voor aluminium?
En kalk oplossen doet het volgens mij ook niet.
Misschien wel andere troep, maar voor kalk heb je eerder iets zuurs nodig scheiknuddig gezien…














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Soda moet je echt niet gebruiken, tenzij je graag wel dat de ANWB je auto vanuit Elba naar NL haalt…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Fijn jullie zorg te bemerken. Intussen heb ik het e.e.a. uiteen gesleuteld en goed gespoeld (niet met soda, gewoon kraanwater )
Wat een hoop bruin roestwater kwam eruit zeg. Kan me voorstellen dat die prut wat koelrendement weghaalt. Anyway dit probleem lijkt nu opgelost te zijn. Ook alles weer netjes afgevuld met kvs en goed ontlucht.
Echter lijkt nu mijn waterpomp te sterven…...want wat een naar bijgeluid heb ik nu opeens bij een draaiende motor. Lijkt op een zwaarlopend lager of zoiets. Wellicht heeft het spoelen met draaiende motor en lucht in het systeem het laatste duwtje gegeven richting het overlijden. Het is in ieder geval ook wel een goede verklaring voor de teruglopende koelcapaciteit (in 10 jaar tijd nooit geen problemen bij files etc. en ca. 4 jaar geleden al de boel eens preventief gespoeld en nieuw afgevuld). Dus…...maar eens ff bedenken wat nu te doen. Ik ken een italiaanse ds specialist die wellicht bereid is een nieuwe waterpomp te leveren/plaatsen….wordt vervolgd.
gr.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
topic titel dekt intussen ook de lading niet meer…..
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
In het kleine gaatje bovenop de waterpomp met een spuitje wat motorolie doen. Afh van het type waterpomp en hoe die inwendig gebouwd is, kan die olie bij het lager komen en dat wil wel eens helpen.
Begint de omgeving al te mopperen? Gewoon de moed er in houden!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
robbedoes schreef:topic titel dekt intussen ook de lading niet meer…..
Geregeld hoor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Egbert schreef:In het kleine gaatje bovenop de waterpomp met een spuitje wat motorolie doen. Afh van het type waterpomp en hoe die inwendig gebouwd is, kan die olie bij het lager komen en dat wil wel eens helpen.
Begint de omgeving al te mopperen? Gewoon de moed er in houden!!
Al gedaan, bood geen soelaas…...
Even een nadere analyse…..bij die president van de citroen SM club heeft die ook mijn v-snaren strakker aangespannen. Is daardoor het lager nu naar z’n grootje?
Kan de waterpomp drooglopen (door onvoldoende koelwater in het systeem) en daardoor het lager vernielen?
Zit ook net te bedenken dat het ook het lager van de dynamo zou kunnen zijn? Even met een schroevendraaier punt luisteren op het huis?
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Te strakke snaren kunnen de lagers vroegtijdig naar de eeuwige Italiaanse jachtvelden helpen ja.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Voor zover ik weet komt er geen koelwater bij het lager en is het een normaal “voor het leven gesmeerd” kogellager. Dat leeft dus niet meer als het smeermiddel weg is; die garantie klopt dus altijd. Te strakke snaren zijn natuurlijk nooit goed. Controleer dat even, want voor mijn gevoel moeten de pvc snaartjes van een sm, waar die man aan gewend is, behoorlijk strakker dan die van een ds.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.