Hoeveel Watt/Ampère kun je van de sigarettenaansteker trekken? En totaal?
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 12 juli 2015 03:14 PM

Ik zat me iets simpels af te vragen. Hoeveel Watt (of Ampère) kun je trekken van de sigarettenaansteker?

En daaraan gekoppeld, tijdens het rijden, hoeveel kun je aan stroom trekken tijdens het rijden (er zit een modern dynamo in) als je alles bij elkaar optelt? Dus licht, radio, GPS, ventilator, en eventuele extras (zoals de DVD speler voor de kids achterin)?

DS 21 IE

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 12 juli 2015 05:29 PM
  [ # 1 ]

Hangt van de dynamo af !! staat een ampere waarde op. aan de hand daarvan kun je het max. vermogen bereken (P=UxI).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 12 juli 2015 07:38 PM
  [ # 2 ]

Ja, prima, maar is er ook een grens aan wat je daarvan van de sigarettenaansteker mag halen?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 12 juli 2015 07:45 PM
  [ # 3 ]

Jazeker: deze is afgezekerd op 10A of 16A. Dus…...12V x 10A = 120W of als het 16A is
12V x 16A = 192W.  In de maximale situatie laad de dynamo tot ~ 14,25V = dus 230Watt.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 juli 2015 08:30 PM
  [ # 4 ]

Je kunt het ongeveer uitrekenen. Als de DS nog duplolampen heeft is dat 2 maal 45 watt. Daar komen de achterlichten bij a 5 watt, de dashboardverlichting, de bobine trekt een wattje of 10 a 12, je hebt waarschijnlijk achterruitverwarming, een kachelventilator, dus misschien is het handig om een extra accu in de koffer te hebben en daar die extra meuk op aan te sluiten. Die kun je thuis opladen en als hij leeg is dan is het jammer, maar je blijft wel rijden.

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 13 juli 2015 12:10 AM
  [ # 5 ]
citroen23 schreef:

Jazeker: deze is afgezekerd op 10A of 16A. Dus…...12V x 10A = 120W of als het 16A is
12V x 16A = 192W.  In de maximale situatie laad de dynamo tot ~ 14,25V = dus 230Watt.

Laten we geen 230 watt door dat ene draadje sturen, maar 80W zal zeker probleemloos zijn. Niet dat ik dat van plan ben (bij 25W houdt het wel op).

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 13 juli 2015 12:11 AM
  [ # 6 ]
Han S schreef:

Je kunt het ongeveer uitrekenen. Als de DS nog duplolampen heeft is dat 2 maal 45 watt. Daar komen de achterlichten bij a 5 watt, de dashboardverlichting, de bobine trekt een wattje of 10 a 12, je hebt waarschijnlijk achterruitverwarming, een kachelventilator, dus misschien is het handig om een extra accu in de koffer te hebben en daar die extra meuk op aan te sluiten. Die kun je thuis opladen en als hij leeg is dan is het jammer, maar je blijft wel rijden.

Die extra accu lijkt me handig, die bouw ik dan in de tanker-aanhanger die ik er aan ga hangen om te voorkomen dat ik Franse benzine met te veel ethanol moet tanken…

Profiel  
 
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 13 juli 2015 01:07 PM
  [ # 7 ]

Ik had bij het inpluggen van een Iphone lader onmiddellijk een doorgebrande zekering.  Dit terwijl de GPS en mijn kleine radiootje er al jaren aanhangen zonder problemen.  Iemand een idee hoe dat kan ?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 juli 2015 01:18 PM
  [ # 8 ]
Han S schreef:

Je kunt het ongeveer uitrekenen. Als de DS nog duplolampen heeft is dat 2 maal 45 watt. Daar komen de achterlichten bij a 5 watt, de dashboardverlichting, de bobine trekt een wattje of 10 a 12, je hebt waarschijnlijk achterruitverwarming, een kachelventilator

Ik vermoed halogeen lampen gezien het een injectie is. Dus 2x 55 Watt
stadslicht voor 2x 5 watt
Gezien het een injectie is vergeet het injectie systeem zelf niet. En ook de extra elektrische koelfan.

Maar goed dat doet er allemaal weinig toe, voor mij gevoel wordt er meer gevraagd hoeveel de sigaretten aansteker zelf aan kan.

Ik denk dat alles wat verkocht wordt in de winkel met zo’n stekker eraan over het algemeen ontworpen is dat het een relatief laag vermogen trekt en dus geen problemen oplevert. Het enige wat mij wel op valt is dat niet alle moderne stekkers lekker passen in de sigarettenaansteker van een DS.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 13 juli 2015 04:33 PM
  [ # 9 ]
jef scholliers schreef:

Ik had bij het inpluggen van een Iphone lader onmiddellijk een doorgebrande zekering.  Dit terwijl de GPS en mijn kleine radiootje er al jaren aanhangen zonder problemen.  Iemand een idee hoe dat kan ?

Dat kan komen door de vorm van de stekker , als die de beentjes van de middenaansluiting ( plus )
te ver naar buiten drukt kan je de massa raken !

In Vichy zo nog een Sm terug op weg geholpen die juist een nieuwe navigatie gekocht had   Rolling Eyes

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 18 juli 2015 11:41 AM
  [ # 10 ]

Dat laatste kun je verhelpen door die beentjes naar binnen te buigen, maar eerst de + van de accu afkoppelen als je dit doet. Dit is wat ik gedaan heb en ik steek een dunne korte schroevendraaier langs de laadplug als deze niet goed blijft zitten, wederom uitkijken voor sluiting.

Een defecte zekering zorgt er ook voor dat de ruitenwisser niet meer werkt (in mijn herinnering).

Aan een ding wordt voorbij gegaan hier en dat is de kwaliteit van je kabelboom. Deze is op leeftijd en kan warm worden als er veel stroom getrokken wordt. Die warmte kan voor kortsluiting zorgen en dat je auto in vlammen opgaat, dus gebruik met mate of trek nieuwe draden + zekering.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 18 juli 2015 05:19 PM
  [ # 11 ]

Wat ik bedoelde is dat bij sommige stekkers de voorste punt zo dik is

dat de beentjes TE VER naar buiten worden gedrukt , waardoor ze de metalen bevestigingsbeugel raken !

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook